Tovább a tartalomhoz

2020 utolsó Tercett-Trió-Trois adásában az Opera nagy művészeti tárai olyan csemegékkel búcsúztak az óévtől, amelyekben kiválóan felvillanthatták sokoldalú tehetségüket. A közvetítés nézői Brahms kórusműveiben, barokk és kortárs zeneszerzők darabjaiban, valamint három klasszikus balettrészleteben is gyönyörködhettek 2020. december 18-án 20:00 órától a Facebookon és az Origón.

Az Opera Kórus műsorát Johannes Brahms (1833–1897) műveinek szentelte, aki bár a romantika zeneszerzője volt, kompozícióiban előszeretettel nyúlt vissza a bécsi klasszikus zenei formákhoz. Jelentős életművében zenekari, zongora- és orgonaművei mellett számos kórusművet és dalt is találunk, melyek közül az esten a Három kvartett, Op. 64 valamennyi dala – An die Heimat (A hazához), Der Abend (Este) és Fragen (Kérdések) –, és a Hat kvartett, Op. 112 ciklusból a Sehnsucht (Vágy), Nächtens (Éjjelente), Brennessel steht an Weges Rand (Csíp a csalán az útfélen) és Liebe Schwalbe, kleine Schwalbe (Madárka, madárka) című részek csendültek fel Mitrasca Rebeka-Asztrid, Magassy Júlia, Somogyi Balázs és Aronescu Norbert énekkari művészek előadásában, Leszkovszki-Tóth Éva zongorakíséretével. Zenei vezető: Erdélyi Dániel.

Az Opera Zenekar művészei a barokk és a 20-21. század zenéjében mutatták meg virtuozitásukat. Jacques Aubert (1689–1753) francia zeneszerző pályafutását olyan híres személyiség szolgálatában kezdte hegedűművészként, mint Condé herceg, később a párizsi Opera első hegedűse lett. Komponistaként színpadi műveket, valamint hangszeres darabokat írt, amelyek közül a műsorban az 1. szvit, Op. 15, No. 1, 3. (Gavotte) és 5. (Tambourin) tétele hangzott el Fahidi Patrícia és Hargitai Dóra hegedűművészek tolmácsolásában. George Gershwin (1898–1937) amerikai zongorista és zeneszerző a klasszikus zene és a dzsessz ötvözésével szerzett hírnevet. Three Preludes (Három prelűd) című opusát rézfúvósókra hangszerelt változatban Király TiborWinkler Balázs (trombita), Tóth Gábor (kürt), Ujj Tibor (harsona) és Keresztesi Bálint (tuba) szólaltatták meg. Markus Stockhausen (1957–) német trombitaművész és zeneszerző művei is magukon viselik a dzsessz jellegzetességeit. A 2010-ben a Nemzetközi Trombita Szövetség felkérésére komponált Five Pieces for Trumpet and Vibraphone (Öt darab trombitára és vibrafonra) című szerzeményét Horváth Bence (trombita) és Maros Ádám (vibrafon) adta elő.

A Magyar Nemzeti Balett és Balettintézet három csodálatos részlettel ajándékozta meg a nézőket. Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840–1893) A hattyúk tava című balettjének Pas de trois részletét (koreográfia: Mráz Kornélia) Bonecz Franciska Yuki, Kiss Lukács Márton és Berki Laura balettnövendékek adták elő. Giuseppe Verdi (1813–1901) Jeruzsálem és Szicíliai vecsernye című operáiból kölcsönzött lélekemelő zenéjére Mirzoyan Albert készített koreográfiát, amelyet Wakabayashi Yuki tánckari művész és Balázsi Gergő Ármin principál táncolt el. Joseph Mazilier (1801–1868), a párizsi Opera balettmestere 1846-ban készítette Paquita című darabját Édouard Deldevez (1817–1897) zenéjére, melyet később Ludwig Minkus (1826–1917) szerzeményeivel is kiegészítettek. A táncmű III. felvonásának részletét Lee Yourim grand sujet, Leblanc Gergely principál, Takamori Miyu tánckari művész és Chernakova Olga címzetes magántáncosnő szólóival, valamint Konstantinova AnastasiiaPalmero IsabelaSawatzki AglajaGolovyna YuliyaSzelényi DóraHorányi AdriennVoltolini Annamaria és Allen Marianne balettművészek közreműködésével Prokofieva Irina állította színpadra a Hevesi Sándor háziszínpadon.

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Berecz Valter