Anna Karenina
Fülöp bérlet
Kérdésként nyitva maradó zenei bevezetés után a szín a moszkvai pályaudvart ábrázolja, amelyre éppen beérkezik a vonat. A leszálló utasokban valamennyi fontos szereplőt megismerjük: Annát a férjével és a fiával, testvérét, Sztyepónt és ennek feleségét, Dollyt; Dolly húgát, Kittyt, aki először Vronszkij grófba szeret bele, de végül Levin oldalán találja meg a boldogságot. Mind itt vannak, még Kareninék nevelőnője, Lídia grófnő is, valamint Betsy hercegnő, a pétervári szalonok intrikusa, sőt az a bizonyos kis, szakállas paraszt is, aki mintegy a halál motívumaként kíséri végig Anna sorsát. Megjelenik Vronszkij gróf; Anna és ő először találkoznak.
I. felvonás
1. kép
Fényes bálterem. Kadétjai élén a csinos Vronszkij gróf táncol vágyakozó női szemek kereszttüzében. Az egész társaság együtt bálozik, Levin is feljött vidéki birtokáról, titkon remélve, hogy alkalma nyílik megkérni Kitty kezét. Kitty azonban viselkedésével meghiúsítja a leánykérést, mert szívét az ellenállhatatlan Vronszkijnak tartogatja. Ám néhány perc múlva szembe kell néznie a valósággal: Anna és Vronszkíj gyúlt szerelemre egymás iránt. Folytatódik a tánc, s a véletlenszerű gomolygásból egyszerre csak kiválnak a végleges párok: Anna-Vronszkij, Kitty-Levin.
2. kép
Karenin szobája. Annát hazavárja a férje. A férfi nyugtalan, de amikor Anna megérkezik, ismét megközelíthetetlenül hideg és fölényes. Veszekedés, szemrehányás Anna rajongó báli viselkedése miatt. Anna vívódások után elhatározza, hogy szerelméhez, Vronszkijhoz költözik.
3. kép
Felkeresi a férfit, s az éjszakát egymás karjai közt töltik. Nászágyuk körül, mint bolygók a Nap körül, képzeletben megjelenik az összes szenvedő szereplő: Kitty, aki immár reménytelenül szerelmes Vronszkijba, Levin, akit Kitty kikosarazott, a magára maradt Karenin, s végül, amikor már-már összecsapódik a függöny, a kis, szőrös muzsik: a halál figurája.
II. felvonás
1. kép
Néhány hónap elteltével. Hajnali sürgés-forgás Kittyék házában, Levin újra megkéri Kitty kezét, ezúttal a lány viszonozza a férfi vonzódását. Rusztikus orosz tánc zárja az eljegyzést Anna meglátogatja bátyja feleségét, Dollyt. Segítséget kér: járjon közben Kareninnél, hogy Anna elválhasson és a gyerekét is magával vihesse. Anna elmondja Dollynak, hogy Vronszkijtól gyereket vár.
2. kép
A szülőszoba előtt izgatottan várakozik Vronszkij és Karenin. A két férfi egymást teszi felelőssé a kialakult helyzet miatt. Megszületik a gyerek, és a két férfi Anna kérésére kezet fog egymással a szülőágy előtt. A lelki és testi szenvedésektől elgyötört Anna lázálmában vizionál. Képzeletében Kitty és Levin boldog esküvője jelenik meg, ami eközben a valóságban is megtörténik. Az álom csak fokozza Anna magányát. Vizuálisan elevenedik meg, hogy miként reked ki a "bűnbeesett" asszony a társadalomból: a násznép közömbösen vonul el Anna betegágya mellett. A szereplők között ismét felbukkan a halált jelképező paraszt figurája. A látomás végén Vronszkij jön vissza Annához. Karjaiba veszi, mint egy gyermeket, és magával viszi.
III. felvonás
1. kép
Anna és Vronszkij Itáliában utazgat, távol Oroszországtól életük utolsó boldog epizódját élik.
2. kép
Pétervár, Kareninék házában. A nevelőnő, Lídia grófnő éppen lefekteti Anna fiát. Jelen van Karenin is, akivel a nevelőnő éreztetni próbálja, hogy szívesen lépne Anna örökébe a férfi szívében. Karenin tartózkodó viselkedésének páncélján azonban nem sikerül áttörnie. Anna elhatározza, hogy férjének tett fogadalmával ellentétben - titokban meglátogatja a fiát. A gyereknek előzőleg azt mondták, hogy anyja már nem is él. A kisfiú boldogan csimpaszkodik Anna nyakába. Anna feldúltan távozik.
3. kép
Anna megalázottan érkezik meg a szállodai szobába, melyet Vronszkijjal bérel. A hazatérő férfire szórja valamennyi keserűségét, s őt okolja a megoldatlan problémákért, a lehetetlen, kiszolgáltatott helyzetért, társadalmi és érzelmi értelemben egyaránt. Ebből fakad, hogy Anna mindenkire féltékeny, és immár pokollá teszi a saját és Vronszkij életét egyaránt. Vronszkij kijön a sodrából, durván válaszol, sőt megüti Annát, majd rögtön meg is bánja. Anna szinte aléltan zuhan az ágyra. Vronszkij sürgős dolgára hivatkozva valósággal elmenekül, és megjelenik a Halál, aki táncával ördögi körbe vonja Annát. Nincs visszaút. Anna lassan fölkel, s mintegy hipnózis alatt indul a Halál után.
4. kép
Az út a vasútállomásra visz, Anna és Vronszkij első találkozásának színhelyére. Hirtelen éles vonatfütty, féksikoly, brutális csörgés vágja el a feltáruló emléket, immár örökre: Anna a vonat elé veti magát. Holtteste körül lassan megjelennek az ismert szereplők. Az élők tovább szenvedik a maguk sorsát; Anna halála nem volt megváltó halál.
Batta András
Részletek
- Helyszín
- Operaház
- Dátum
- 2017. március 17.
- Kezdés ideje
- 18:00
- Befejezés ideje
- 20:40
Szereposztás
- Karmester
- Déri András
- Anna
- Popova Aleszja
- Karenin
- Radziush Mikalai
- Kitty
- Melnik Tatiana
- Vronszkij
- Balázsi Gergő Ármin
- Levin
- Lagunov Ievgen
- Dolly
- Cheprasova Elizaveta
- Lídia grófnő
- Sarkissova Karina
- Betsy hercegnő
- Kim Minjung
- Halál
- Morimoto Ryosuke
- Sztyepán, Anna bátyja
- Melnyk Vladyslav
- Kitty szülei 1
- Riedl Ágnes
- Kitty szülei 2
- Komarov Alekszandr
- Orosz szólópár 1
- Tarasova Kateryna
- Orosz szólópár 2
- Katona Bálint
- Két orosz 1
- Morvai Kristóf
- Két orosz 2
- N.N.
- Itáliai művészek 1
- Medvecz József
- Itáliai művészek 2
- Okajima Takaaki
- Itáliai művészek 3
- Darab Dénes
- Tarantella szólópár 1
- Boros Ildikó
- Tarantella szólópár 2
- Taravillo Mahillo Carlos
Alkotók
- Koreográfus
- Pártay Lilla
- Zeneszerző
- Pjotr Iljics Csajkovszkij
- Összekötő zene
- Rácz Zoltán
- Díszlettervező
- Kézdy Lóránt
- Jelmeztervező
- Schäffer Judit
- Zenéjét összeállította
- Jármai Gyula
- Balettmester
- Venekei Marianna / Szirb György / Pártay Lilla / Metzger Márta / Kövessy Angéla
- A Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit betanította
- Janács Evelyn
- Bemutató
- 1991. november 28.