Richard Strauss

Ariadné Naxoszban


Opera előjátékkal, egy részben, német nyelven, magyar és angol felirattal
A zene szent művészet, amely a legvadabb bolondságot öleli magába, mint a kerubok a ragyogó trónt!” – így hangzik Richard Strauss és Hugo von Hofmannstahl egyik legizgalmasabb operájának Prológjában a Komponista hitvallása. A darab két meglehetősen különböző műfajt ötvöz játékosan: a tragikus operát és a romantikus farce-ot. Az eredmény egy rendkívül gazdag szövetű mű, amely vizsgálja a művészetnek a társadalomban betöltött szerepét, illetve az igaz szerelem és a szabadosság ellentétpárját is. 
A vidámságot és a szomorúságot, a szerelmet és a halált egyidejűleg azért adjuk elő, mert élni kell. És ez maga az élet. Ahogy a mindennapokban is össze vannak keveredve ezek az érzelmek, ugyanúgy most a színházban is össze lesznek keveredve.” – üzeni a rendező, Anger Ferenc. 
Előjáték:
Egy újgazdag bécsi úr vacsoravendégeit két színielőadással készül szórakoztatni. Először egy fiatal zeneszerző fennkölt operáját, az Ariadné Naxoszbant mutatnák be, aztán egy táncosnő és komédiásai adnák elő A hűtlen Zerbinetta és négy imádója című rögtönzésüket. A méltatlan párosítás miatt eleve sértett zenészeket megdöbbenti a háziúr új döntése: a két előadást egyszerre kell megtartani, a kilenc órai tűzijáték előtt. Szerencsére a leleményes táncosnő, Zerbinetta kitalálja, hogyan lehet megmenteni a helyzetet: a két darabot úgy kell meghúzni, hogy passzoljanak egymáshoz.


Az opera:

Ariadné Naxosz szigetén hűtlen kedvesét, Thészeuszt siratja. Hiába vigasztalják a nimfák, és próbálják felvidítani a komédiások, ő már csak a halál hírnökét várja. Amikor Zerbinetta arra akarja rávenni, hogy a halál helyett keressen vigasztalást az első arra alkalmas férfi karjai között, Ariadné felháborodva vonul vissza barlangjába. Így Zerbinetta zavartalanul válogathat imádói között. Végül Harlekint tünteti ki kegyeivel, mire a többi komédiás csalódottan elkullog.

Ekkor rontanak be a nimfák a hírrel: hajó közeleg. Megérkezik Bacchus, a bor és a mámor daliás istene. Ariadné gyászában azt hiszi, a halál hírnöke, Hermész jött el érte, hogy elvigye magával az alvilágba. Boldogan omlik a karjába. Halál helyett azonban a szerelem csodálatos mámora járja át mindkettőjüket. Zerbinetta is elégedett, tanítása nem veszett kárba.


Fotó: Nagy Attila

Évad szereposztás

Karmester
Héja Domonkos
Udvarmester
Franz Tscherne
Zenetanár
Kelemen Zoltán
Komponista
Polina Shamaeva
Tenor - Bacchus
Kovácsházi István
Táncmester
Megyesi Zoltán
Parókakészítő
Fülep Máté
Egy lakáj
Szüle Tamás
Zerbinetta
Miklósa Erika
Primadonna - Ariadné
Bátori Éva
Harlekin
Szegedi Csaba
Scaramuccio/Tiszt
N.N.
Truffaldin
Cser Krisztián
Brighella
Szappanos Tibor
Najád
Váradi Zita
Driád
Simon Krisztina
Echo
Zavaros Eszter

Alkotók

Rendező
Anger Ferenc
Látványtervező
Zöldy Z Gergely
Koreográfus
Venekei Marianna
Magyar nyelvű feliratok
Mesterházi Máté
Angol nyelvű feliratok
Kenesey Judit

Előadások

2017. június 14., sze, 18:00
2017. június 16., pén, 19:00
2017. június 18., vas, 19:00
2017. június 20., kedd, 19:00
2017. június 22., csüt, 19:00

Richard Strauss - ARIADNÉ NAXOSZBAN