Carmina Burana
03. Köpeny bérlet
Bogányi Tibor számos alkalommal dirigálta már a művet, és lassanként egy szcenizált előadás víziója született meg benne. A három szólista, a Magyar Nemzeti Balett három művésze és a monumentális, közel 100 fős énekkar köré lélegzetelállító látványt álmodnak az alkotók az Erkel színpadára: hat projektoron és LED-falakon elevenednek majd meg a 3D-s „mágikus képek”.
Mágikus képek 3D-ben
Zászkaliczky Ágnes festő- és orgonaművész és Bogányi Tibor karmestergordonkaművész 15 éve munkálkodnak közösen azon, hogy a komolyzenei hangversenyeknek szélesebb közönségréteget nyerhessenek meg azáltal, hogy koncerteket egyedülálló vizuális élménnyel gazdagítanak: a zenéhez Zászkaliczky Ágnes válogat projekciós anyagot kimondottan az adott zenedarabokra készített festményeiből. A Magyar Állami Operaház felkérésére született meg eddigi legnagyobb szabású vállalkozásuk, a Carmina Burana szuperprodukció, amelynek látványvilágát a világhírű, budapesti központú Freelusion Stúdióval együtt alkották meg.
„A Carmina Burana alapkoncepcióját Könnyű Attila forgatókönyvíróval hármasban dolgoztuk ki. Nem sokkal később rátaláltunk a Freelusion csapatára, akiknek egyedülálló technikai és művészi szakértelmével új szintre emelhettük a „vizuális koncertek” koncepcióját. Ennek az együttműködésnek köszönhetően egy olyan real time (azaz az élő zenével szinkronban, élőben vezérelt – a szerk.) háromdimenziós vizuális anyagot dolgoztunk ki, ami tökéletes összhangban van a zenével. A koncepciónk lényege az, hogy nem a látvány diktálja a tempót, hanem a zene: nem a karmesternek kell „lekísérnie” egy kész filmet vagy animációt, mint például sok filmzenei koncerten, hanem a zene áll az első helyen, és minden más ehhez alkalmazkodik. Egy olyan animációt kellett tehát létrehozni, amely alkalmas arra, hogy a koncert alatt, élőben követhesse a zenét.
Orff rendkívül érzékletesen követi és kifejezi a dalok mondanivalóját a muzsikában. Épp ezért, az orffi koncepcióból kiindulva olyan „mágikus képeket” válogattunk ki, amelyek erősítik, de nem nyomják el a zene hatását, és nem illusztrálják, hanem elmélyítik a szöveget. A három nagy téma mentén szerveződik a vetítés hangulati dinamikája. Olyan ősi szimbólumokból építkeztünk, amelyek a magyar és az egyetemes jelképrendszerben is fellelhetők. Papp Tímeával, a Freelusion kiváló koreográfusával kidolgoztuk, hogy mely tételek alatt legyen tánc, amelyeket a Magyar Nemzeti Balett kiváló balettművészei táncolnak, Reményeink szerint egy mágikus, virtuális valóságba repítjük el a nézőket Orff elementáris muzsikája és az egyedülálló vizuális élmény segítségével.”
Bogányi Tibor és Zászkaliczky Ágnes
Részletek
- Helyszín
- Erkel Színház – Nagyszínpad
- Dátum
- 2018. október 3.
- Kezdés ideje
- 19:00
- Befejezés ideje
- 20:30
Szereposztás
- Karmester, koncepció
- Bogányi Tibor
- Szoprán
- Miklósa Erika
- Tenor
- Horváth István
- Bariton
- Haja Zsolt
- Közreműködnek
- a Magyar Állami Operaház Gyermekkara
- Táncművészek
- Vila M. Ricardo / Gyarmati Zsófia / Szegő András
- Bevezető
- Bordó Sárkány Régizene Rend / Vecsei H. Miklós
Alkotók
- Koncepció
- Bogányi Tibor / Könnyű Attila / Zászkaliczky Ágnes
- Művészeti vezető
- Bogányi Tibor / Zászkaliczky Ágnes
- Karmester, rendező
- Bogányi Tibor
- 3D vizuális látványvetítés
- Freelusion
- Koreográfus, vizuális látványtervező
- Papp Tímea
- Vezető grafikus
- Herczeg Ádám
- Jelmeztervező
- Szelei Mónika
- Karigazgató
- Csiki Gábor
- A gyermekkar vezetője
- Hajzer Nikolett
- Magyar nyelvű feliratok
- Pödör Ferenc
- Bemutató
- 2018. szeptember 22.