Mezei Gábor Péter; Lendvay Kamilló

HungarianLateNight


Operák magyar nyelven, magyar felirattal
Lendvay Kamilló 1978-as operáját, A tisztességtudó utcalányt először láthatják az Opera műsorán, csakúgy, mint a fiatal zeneszerző, Mezei Gábor Péter A ravatallal szemben című művét. Mindkét mű női sorsokat állít középpontba, az egyik egy klasszikus Sartre-színdarab feldolgozása, a másik egy kortárs kamaradarab. A téma mégis hasonló: mindkettő egyetemes szinten feszegeti azt, hogy mások feláldozása árán elérhető-e a valódi boldogság és boldogulás.

Felhívjuk kedves nézőink figyelmét, hogy A ravatallal szemben című előadás során stroboszkópot használunk.
A ravatallal szemben

I. felvonás
Rita és Dóra, a fiatal testvérpár fáradtan érkezik haza apjuk temetéséről. A férfi köztiszteletben álló üzletember volt, a ravatalnál maga a miniszter olvasta fel az elnök levelét. Dóra végigbőgte a szertartást. A két lány feleleveníti a múltat, a közös karácsonyokat, születésnapokat. Apjuk egyedül nevelte fel őket, de így is gyönyörű gyerekkort teremtett számukra. Bár a lányok erősen kötődtek hozzá, kapcsolatukban mégis volt valami különös és titokzatos. Dóra meg van róla győződve, hogy Ritát sokkal jobban szerette apjuk, ő volt a kedvence. Ezzel Rita is tisztában volt, de igyekezett elérni, hogy apjuk a testvérét is ugyanúgy szeresse. Ám apjukat Dóra anyjára emlékezteti, és talán ennek is köszönhető, hogy a lány minden közeledését elutasította, sőt, egyenesen feszélyezte, ha kettesben voltak.
Dórának a temetésen egyetlen kellemes emlék sem jutott eszébe apjáról, ezért még keservesebben sírt. Rita ezalatt felfigyelt egy férfira, aki pontosan a ravatallal szemben állt, távol a tömegtől. Ritát elöntötte a forróság. Ettől kezdve csak vele tudott foglalkozni a gyász perceiben. A férfi le nem vette róla a szemét, majd szégyellősen elfordult, ha Rita rajtakapta.
Az este folyamán Rita belehajszolja Dórát az önostorozásba és öngyűlöletbe, ami végül megérleli benne az elhatározást: végez magával.

II. felvonás
Rita és a ravatallal szemben álló Férfi érkezik Dóra temetéséről, amire alig néhány ember jött el. Rita remélte, hogy a Férfi újra ott lesz, bár azt nem tudja, honnan ismerte a nővérét. Kiderül, hogy a Férfi gyakran megfordult náluk korábban, mint apjuk üzleti partnere. Rita egyáltalán nem emlékszik rá a múltból, mint ahogy apja egyetlen más üzletfelére sem. A Férfi úgy emlékszik Ritára, mint aki állandóan apja nyakán lógott. A Férfit mérhetetlenül bosszantotta, hogy Rita észre sem veszi, rá se hederít.
A Férfi nagyon sajnálja, ami Dórával történt. Úgy emlékszik rá, mint aki nagyon sokat nevetett, előzékeny volt, kedves és figyelmes. Rita is sajnálja a történteket, Dóra után mehetett volna, talán megakadályozhatta volna az öngyilkosságát. Ám azt érezteti, volt tettében némi szándékosság, azért terelte nővérét az öngyilkosság felé, mert újra akarta látni a Férfit, és ennek ez volt az egyetlen módja: remélte ugyanis, hogy ezen a temetésen is ott lesz.
Az is kiderül, hogy röviddel a lányok apja halála előtt a Férfi üzleti megállapodást kötött az apjukkal. Az apa aláírt egy számára előnytelen szerződést, majd átutalt a Férfi számlájára egy olyan összeget, ami aztán csődbe vitte. Mindez azért történt így, hogy Rita végre észrevegye a Férfit. Két embernek azért kellett meghalnia, hogy ők végre egymásra találjanak.

A tisztességtudó utcalány


Lizzie MacKay a nyugodtabb élet reményében egy kisvárosba költözik az amerikai Délen. Azonban már odafelé tartva véletlenül egy szörnyű, tragédiába torkolló összetűzés részesévé, koronatanújává válik: fehér és fekete férfiak vitatkoznak össze a vonaton, melynek következtében egy fehér lelő egy fekete férfit, akinek társa elmenekül. A gyilkosságot Thomas, a szenátor egyik fia követi el. Lizzie élete ettől kezdve pokollá válik.
A vonatról elmenekülő fekete férfi kétségbeesetten keresi fel a lányt másnap reggel a lakásán, aki dühösen próbálja őt elküldeni. Az ártatlan férfi azonban senki másra nem számíthat Lizzie-n kívül, ő az egyetlen, aki mellé állhat. Azt kéri, Lizzie menjen el a bíróhoz, és mondja el neki az igazat. A lánynak azonban korábban már meggyűlt a baja az igazságszolgáltatással, ezért hallani sem akar erről: egy utcalány nem lehet az igazság bajnoka. De azt megígéri, ha tanúnak idézik, az igazságot fogja vallani, miszerint a Néger ártatlan.
Lizzie fürdőszobájából Fred lép ki: az együtt töltött éjszaka után a lánynak még a nevét sem akarja elárulni, és álszent módon hallani sem akar arról, hogy mi történt köztük az éjszaka. Bár Lizzie érzelmesen és nagylelkűen felajánlja, hogy eltekint a fizetéstől, mert Fred volt az első vendége, a férfi egy tízdollárost tesz az asztalra. A lány találgatni kezdi, vajon mennyit ér a vele töltött éjszaka, majd miután szembesül vele, felháborodottan utasítja vissza a megalázóan csekély összeget. Sértettségében visszavág: nagy szajha az a nő, aki nem tanítja meg a fiát a nők megbecsülésére. Ekkor a férfi elárulja, hogy ő a szenátor fia, és csakis azért töltötte itt az éjszakát, mert a tegnapi vonatúton a gyilkossággal vádolt fehér férfi a testvére. A lányt arra akarja rávenni, menjen el a bíróhoz, és vallja azt, hogy a vonaton a feketék meg akarták erőszakolni, ekkor segítségért kiáltott, a négy fehér utas pedig a segítségére sietett. Az egyik fekete kést rántott, vagyis Thomas önvédelemből lőtt. 
Lizzie tiltakozik: ezt a szívességet nem fogja megtenni, csakis az igazat hajlandó elmondani. Fred gúnyosan vág vissza: egy tízdolláros utcalánynak senki nem hiszi el az igazat. Amikor megérkezik a rendőrség, Fred zsarolni kezdi Lizzie-t, miszerint a prostitúciót itt is büntetik. Ötszáz dollárt ígér a lánynak Thomas megmentéséért.
A rendőrök Clark szenátor villájába viszik a lányt, ahol eredménytelenül próbálják jobb belátásra bírni. Lizzie konokul hallgat, és minden fenyegetés ellenére sem hajlandó aláírni a hamis tanúvallomást. Fred Thomas fényképét mutatja neki: egy ilyen csodálatos, értékes fehér férfit áldozna fel egy hitvány négerért. Arra kényszeríti a lányt, hogy letérdeljen a férfi fényképe előtt. A belépő Clark szenátor azonnal felismeri a helyzetet, és felsegíti a földről a lányt, majd kiküldi a két rendőrt a szobából. Más eszközöket vet be. Elmondja, hogy ő hisz a lány vallomásának, miszerint a Néger nem vétett ellene, ám az egész nemzetet idézi elé: ha a polgárok előtt kell választania a mihaszna, hálátlan néger és a gyilkos Thomas feláldozása között, akkor mégis ez utóbbi mellé kell állnia, hiszen ő nemcsak különb, de óriási hasznot is hajt a társadalomnak. Ékesszólása hat a lányra, aki szinte megdelejezve aláírja a vallomást. Amint Clark és Fred kilép a szobából, Lizzie magához tér, de már hiába kiáltja, hogy tépjék szét a papírt.
Aznap este üldözői elől újra Lizzie-hez menekül a Néger. A lány megtörten vallja meg, hogy túl későn jött rá: manipulálták. Azt vallotta, hogy bántalmazta a Néger, ezért keresi most az egész város. Lizzie azt várja, a Néger rátámad, ehelyett azonban különös részvét alakul ki köztük. Lizzie a fürdőszobájába bújtatja a férfit a rendőrök elől, majd elővesz egy pisztolyt a táskájából és a bejáratra szegezi. Fred tántorog be az ajtón. Ruhája szakadt és véres. Egy feketét lincseltek meg éppen. A férfi gyengévé és kiszolgáltatottá vált a lánnyal szemben, mert az megbabonázta, és folyton csak ő jár az eszében. Hirtelen észreveszi, hogy valaki van a lakásban. Kirángatja a fürdőszobából a feketét, akinek sikerül kirohannia a lakásból. Fred üldözőbe veszi. Lizzie az asztalra dobja a pisztolyt, még ezt sem tudta használni. Fred hamarosan visszatér. Megbűvölten mondja a lánynak: egy kertes házba viszi őt, ahol ő lesz az úrnő, s a férfi minden éjjel felkeresi majd.

Részletek

Helyszín
Zeneakadémia - Solti terem
Dátum
2017. március 10.
Kezdés ideje
21:00
Befejezés ideje
22:45

A ravatallal szemben

Opera két felvonásban, szünet nélkül, magyar nyelven, magyar felirattal
Ősbemutató

Szereposztás

Karmester
Vajda Gergely
Rita
Ducza Nóra
Dóra
Szalontay Tünde
A férfi
Sándor Csaba

Alkotók

Zeneszerző
Mezei Gábor Péter
Szövegíró
Anger Ferenc
Rendező
Székely Kriszta
Díszlettervező
Pallós Nelli
Jelmeztervező
Pattantyus Dóra
Dramaturg
Keszthelyi Kinga

Bemutató
2017. március 3.

A tisztességtudó utcalány

Opera egy felvonásban, magyar nyelven, magyar felirattal
Először az Opera műsorán

Szereposztás

Karmester
Vajda Gergely
Lizzie
Keszei Bori
Fred
Balczó Péter
Néger
Cser Krisztián
Clark szenátor
Káldi Kiss András
Első rendőr
Csiki Gábor
Második rendőr
Bakó Antal

Alkotók

Zeneszerző
Lendvay Kamilló
Jean-Paul Sartre azonos című drámája nyomán a szövegkönyvet írta
Lendvay Kamilló
Rendező
Székely Kriszta
Díszlettervező
Pallós Nelli
Jelmeztervező
Pattantyus Dóra
Koreográfus
Sebestyén Csaba
Dramaturg
Keszthelyi Kinga

Bemutató
2017. március 3.

Előadások

2017. március 03., pén, 21:00
2017. március 04., szo, 21:00
2017. március 10., pén, 21:00
2017. március 11., szo, 21:00
2017. június 04., vas, 21:00