Jonas Alber


Jonas Alber
karmester
Jonas Alber napjaink egyik legkeresettebb karmestere a hangversenypódiumokon és a nagy operaházakban egyaránt. Nevéhez különösen erősen kapcsolódnak a fin du siècle korszakának meghatározó produkciói, de repertoárja a barokktól a kortárs zenéig tartó ívet ölel fel. Manapság Európa, Ázsia, Dél-Amerika, Új-Zéland és Dél-Afrika szimfonikus zenekarainál és operatársulatainál visszatérő vendégkarmester. A németországi Offenburgban született, majd Freiburgban hegedűt és vezénylést tanult, végül a bécsi Hochschule für Musik und Darstellende Kunst növendékeként szerzett karmesteri diplomát. Itt elnyerte a Herbert von Karajan Alapítvány ösztöndíját is. Olyan zenekarokkal dolgozott együtt karmesterként, mint a Bajor Rádiószimfonikus Zenekar, a BBC Szimfonikusok, a Bochumi Szimfonikus Zenekar, a Birminghami Szimfonikus Zenekar, a Drezdai Filharmonikusok, a Gran Canariai Filharmonikusok, a Guangzhou Szimfonikusok, a Hamburgi Szimfonikusok, a Lipcsei MDR Szimfonikus Zenekar, a Belga Nemzeti Zenekar, a Lille-i Nemzeti Zenekar, az Oszakai Filharmonikusok, az osztrák Tonkünstler Zenekar, a Vietnami Nemzeti Szimfonikusok, továbbá a Berlini Filharmonikus Kórus, a Zágrábi Filharmonikusok és a Zürichi Kamarazenekar. Ötvennél is több opera több mint ötszáz előadását vezényelte. Mozart, Puccini, Strauss operái mellett számos új produkció és bemutató kíséri pályáját. Olyan meghatározó műveket vezényelt eddig, mint a Ring-tetralógia, de az újabb operák közül vezényelte Brittentől a Peter Grimes, Zemlinskytől A törpe, Korngoldtól A halott város, Ullmanntól az Atlantisz császára, Schillingtől a Mona Lisa, d’Albert-től A hegyek alján és Janácektől A Makropulosz-ügy című operákat is. 1998 és 2007 között a Staatstheater Braunschweig zeneigazgatója volt. A világ összes nagy operaházában vezényelt már, köztük a berlini Deutsche Operben (Carmina Burana), a brüsszeli Théâtre Royal de la Monnaie-ben (Benoit Mernier világpremierjét, A tavasz ébredését), a drezdai Semperoperben (A Rajna kincse, Az istenek alkonya), a Buenos Aires-i Teatro Colónban (Szöktetés a szerájból), a madridi Teatro Realban (A rózsalovag), a bécsi Volksoper (Franz Schmidttől a Notre Dame-ot). Jonas Alber olyan énekesekkel dolgozik együtt, mint Joyce DiDonato, Isabelle Faust, Sabine Meyer, Martin Fröst, Sol Gabetta, Håkan Hardenberger, Franz Hawlata, Schlomo Mintz, Steven Osborne, René Pape, Anne Schwanewilms és Iris Vermillion. Számos lemezfelvétele között találjuk Schumann összes szimfonikus művét, továbbá Mendelssohn, Franck, Mahler, Sibelius és Richard Strauss munkáit.