Jonas Alber


Jonas Alber
karmester
Jonas Alber napjaink egyik legkeresettebb karmestere, hangversenypódiumokon és nagy operaházakban egyaránt. Nevéhez különösen erősen kapcsolódnak a fin de siècle korszakának meghatározó produkciói, de repertoárja a barokktól a kortárs zenéig tartó ívet ölel fel. Európa, Ázsia, Dél-Amerika, Új-Zéland és Dél-Afrika szimfonikus zenekarainál és operatársulatainál visszatérő vendégkarmester. A németországi Offenburgban született, majd Freiburgban tanult hegedűt és vezénylést, végül a Bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem növendékeként szerzett karmesteri diplomát. Itt elnyerte a Herbert von Karajan Alapítvány ösztöndíját is. Olyan zenekarokkal dolgozott együtt karmesterként, mint a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara, a BBC Szimfonikusok, a Bochumi Szimfonikus Zenekar, a Citiy of Birmingham Symphony Orchestra, a Drezdai Filharmonikusok, a Gran Canariai Filharmonikus Zenekar, a Guangzhou Szimfonikus Zenekar, a Hamburgi Szimfonikusok, a lipcsei MDR Szimfonikus Zenekar, a Belga Nemzeti Zenekar, a Lille-i Nemzeti Zenekar, az Oszakai Filharmonikus Zenekar, az osztrák Tonkünstler Zenekar, a Vietnami Nemzeti Szimfonikus Zenekar, továbbá a Berlini Filharmonikus Kórus, a Zágrábi Filharmonikus Zenekar és a Zürichi Kamarazenekar. Ötvennél is több opera több mint ötszáz előadását vezényelte. Mozart, Puccini, Strauss operái mellett számos új produkció és bemutató kíséri pályáját. Olyan meghatározó műveket vezényelt eddig, mint a Ring-tetralógia, de az újabb operák közül vezényelte Brittentől a Peter Grimes, Zemlinskytől A törpe, Korngoldtól A halott város, Ullmanntól az Atlantisz császára, Schillingtől a Mona Lisa, d’Albert-től A hegyek alján és Janáčektől A Makropulosz-ügy című operákat is. 1998 és 2007 között a Braunschweigi Állami Színház zeneigazgatója volt. A világ összes nagy operaházában vezényelt már, köztük a berlini Deutsche Operben (Carmina Burana), a brüsszeli Théâtre Royal de la Monnaie-ben (Benoit Mernier világpremierjét, A tavasz ébredését), a drezdai Semperoperben (A Rajna kincse, Az istenek alkonya), a Buenos Aires-i Teatro Colónban (Szöktetés a szerájból), a madridi Teatro Realban (A rózsalovag), a bécsi Volksoperben (Franz Schmidttől a Notre Dame-ot). Jonas Alber olyan énekesekkel dolgozik együtt, mint Joyce DiDonato, Isabelle Faust, Sabine Meyer, Martin Fröst, Sol Gabetta, Håkan Hardenberger, Franz Hawlata, Shlomo Mintz, Steven Osborne, René Pape, Anne Schwanewilms és Iris Vermillion. Számos lemezfelvétele között találjuk Schumann összes szimfonikus művét, továbbá Mendelssohn, Franck, Mahler, Sibelius és Richard Strauss alkotásait.