Pál Tamás


Pál Tamás
karmester
 
Pál Tamás neve jól cseng a világ hangversenytermeiben, de különösen operaházaiban, hiszen a nagy tapasztalatú dirigens Ausztrália kivételével minden kontinensen bizonyította rendkívüli képességeit a zenedrámák megszólaltatásában. Pályáját Budapesten kezdte, de igazán Szegeden bontakoztatta ki. Nagy ívű nemzetközi karrierje is innen indult, s tapasztalatait ebben a városban kamatoztatva tette Szegedet az operaélet ismert, megbecsült centrumává. Rendszeres magyarországi elkötelezettségei mellett a világ számos pontjára hívták dirigálni. Olaszország és Franciaország több nagyvárosában éppúgy sikerrel szerepelt, mint Limában, Portlandben vagy épp Caracasban. Pályafutása során vezényelte a teljes olasz operarepertoárt, méltán tekintik a bel canto szakértőjének. A világhírű művek interpretálása mellett aktívan részt vett az operai repertoár szélesítésében. Jelentős művek újrafelfedezése fűződik nevéhez, s ezek közül nem egy – így Salieri Falstaffja, Cimarosa Il Pittore Parigino-ja, Liszt Don Sanche-a – a nemzetközi műsorrend élő részévé vált. Számos jelentős és színvonalas koncert- és operafelvétel elkészítésében működött közre karmesterként. A felvételek olyan kiadóknál jelentek meg, mint a Warner Music, a Naxos és a Hungaroton. Több éves tanári működése során, a budapesti Zeneakadémián korrepetitorok és énekesek generációit nevelte, jelenleg a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Karának operaénekes növendékeivel foglalkozik. Az utóbbi időben operaprodukciók rendezésével is foglalkozik.