Carl Orff: Carmina Burana

Carl Orff: Carmina Burana O Fortuna. Carl Orff leghíresebb művének elsöprő erejű kezdőmotívumait mindenki ismeri. Azt azonban már kevesen tudják, hogy a Carmina burana nem oratorikus mű, hanem kimondottan színpadra szánt alkotás. Ez a darab latin nyelvű alcíméből is világosan kiderül: „világi dalok szólóénekesekre és kórusra, hangszerkísérettel és mágikus képekkel”. Bogányi Tibor számos alkalommal dirigálta már a művet, és lassanként egy szcenizált előadás víziója született meg benne. A három szólista, a Magyar Nemzeti Balett három művésze és a monumentális, közel 100 fős énekkar köré lélegzetelállító látványt álmodnak az alkotók az Erkel színpadára: hat projektoron és LED-falakon elevenednek majd meg a 3D-s „mágikus képek”. Karmester, koncepció: Bogányi Tibor Szoprán: Miklósa Erika / Rácz Rita Tenor: Horváth István Bariton: Szegedi Csaba / Haja Zsolt Közreműködnek A Magyar Állami Operaház Gyermekkara Táncművészek: Vila M. Ricardo / Szegő András / Gyarmati Zsófia / Bajári Levente / Oláh Zoltán / Popova Aleszja Bevezető: Dolmány Attila / Bordó Sárkány Régizene Rend Alkotók Koncepció: Bogányi Tibor / Könnyű Attila / Zászkaliczky Ágnes Művészeti vezető: Bogányi Tibor / Zászkaliczky Ágnes Karmester, rendező: Bogányi Tibor 3D vizuális látványvetítés: Freelusion Koreográfus, vizuális látványtervező: Papp Tímea Vezető grafikus: Herczeg Ádám Jelmeztervező: Szelei Mónika Karigazgató: Csiki Gábor A gyermekkar vezetője: Hajzer Nikolett Bemutató 2018. szeptember 22. Bővebben: http://www.opera.hu/musor/megtekint/carmina-burana-2018/ More details: http://www.opera.hu/musor/megtekint/carmina-burana-2018/?lan=en

Related articles

Händel-Mozart: Messiás I Messiah (Der Messias)

Händel 1741 után végleg felhagyott az operaírással, és inkább bibliai témákat feldolgozó, drámai igényű angol oratóriumokat komponált, amelyekkel nagy sikereket ért el. A német–angol zeneszerző életművéből a Megváltó eljövetelét és feltámadását megéneklő Messiás (a benne megszólaló közkedvelt Hallelujával) máig az egyik legnépszerűbb darab. Az 1740-es évek végén Mozart Ausztriájában II. József valláspolitikája miatt mellőzték a katolikus egyházi zenét, így Händel szakrális szerzeményeinek bemutatását is. Egy rajongó bécsi báró azonban megbízást adott szabadkőműves barátjának, Mozartnak, hogy a barokk szerző egyes műveit igazítsa a kor klasszicista ízléséhez. A Messiás német nyelvű átiratának zártkörű bemutatójára 1789-ben gróf Esterházy János, a későbbi veszprémi főispán bécsi palotájában került sor. Mozart tisztelettel és bámulatos stílusérzékkel nyúlt az anyaghoz: elsősorban az áriák struktúráján változtatott, a kórusrészeket szinte érintetlenül hagyta. A szolidabb barokk apparátust fafúvósokkal, harsonákkal dúsította, viszont praktikus okokból elhagyta az orgonaszólamot. A „német Messiás” két lángelme különös „együttműködésének” eredménye: Händel zsenialitásának tündöklése Mozart tolmácsolásában. Az Opera a Keresztény Évad alkalmából tűzi először műsorára szcenírozott formában az oratóriumot: a Mozart-átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel. További információ: http://www.opera.hu/musor/megtekint/messias-2019/?lan=hu More info: http://www.opera.hu/musor/megtekint/messias-2019/?lan=en

Halál Velencében I Death in Venice

Thomas Mann / Gustav Mahler / Valentina Turcu : Halál Velencében / Death in Venice balett egy részben / ballet in one act A zágrábi Horvát Nemzeti Színház Balettegyüttesének előadása. The production of the Ballet of the Croatian Natinal Theatre in Zagreb.

Comments