Kenessey Jenő: Az arany meg az asszony I Örkény István – Tóth Péter: Tóték

A magyar irodalom két fontos szerzője által írt mű operaváltozatát láthatják egy estén: Nádasdy Kálmán annak idején operát íratott Krúdy Gyula azonos című színdarabjából, és most, több mint hetven év elteltével az Operaház ősbemutatót tart Örkény István egyik fő művéből, a Tótékból. Az arany meg az asszony Kenessey Jenő egyetlen műve az opera műfajában, ugyanakkor egyike a 20. század első felében nagy sikerrel futott magyar műveknek. A mű egy 15. századi, parabolaszerű szerelmiháromszög-történet. Egy meglehetősen kiüresedett házasságot veszélybe sodró fiatal csábítón úgy áll bosszút az idős férj, hogy másfajta csábításnak teszi ki: alkimista vegykonyhájában készített hamis aranypénzt kínál fel neki. A fiatalember mit sem sejtve, mámorosan választja a csillogó gazdagságot. A férj azonban értesíti a várőrséget, s a fegyveresek azonnal letartóztatják a kapzsi hamispénz-tulajdonost. A házaspár ezután ismét magára marad. Tóth Péter zeneszerző, a Szegedi Egyetem Zeneművészeti Karának dékánja a néhány évvel ezelőtti sikeres meseopera, az Árgyélus királyfi után fogott egyfelvonásos „felnőtt” darab komponálásába. A Tóték a magyar irodalom egyik legfontosabb kisregénye és színdarabja, mely az emblematikus Fábri–Latinovits-film és a máig egymással versengő színházi előadások sora után végre az opera műfajában is helyet kér magának. A két opera Káel Csaba rendezésében kerül színre az Eiffel Műhelyház Bánffy-termében. Bemutató: 2019. április 26. Bővebben: http://www.opera.hu/musor/megtekint/kenessey-jeno-az-arany-meg-az-asszony-orkeny-istvan-toth-peter-totek-2018/ Jenő Kenessey: The Gold and the Woman / István Örkény – Péter Tóth: The Tót Family This programme features opera versions of two literary works by two important authors from the Hungarian world of letters: the opera based on Gyula Krúdy's eponymous play that Kálmán Nádasdy commissioned long ago, and now, more than 70 years after that premiere, the Opera is staging a world premiere based on one of István Örkény's key works, The Tót Family. The Gold and the Woman was Jenő Kenessey's sole foray into the genre of opera and, at the same time, one of the most popular Hungarian works of the first half of the 20th century. The piece is the story of a 15th-century parabolic love triangle. The ageing husband in a rather empty marriage takes his revenge on the young man out to seduce his wife by tempting him in a different way: by offering him counterfeit gold coins made in his alchemist’s shop. Not suspecting anything, the elated young man chooses this glittering wealth. The husband, however, alerts the town guard, and the soldiers immediately arrest the greedy owner of counterfeit money. The married couple is left alone once again. A few years after the success of his fairy tale opera Prince Árgyélus, composer Péter Tóth, who also serves as dean of the University of Szeged’s faculty of music, set to work on composing an “adult” one-act piece. The Tót Family is one of the most important novellas and plays in Hungarian literature, which now, following the emblematic Fábri-Latinovits film and a slew of theatrical productions still competing with each other to this day, has found a place for itself in the genre of opera. Both operas are being directed by Csaba Káel on the Bánffy Stage at the Eiffel Art Studios. Premiere: 26 April 2019 More: http://www.opera.hu/musor/megtekint/kenessey-jeno-az-arany-meg-az-asszony-orkeny-istvan-toth-peter-totek-2018/?lan=en

Related articles

Verdi: Az álarcosbál I Un ballo in maschera

Alkotók Eugène Scribe műve alapján a szövegkönyvet írta Antonio Somma Rendező: Fabio Ceresa Díszlettervező: Tiziano Santi Jelmeztervező: Giuseppe Palella Mozgástervező: Mattia Agatiello Világítástervező: Stadler Ferenc Dramaturg, magyar nyelvű feliratok: Orbán Eszter Angol nyelvű feliratok: Arthur Roger Crane Megbízott karigazgató: Csiki Gábor Bemutató 2018. április 21.

Puccini: Manon Lescaut

Puccini képzeletét megragadta Manon Lescaut és des Grieux lovag szerelmi története, melyben a hősök egymásért szembeszállnak a társadalmi elvárásokkal és az elfogadott erkölcsi törvényekkel, hiszen a komponista saját életében is hasonlóan szenvedélyes történet zajlott: Elvira Bonturihoz kötődő hatalmas érzelmeket megmozgató viszonya, mely az olasz törvények szigora miatt nem válhatott hivatalosan házassággá, töltötte be az életét. Többen megpróbálták lebeszélni a témáról, nemcsak érintettsége okán, de Massenet Manonjának hatalmas sikere miatt is, de őt szerencsére nem lehetett eltántorítani, és megszületett első országos sikert arató műve, amely csakhamar meghódította a világ színpadait. Az operát Szabó Máté rendezésében láthatja újra a közönség. Bővebben: http://www.opera.hu/musor/megtekint/manon-lescaut-2018/ Premier: 2019. május 18. Puccini's imagination was captivated by the love story of Manon Lescaut and the Chevalier des Grieux, in which the protagonists defy social norms and the accepted moral law in order to be with each other, as a similar tale of passion had taken place in the composer's own life: his affair with Elvira Bonturi, a liaison that stirred enormous emotions in him but which, owing to the strictness of Italian law, could not become an official marriage, filled his life. More than one associate tried to talk him out of using the subject, not only because of his own personal proximity to it, but because of the tremendous success of Massenet's own Manon as well. Fortunately, however, Puccini could not be swayed, and his first nationwide success was born, which was soon conquering stages all over the world. The audience will get to see this work once again, this time in a production directed by Máté Szabó. More: http://www.opera.hu/musor/megtekint/manon-lescaut-2018/?lan=en Premiere. 18 May 2019

Comments