Váltás normál nézetre
  • Főoldal
  • Műsor
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Különlegességek
  • Bemutatók
  • Ifjúsági programok
  • Oktatás
  • Estély
  • Fesztivál
  • Kiadványaink
  • Épületek
    • Operaház
    • Erkel Színház
    • Eiffel Műhelyház
  • Operavisit

Nyelvválasztó / Language selector

  • Magyar
  • English
  • hun
  • eng

  • 2019. február 14.

Vízzel elárasztott színpadon tér vissza a Gioconda az Opera műsorára

Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Amilcare Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban. A 20 év kihagyás után műsorra tűzött darabban a pályafutása 25. évfordulóját ünneplő Sümegi Eszter debütál a címszerepben. A rendkívüli előadói apparátust igénylő művet Kesselyák Gergely vezényli, a darab híres balettbetétjét, az Órák táncát Barta Dóra koreografálta.

  • 2019. február 06.

„Puccini Itáliája”-gálaest az ország tíz városában – elindult az Opera újabb belföldi sorozata

Koncertszerű Puccini-operák, balett- és szimfonikus esteket követően február 4-vel indult útjára a Magyar Állami Operaház verista operagálája, amely a korábbi bérletes produkciókhoz hasonlóan 10 városba látogat el április 24-ig. A turné koncertszerű operaelőadásai között február 8-án Szegeden sztárszereposztással debütál a Bohémélet, míg a Tosca Salgótarjában búcsúzik ugyancsak illusztris előadógárdával a hónap végén.

  • 2019. január 30.

Operadívák az Erkelben

Sümegi Eszter pályafutása 25 éves jubileumát ünnepli legkedvesebb szerepeivel február 1-jén az Erkel Színházban, míg Edita Gruberova ugyancsak egyik legfontosabb alakításával, a Lammermoori Lucia címszerepében tér vissza Budapestre február 9-én és 13-án.

  • 2019. január 31.

Búcsú Kun Zsuzsától

A közelmúltban elhunyt balettművész, balettmester, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja és Mesterművésze, Kun Zsuzsa búcsúztatása 2019. február 12-én 11:15-kor lesz a Farkasréti temető Makovecz-ravatalozójában.

  • 2019. január 03.

Új opera CD-vel köszöntötte idén is az Újévet az Opera

A Magyar Állami Operaház Útravaló 2019 címmel megjelent CD lemezével üdvözölte Ókovács Szilveszter főigazgató az év első fővárosi kisbabáját.

  • 2019. február 07.

A Traviata az M5 műsorán február 10-én

2019. február 10-én (vasárnap) 21:10-től látható felvételről Giuseppe Verdi Traviata című operája felvételről az M5 műsorán.

Magyar English
  • Főoldal
  • Műsor
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Különlegességek
  • Bemutatók
  • Ifjúsági programok
  • Oktatás
  • Estély
  • Fesztivál
  • Kiadványaink
  • Épületek
    • Operaház
    • Erkel Színház
    • Eiffel Műhelyház
  • Operavisit

Turné

  • 2019. február 01.

Zaharov / Aszafjev: A bahcsiszeráji szökőkút

Táncköltemény három felvonásban

  • 2019. február 08.

Elīna Garanča áriaestje

Korunk egyik legnagyobb, karrierjének abszolút csúcsán lévő énekesnője a lett származású mezzoszoprán. Hatalmas és szép színű hangja, sugárzó megjelenése operaszínpadra predesztinálja, most azonban koncertműsorral érkezik az Erkelbe.

  • 2017. december 12.

Az Operaház felújítás miatt zárva

Az Andrássy úti dalszínház felújítási munkái miatt 2020-ig közönségünk az Erkel Színházban láthatja új és repertoárelőadásainkat. 

  • 2019. február 15.

Felvételt hirdet a Magyar Állami Operaház Gyermekkara

Szeretettel várjuk azoknak a gyermekeknek a jelentkezését, akik szeretnének a Magyar Állami Operaház Gyermekkarában énekelni: jó hallással, tiszta énekhanggal rendelkeznek és 1-10. évfolyamon folytatják tanulmányaikat a 2019-2020. tanévben.

  • 2019. január 15.

Olasz estély

  • 2017. december 12.

Az előadások az Erkel Színházban láthatók

Az Andrássy úti dalszínház felújítási munkái miatt 2020-ig közönségünk az Erkel Színházban láthatja új és repertoárelőadásainkat. 

  • 2019. január 04.

Amilcare Ponchielli: Gioconda

Opera két részben, négy felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattal

  • 2018. június 26.

Operát az Operából!

Különleges évad a Magyar Állami Operaház történetében a 2018/19-es, „Puccini Itáliája” nevezetű szezon. Az Andrássy úti Ybl-palota korszerűsítése nemcsak az épület megújítását jelenti, hanem annak a kapcsolatnak az ápolására is lehetőséget ad, amely a dalszínházat a fővároson kívüli, igényes és kultúraszerető közönséghez fűzi. 

  • 2018. december 11.

Balettiskola felvételi 2019

A Magyar Nemzeti Balett a bővülő balettrepertoárra való tekintettel a 2019/20-as évadban is indít klasszikusbalett-előkészítő tanfolyamot!

  • Főoldal
  • Műsor
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Különlegességek
  • Bemutatók
  • Ifjúsági programok
  • Oktatás
  • Estély
  • Fesztivál
  • Kiadványaink
  • Épületek
    • Operaház
    • Erkel Színház
    • Eiffel Műhelyház
  • Operavisit
  • Főoldal
  • Műsor
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Különlegességek
  • Bemutatók
  • Ifjúsági programok
  • Oktatás
  • Estély
  • Fesztivál
  • Kiadványaink
  • Épületek
    • Operaház
    • Erkel Színház
    • Eiffel Műhelyház
  • Operavisit
  • Főoldal
  • Műsor
    • Műsor
    • Bemutatók
    • Repertoár
    • Különlegességek
  • Bemutatók
  • Ifjúsági programok
  • Oktatás
  • Estély
  • Fesztivál
  • Kiadványaink
  • Épületek
    • Operaház
    • Erkel Színház
    • Eiffel Műhelyház
  • Operavisit
  • Sajtószoba
  • Álláshelyek, pályázatok
  • Oldaltérkép
  • Tájékoztatók
  • Közérdekű
    • Szervezeti adatok
    • Tevékenységre vonatkozó adatok
    • Gazdálkodási adatok
  • Operabarátok
  • Vezetőség
  • Impresszum
  • Kapcsolat

Porgy és Bess – The Guardian

  • 2018. február 12.
Porgy és Bess – The Guardian
  • Tweet
Nyomtat

A The Guardian újságírója a Porgy és Bess bemutató kapcsán megkereste kérdéseivel a Magyar Állami Operaházat. A kérdésekre adott válaszokat, valamint az újságíró tájékoztatását szolgáló mellékelt videókat és írásokat változtatás nélkül közöljük.


1., Milyen okok miatt kellett a szereplők etnicitását megváltoztatni? Kulturális okai voltak talán, hogy a magyar közönség könnyebben fogyaszthassa a művet, vagy a jelen politikai hangulat, amit Orbán Viktor miniszterelnök kormánya okoz?

A Porgy és Bess egy opera, és ez az alapvetően zenei műfaj a hangok, sok ezer hangjegy összességét jelenti, nem valamiféle tanulmánykötetet vagy skanzen. A magyar közönség 1983, a tiltás bevezetése előtt black face-megoldással (feketére maszkírozva) is értette és szerette a művet, 144 előadást ért meg, és a mai produkciót is ovációval fogadta. A kétmilliós Budapesten több mint 100 színház, táncegyüttes, zenekar és kulturális intézmény működik, ennek elenyésző része állami irányítású. Lehet, hogy máshol politikai kérdés, ám a művészet nálunk szabad – a miniszterelnök szokott operába járni, tavaly bérlete is volt hozzánk, de ezt az előadást speciel nem látta. Ha valakinek mindenről ugyanaz jut az eszébe, az egy betegség.

2., Miért változtatták meg a történet helyét és idejét az 1930-as évek Dél-Karolinájából a mai Magyarországra/Európára?

Egy remekmű szereplőinek nincs valódi etnikuma, típusok és jellemek viszont vannak, és minden nagy alkotás valahol szimbolikus is, hisz jóval több van mögötte, mint a felszíni külsőségei. Walter Scott történetének főszereplője ugyanazt érezte, mint érzi ma egy lány, ha a családi cég csődje miatt hozzákényszerítik egy milliárdoshoz, akit nem szeret: például a Lammermoori Luciának egyáltalán nem árt az a friss szemlélet, amely a ma embere számára sokkal átélhetőbbé teszi régi korok történeteit. Ugyanakkor Carmen nem lőhetné le Don Josét, mint most Firenzében: a mű lényegéhez maga a partitúra tartozik, és ott a nő hal meg, nem a férfi. A Porgy színhelye pedig nem Magyarországra került át: aki hasonlóságról írt a pesti Keleti Pályaudvarral, az még arra sem vette a fáradtságot, hogy a neten rákeressen. Hangsúlyosan semleges környezetet teremtettünk, mert az volt a rendezői koncepció, hogy egy összetartó közösség ideiglenes helyre kerül, ott kénytelen élni, de végig elvágyódik az ígéret földjére, ahol minden másképp lesz és megszűnnek a gondok. Ez a mű lényege, és egy operaprodukciónak erről kell szólnia, az egyetemes üzenetről, nem a folklórról, pláne nem húszezer kilométerrel arrébb.

3., Tisztában volt a MÁO a Gershwinék által meghatározott casting feltételeknek, mielőtt a jelen produkciót elkezdték előkészíteni?

Úgy mentünk neki, hogy rábírjuk őket a változtatásra. Ezek szerint Amerikában nem értenék, hogy faji alapon nem lehet különbséget tenni ember és ember között? Nálunk erre egyszer volt csak példa, az Opera művészeit is letiltották a színpadról, és mindez a holocaustba torkollott. Magyarországon a rasszizmussal szemben nulltolerancia érvényes, mi emberek bőrszínét sem tarthatjuk nyilván, így az all-black-casttal egyszerűen nem tudok mit kezdeni. Amikor pedig a szerződési példányból hiányzott ez a kitétel, a legnagyobb nyugalommal írtam alá, és csalódott vagyok, hogy nem a józan ész, hanem figyelmetlenség juttatott minket engedélyhez.

4., Néhány magyar orgánum üdvözölte a változásokat, mert szerintük a fent említett feltétel rasszista és politikailag (in)korrekt. Egyetért a MÁO ezekkel a kijelentésekkel?

Ez a feltétel rasszista és politikailag inkorrekt, ahogy mondja. És nemcsak szerintünk: a New York Times már 2002-ben megírta ezt, és számos olyan megszólalónk, idézetünk van, amely szerint őrület, hogy az opera világában, ahol az absztrakció alapfeltétel, létezik egyetlen ilyesféle tiltás, miközben soha semmilyen szerző nem kötött ki effélét – és persze, a Gershwinek sem, csak a mű születése után 48 évvel. A végrendeleti tiltáshoz egyébként is szkepszissel állok, mert ha valaki életében nem hozta meg a döntést, miért tenné a halála után?

5., Tervez az Opera további előadásokat a február 8-i után?

Ma játsszuk a művet utoljára az idei műsorterv szerint. Minden jegy elkelt a sorozatra, 7.200-an látták, elképesztő sikere volt. És nem adjuk fel, ha kell, perre megyünk azért, hogy ne tagadhassák meg tőlünk annak a műnek eljátszását, amely az emberiség egyik nagy közös kincse – és mi rendben fizetünk is érte. Ha a végén Porgy szippantana egy nagyot Sportin’ Life csodaporából, s így fogna bele az „Oh Lawd, I’m on my way”, a megrendítő fináléba, akkor nem lennénk méltók a műhöz, de olyan országban, ahol egyszerűen nincsenek feketék, mert gyarmatok sem voltak, ez a tiltás egyetlen percig sem volt indokolható. Sőt, azt sem tervezzük, hogy Liszt, Bartók vagy Kodály műveinek előadását magyar származáshoz kössük. Csodálom, hogy odaát nem értik: attól, ha más is megszeretheti a kultúrád kincseit, nem kevesebb leszel, hanem több. Meg, hogy az emberek egyenlőnek születnek.

A The New York Times cikke és Nicholas Payne, az Opera Europa igazgatójának levele a mellékelt dokumentumban olvasható.

A Porgy és Bess bemutatója kapcsán készült videók elérhetők a címekre kattintva:

Előadástrailer
A Porgy és Bess díszletéről – interjú a díszlettervezővel
A Porgy és Bess sajtótájékoztatója
Interjú a Porgy és Bess rendezőjével és szereplőivel
Interjú a Porgy és Bess koreográfusával és balettművészeivel

A Magyar Állami Operaház kimerítő tájékoztatása dacára az alábbi látott napvilágot.

A magyar operafőnök megvédi döntését, hogy fehér szereposztásban mutatta be a Porgy és Besst (Robert Tait, The Guardian, 2018, február 10.)

Magyarország operatársulata védekezik minden rasszista váddal szemben, miután főként fehérekből álló szereposztással mutatta be a Porgy és Besst, nyíltan szembeszegülve a szerzők, a Gershwin-testvérek kívánságával.

George és Ira Gerwshiwn 1935-ös, emblematikus műve az akkori időszak az USA déli részén élő afroamerikaiak szörnyű szegénységének és faji szegregációjának drámai megjelenítése volt. Olyan dalok tették híressé, mint a Summertime vagy az It Ain’t Necessarily So, és az alkotók kifejezett szándéka volt, hogy fekete előadóknak tartsák fenn a darabot.

Ez a kívánság később bekerült a testvérek jogait képviselő New York-i Tams-Witmark copyrightra vonatkozó előírásaiba is.

Mégis, a Magyar Állami Operaház vezetői ezt a szabályt azzal támadták, hogy „rasszista” és „politikailag inkorrekt”, miután négy teltházas előadást tartottak Budapesten főként fehér előadókkal, és az 1920-as évek dél-karolinai szegény fekete közösségből áthelyezték egy jelenkori európai menekültközpontba.

Az Opera társulatát kényszerítették, hogy nyíltan feltüntessék minden anyagon, hogy „nem engedélyezett és ellentétes a mű színrevitelének követelményeivel.”

A perpatvart az is bonyolította, hogy egyes kritikusok politikai szándékokat láttak a mű színrevitelében, hogy megpróbáljanak viszályt kelteni, ezzel is kedvezve Orbán Viktor jobboldali Fidesz-kormányának közvetlenül az áprilisi általános választások előtt. 

Orbán, aki nyílt vitában áll az Eu-val a migránskvóta-kérdésben, s aki rendszeresen az európai keresztény értékek védelmezőjeként tünteti fel magát, nem először áll rasszista vitában. Tavaly azért bírálták, mert szerinte az „etnikai homogenitás” elengedhetetlen a gazdasági sikerhez, és „túl nagy keveredés bajokat eredményez.”

Az opera migránsközpontba való áthelyezése azonnal arra ösztönzött egyeseket, hogy a 2015-ös budapesti Keleti Pályaudvaron lezajlott eseményekhez hasonlítsa, amikor is szíriai és máshonnan érkező menekültek érkeztek Magyarországra, és összegyűltek, hogy Németországba és más országokba induló vonatkora szálljanak.

Az Observer részére küldött e-mailben Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója tagadta, hogy a produkciót a pályaudvari jelenetek inspirálták volna, a pro-Orbán feltételezéseket pedig „betegségnek” minősítette, mondván, hogy a miniszterelnök nem is látta az előadást.

Megvédte a társulat azon jogát, hogy fehérekkel mutassa be a művet, és megkérdőjelezte a gershwini szabály valódiságát. „Olyan országban, ahol egyszerűen nincsenek feketék, mert gyarmatok sem voltak, ez a tiltás egyetlen percig sem volt indokolható. A végrendeleti

tiltáshoz egyébként is szkepszissel állok, mert ha valaki életében nem hozta meg a döntést, miért tenné a halála után?”

George Gershwin valójában visszautasította a New York-i Metropolitan Opera kecsegtető ajánlatát, hogy előadják a művet, mert feketére festett fehér színészek adták volna elő. Hasonló okból utasította el Al Jonson ajánlatát is, hogy együtt dolgozzanak. Bár sok olyan európai produkció volt, ahol feketére festett művészek adták elő a művet, mind hűséges volt az eredeti faji kontextushoz. Ókovács elmondása szerint az Opera megpróbálta jobb belátásra bírni a Tams-Witmark képviselőit, mikor elkezdték a tárgyalásokat. Állítása szerint a végső szerződésben nem volt említés a fekete szereposztásról, így azt hihette, szabadon alkalmazhat fehér szereplőket. Később a Tams-Witmark kifejezte tiltakozását.

„Csodálom, hogy odaát nem értik” – mondta Ókovács. Ezek szerint Amerikában nem értenék, hogy faji alapon nem lehet különbséget tenni ember és ember között? Nálunk erre egyszer volt csak példa, az Opera művészeit is letiltották a színpadról, és mindez a holocaustba torkollott.”

A Tams-Witmark nem válaszolt megkeresésünkre.

Fischer Ádám, egy jelentős magyar karmester, aki 2010-ben lemondott az Opera zeneigazgatói posztjáról, hogy tiltakozzon az Orbán-kormány politikája ellen, „politikai produkciónak” minősítette az adaptációt, amelyet nem a jó szándék vezérelt.

„Ki akarták provokálni ezt a vitát” – állította. „Ez is része az egész választási kampánynak az ellen, amiről azt állítják, hogy a nyugat kettős mércéje, s így mondhatják, hogy a nyugat rasszista, és mi jobbak vagyunk náluk. Mi másért akarná a Magyar Állami Operaház bemutatni a Porgy és Besst két hónappal a választás előtt?”

Ókovács Szilveszter levéláriája a The Guardian cikke kapcsán ITT olvasható.

További híreink

    Vízzel elárasztott színpadon tér vissza a Gioconda az Opera műsorára

    •  

    Velence csatornái vizes valójukban elevenednek meg Almási-Tóth András rendezésében, amely Amilcare Ponchielli legsikerültebb művét állítja színpadra 2019. február 22-én az Erkel Színházban. A 20 év kihagyás után műsorra tűzött darabban a pályafutása 25. évfordulóját ünneplő Sümegi Eszter debütál a címszerepben. A rendkívüli előadói apparátust igénylő művet Kesselyák Gergely vezényli, a darab híres balettbetétjét, az Órák táncát Barta Dóra koreografálta.

    A Traviata az M5 műsorán február 10-én

    •  

    2019. február 10-én (vasárnap) 21:10-től látható felvételről Giuseppe Verdi Traviata című operája felvételről az M5 műsorán.

    „Puccini Itáliája”-gálaest az ország tíz városában – elindult az Opera újabb belföldi sorozata

    •  

    Koncertszerű Puccini-operák, balett- és szimfonikus esteket követően február 4-vel indult útjára a Magyar Állami Operaház verista operagálája, amely a korábbi bérletes produkciókhoz hasonlóan 10 városba látogat el április 24-ig. A turné koncertszerű operaelőadásai között február 8-án Szegeden sztárszereposztással debütál a Bohémélet, míg a Tosca Salgótarjában búcsúzik ugyancsak illusztris előadógárdával a hónap végén.

    Búcsú Kun Zsuzsától

    •  

    A közelmúltban elhunyt balettművész, balettmester, a Magyar Állami Operaház Örökös Tagja és Mesterművésze, Kun Zsuzsa búcsúztatása 2019. február 12-én 11:15-kor lesz a Farkasréti temető Makovecz-ravatalozójában.

    Operadívák az Erkelben

    •  

    Sümegi Eszter pályafutása 25 éves jubileumát ünnepli legkedvesebb szerepeivel február 1-jén az Erkel Színházban, míg Edita Gruberova ugyancsak egyik legfontosabb alakításával, a Lammermoori Lucia címszerepében tér vissza Budapestre február 9-én és 13-án.

    Budapesten, vidéken, Koreában és Csehországban is vendégszerepel az Opera

    •  

    Dél-Koreában a Bánk bán, vidéken a Tosca, a Müpában három monumentális opera koncertszerű előadásával vendégeskedik a Magyar Állami Operaház januárban, miközben a Magyar Nemzeti Balett repertoárja legfrissebb modern koreográfiáit is elviszi Brnóba.

    Új opera CD-vel köszöntötte idén is az Újévet az Opera

    •  

    A Magyar Állami Operaház Útravaló 2019 címmel megjelent CD lemezével üdvözölte Ókovács Szilveszter főigazgató az év első fővárosi kisbabáját.

    Puccini Triptichonja az M5 HD műsorán december 16-án

    •  

    2018. december 16-án (vasárnap) 21:05-től látható felvételről Puccini Triptichon című műve az M5 műsorán.

    Karácsonyi bérletakció 2018. december 31-ig

    •  

    2018. december 31-ig 20% kedvezménnyel válthatók háromelőadásos, egyedileg összeállított szabadbérleteink három árkategóriában.

    Diótörő-fesztivál 2018 – Advent az Erkel Színháznál

    •  

    A december az Operában egyet jelent a Diótörő-fesztivállal: az intézmény Csajkovszkij által ihletetett adventi vására a II. János Pál pápa tér Erkel Színház elé eső területén kíván meghitt, ünnepi hangulatot teremteni előadásai előtt egészen az év végéig. Eközben bent az épületben jótékonysági programok, Puccinihez köthető jubileumi est és egy operacsemege koncertszerű előadása is alkalmat ad a látogatásra.

További híreink megtekintése

Kapcsolódó tartalmak

  • Naptár

  • Repertoár

Jegyvásárlás Jegyvásárlás
Jegyinformáció Jegyinformáció
  • 5 tangó
  • A bahcsiszeráji szökőkút
  • A denevér
  • A diótörő
  • A hugenották
  • A vágy villamosa
  • A varázsfuvola
  • Az álarcosbál
  • Bánk bán
  • Billy Elliot – a Musical
  • Bohémélet
  • Carmen
  • Così fan tutte
  • Etűdök
  • GIF (Girls in Focus - Lányok a fókuszban)
  • Giselle
  • Háry János
  • Hófehérke és a 7 törpe
  • János vitéz
  • Lammermoori Lucia
  • Manon
  • Máté-passió
  • Nabucco
  • Olasz nő Algírban
  • OMG
  • Parasztbecsület; Bajazzók
  • Pillangókisasszony
  • Porgy és Bess®
  • Requiem
  • Sylvia
  • Téma és variációk
  • Threestyle
  • Tosca
  • Traviata
  • Triple Dance
  • Triptichon (A köpeny; Angelica nővér; Gianni Schicchi)
  • Trois Gnossiennes
  • Trójai játékok – amazonokkal
  • Turandot
  • Walking Mad
  • Sajtószoba
  • Álláshelyek, pályázatok
  • Oldaltérkép
  • Tájékoztatók
  • Közérdekű
    • Szervezeti adatok
    • Tevékenységre vonatkozó adatok
    • Gazdálkodási adatok
  • Operabarátok
  • Vezetőség
  • Impresszum
  • Kapcsolat
  • Blog
  • Utazz Japánba az Operával
  • Karitatív
  • Vásárlói ÁSZF
  • Japán turné
  • Operajz
  • Tao
  • Adatkezeles
  • társulat zenekar
  • Audition information for the Hungarian National Ballet
  • Billy Elliot
  • Facebook Rajongói Karzat
  • Szerelmi bájital videópályázat 2014
  • társulat opera
  • társulat balett
  • társulat kórus
  • Társulat gyermekkar
  • Társulat balettintézet