Történelmi turnék és régóta vágyott előadások bemutatói – 2018 az Operában


21 bemutatót, összesen mintegy 400 előadást (359 nagytermi és 24 kamaraelőadást, számos további zenekari és énekkari hangversenyt) tartottak az Erkel Színházban és további 27 belföldi, valamint 32 külföldi helyszínen a Magyar Állami Operaház együttesei. Az intézmény előadásában és közreműködésével megvalósult produkciókat több mint 398 ezer néző láthatta, miközben az Andrássy úti dalszínház felújítása miatt az elmúlt év tekintélyes részét turnézással töltő társulat így is számos világsztárral dolgozott együtt és jelentős sikereket ért el határainkon belül és kívül.

Az elmúlt év több régóta várt produkció visszatérését hozta el az Erkel Színházba. 35 év után tért vissza a műsorra Almási-Tóth András rendezésében Gershwin Porgy és Bess® című operája, amelynek kizárólag magyar énekesek előadásában hallható produkciója komoly nemzetközi visszhangot váltott ki és telt házakat vonzott. 13 év után az olasz Fabio Ceresa pazar látványvilággal kísért produkcióban vitte színre Verdi Az álarcosbál című művét, Bartók A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásosát pedig az ősbemutató centenáriuma alkalmából a Royal Opera House korábbi művészeti igazgatója, Kasper Holten állította színpadra. A jubileumi alkalom fényét Komlósi Ildikó és Palerdi András előadása mellett tovább növelte az előadás karmestere, Eötvös Péter, akinek Senza Sangue (Vértelenül) című egyfelvonásosa volt az előadás párdarabja. Az évfordulót Kékszakállú 100 néven minifesztivál is kísérte, ahol Madarász Iván Prológ és Vajda Gergely Barbie Blue című darabja párosult A kékszakállú herceg vára korábbi, Nagy Viktor és Bánffy Miklós rendezéseit megidéző előadásaihoz.

Szeptemberben Bogányi Tibor, Zászkaliczky Ágnes és Könnyű Attila koncepciója nyomán pazar 3D videóvetítéssel kísért formában mutatta be az Opera Orff Carmina Burana c. kantátáját az Erkel Színházban, majd december elején 47 éves hiátust követően Vasily Barkhatov mába helyezett rendezésében tért vissza az Opera repertoárjára, immár a „Puccini Itáliája” tematikus évad jegyében a szerző A Nyugat lánya című alkotása.

2018 első felét még a Wagnert megihlető és általa inspirált műveket összegyűjtő „A Ring gyűrűi”-tematikus évad töltötte ki, ami számos különleges csemegével szolgált az ínyenc operarajongóknak. Először volt látható Magyarországon Offenbach A rajnai sellők című alkotása, koncertszerű változatban csendült fel Marschner A vámpír, Spontini A vesztaszűz, Korngold A halott város, d'Albert A hegyek alján és Wolf A kormányzó című operája, majd az évad a májusi RingFesztben, további kamaraprodukciók bemutatásával csúcsosodott ki. Ősbemutató készült Bach vígkantátáiból ÖRÖMÜNNEP címmel, ahogy az Opera felkérésére készült Szálinger Balázs Wagner és Nietzsche kapcsolatát feldolgozó darabja, a Siegfried-idill is itt volt látható először. Ezen kívül szintén a fesztivál műsorán szerepelt a Hindemith négy egyfelvonásosát egyetlen estbe tömörítő GermanLateNight, valamint Lortzing Az operapróba és Schubert A négy évig tartó őrség című alkotása.

A dalszínház 19 operapremiert és 25 opera-repertoárdarabot játszott összesen 217 alkalommal 2018-ban, amelyek között 28 koncertszerű, 42 musical- és 16 kamaraelőadás szerepelt. Az előadások csaknem egyharmada, összesen 60 az Operaház korszerűsítésére való tekintettel különböző turnék alkalmával valósult meg, amelyeket Magyarország Kormánya 2017 és 18-ban kétszer 1,6 milliárd forinttal támogatott. A szomszédos országok magyarlakta településeit az intézmény 135 éves történetében először felkereső Kárpát-Haza OperaTúra a tavalyi erdélyi turnét követően februárban Kárpátalján, a Felvidéken, a Délvidéken és az Őrvidéken összesen 8 helyszínen 16 alkalommal mutatta be Erkel Hunyadi László című operáját és Ronald Hynd A víg özvegyből készült balettelőadását csaknem 400 művész és munkatárs összehangolt munkájának eredményeképpen. A sorozat szeptemberben egy zágrábi állomással is kiegészült a korábbi horvát vendégjáték viszonzásaként. Nyáron a budapesti dalszínház Észtországban, a Saaremaai Operafesztiválra kapott meghívásának tett eleget, ahol a Figaro házassága, a Traviata, A cigánybáró és egy magyar gálaest a csaknem húszéves fesztivál történetében is kiemelkedő közönségsikert aratott. Augusztus végén és szeptember elején az Opera egy év után tért vissza Székelyföldre, és nyolc helyszínen mutatta be Toronykőy Attila vadonatúj Szerelmi bájital rendezését, amelyben az intézménynek a Gördülő Opera céljaira kialakított kamionszínpada is debütált, miközben Beregszászon az Opera szervezésével felújított Arénában 3000 néző előtt csendült fel a Bánk bán koncertszerű változata.

Magyarország V4 soros elnökségére reflektálva az Opera áprilisban a Müpával közösen három operagálával kereste fel a partnerországok fővárosait, majd szeptemberben immár saját szervezésben a Székely fonó és Jenůfa című operákat vitte Varsóba, Pozsonyba és Prágába. A külföldi turnésorozat megkoronázásaként több mint 360 fős, nagyszabású New York-i OperaTúra következett, amely négy opera-, három balettprodukciót és egy gálaestet vitt a Lincoln Center részét képező David H. Koch Színházba, míg az Aldo Finzi Alapítvány meghívására Plácido Domingo és Kocsár Balázs vezényletével adott hangversenyt az Opera Zenekar a Carnegie Hallban. Az együttesek és szólisták nagy sikert arattak a közönség körében és kivívták a New York-i kritikusok többségének elismerését is, a rangos New York magazin Vulture nevű kulturális portálja 2018-as év 10 legjelentősebb komolyzenei eseménye közé választotta A sába királynője előadását, a New York City Opera pedig szándéknyilatkozatot írt alá a Magyar Állami Operaház vezetésével egy újvilági Bánk bán produkció megvalósítására, amely a vendégjáték kereti közt először volt látható magyar művészek tolmácsolásában, teljes értékű előadásként a tengerentúlon, sőt Európán kívül. Az év zárásaként az Opera együttesei decemberben még egy koncerttel és két egyfelvonásos zenés komédia bemutatójával (Giampaolo Testoni Fantasio és Fortunio című darabjai) is ellátogattak az olaszországi Novarában található Teatro Cocciába. 

Az Opera együttesei eközben belföldön sem tétlenkedtek, és a Filharmónia Magyarországgal partnerségben 52 állomásos belföldi turnét hoztak létre, amely 2019. áprilisig tartó programsorozata révén azokhoz is közelebb kívánja vinni az Opera műfajait, akiknek nincs lehetőségük azt a fővárosban megtapasztalni. A „Puccini Itáliája”-évadtematikát követő „Operát az Operából!”-turné 10 megyeszékhelyen négyestés bérlettel jelentkezik, amelyben szerepel szimfonikus hangverseny, balettest, koncertszerű Puccini-opera és verista gálaműsor is, míg további megyeszékhelyekre és több más vidéki nagyvárosba a Turandot koncertszerű változata látogatott el az ősz folyamán. Hasonló célt szolgál a Gördülő Opera kezdeményezés is, amely idén a határon túlra, Szatmárnémetibe vitte el a Don Pasquale-t és a Figaro 2.0-t.

A Magyar Nemzeti Balett a már említett, összesen 34 turnéelőadással együtt 113 alkalommal táncolt egész estés produkciókat 2018-ban, amelyek közt 2 magyarországi premier és 22 repertoárdarab szerepelt. A Solymosi Tamás vezette együttes tavasszal – 13 év után – felújított díszletekkel és jelmezekkel helyezte vissza repertoárjára A bahcsiszeráji szökőkút című, egész estés táncművet. Ősszel két kortárs balettelőadás premierje következett: a Triple Dance keretében először volt látható Magyarországon Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk című alkotása és William Forsythe A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude című munkája. Az együttes emellett a Kárpát-Haza OperaTúrán A víg özveggyel, Pozsonyban a Bartók TáncTriptichonnal, Brnóban a LOL-lal, New Yorkban pedig A hattyúk tavával, a Don Quijotéval és ismét a LOL-lal aratott nagy sikert. A modern koreográfiák a Nemzeti Táncszínház és a CAFe Budapest szervezésében a Müpa Fesztivál Színházában leltek átmeneti otthonra. A Magyar Nemzeti Balett idén is A diótörő maratoni előadássorozatával búcsúztatta az évet. A Diótörő-fesztivál részeként idén 24 alkalommal volt látható a karácsonyi időszak népszerű mesebalettje, amelynek idei utolsó előadásával az év utolsó napján 100. jubileumát ünnepelte a Wayne Eagling és Solymosi Tamás által 2015-ben színpadra vitt koreográfia.

Az Opera Zenekar ugyancsak tevékenyen vette ki részét az évad előadásaiból. A bel- és külföldi operaelőadások, valamint 11 további balett-turnéprodukció mellett tagjai összesen 42 gálahangversenyen és 15 kamarakoncerten is felléptek. Az együttes közreműködött a Roberto Alagna és Aleksandra Kurzak vendégségével megtartott Ring Estélyen, kísérte Lukács Gyöngyit 30 éves jubileumi koncertjén az Erkel Színházban, valamint Erwin Schrottot a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, Miklósa Erikát, Rost Andreát, Ramón Vargast és José Curát a VeszprémFeszten, utóbbit még egy további gálaesten is a Tokaji Fesztiválkatlanban, valamint Juan Diego Flórezt a Maszkati Királyi Operaházban (Omán). Vezényelte őket Plácido Domingo a Carnegie Hallban, Stefan Soltész az évadindító Opera135 koncerten, de dirigálta az együttest több mint két tucat további karmester mellett Eugene Kohn, Marco Comin, Bogányi Tibor, Dénes István, Eötvös Péter, Héja Domonkos, Kovács János, Medveczky Ádám, Halász Péter, Kesselyák Gergely első karmester és természetesen Kocsár Balázs főzeneigazgató is. Az Opera rangos vendégeként Ramón Vargas dalestet is adott az Erkel Színházban, Aleksandrs Antonenko és Johan Reuter a Müpában megrendezett koncertszerű előadásokban lépett fel, Gerhard Siegel és Arturo Chacón-Cruz pedig margitszigeti Salome és Rigoletto előadásaink vendégművészei voltak. A IV. Nagy Iván Nemzetközi Balettgálára olyan neves vezető szólisták érkeztek, mint Sara Mearns a New York City Balettből, Evgenia Obraztsova a moszkvai Bolsoj Színházból és Kimin Kim a szentpétervári Mariinszkij Színházból.

Az Opera továbbra is létfontosságú feladatának tartja az új közönség kinevelését és a fiatalok megismertetését a dalszínházi műfajokkal. A 2013 óta középiskolások számára meghirdetett, Operakaland c. programjának 11. sorozata a balett jegyében telt és a Total Dance c. előadás keretei között három szórakoztató, modern darabot mutatott be a 14 ezer fős közönségnek. Emellett 29 Opera Nagykövet 168 településen 1068 előadást tartott, köztük egyet a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat gyermeknapi rendezvényén a Városligetben. A fiatalokat összesen 108 ifjúsági előadás várta tavaly az Erkel Színházban, emellett további 150 egyéb program ismertette meg őket a zenével, a hangszerekkel, valamint az opera és a balett világával. A pedagógusok számára három alkalommal 30 órás akkreditált továbbképzést (OperAkadémia) tartottak az intézmény vezetői, művészei és munkatársai, a felnőtt közönségnek pedig 48 különböző előadás, beszélgetés, kulisszajárás és más színes program biztosított mélyebb betekintést a darabok történeti hátterébe, az előadások művészeti megvalósításába és a teátrum működésébe. Az Opera emellett 28 tévé- és 7 hangfelvételt rögzített előadásaiból, 6 CD kiadványt jelentetett meg (Magyar Opera200 boksz, Monteverdi: Poppea megkoronázása, Dés László: A vágy villamosa, Erkel: Bátori Mária, Erkel: Bánk bán (részletek olasz nyelven), Útravaló 2019)  az M5 csatornán, a Kossuth és a Bartók Rádión pedig hétköznaponként és hetente jelentkező műsorok, a Napi Opera, a Ki mer ma? és az Opera Cafe, valamint a rendszeresen jelentkező opera- és balettközvetítések segítik a művek és alkotóik jobb megismerését. Emellett az Opera működteti a honlapjához kötődő saját rádióját, az OpeRadiót, és az Echo Televízió műsorában látható az Összművész című talkshow is.