Venekei M. / T. Malandain / J. Kylián / I. Stravinsky / C. W. Gluck / W. A. Mozart

Crème brûlée

kortárs balett 16 premier

Balett est három részben

Stravinsky, Gluck, Mozart… Az est e három nagy hatású zeneszerző kompozícióira készített táncművekre épül, egyszerre kínálva kikapcsolódást a klasszikus zene és a balett szerelmeseinek. A Tűzmadarak a női ösztönöket ironikus, groteszk felhanggal középpontjába állító új bemutató, melyet Stravinsky zenéjére, Venekei Marianna koreográfus hoz létre. Thierry Malandain Gluck zenéjére készült Don Juan című alkotását először láthatja a magyar közönség, az est második részében pedig a Magyar Nemzeti Balett repertoárján 2013 óta nagy sikerrel futó két Jiří Kylián-műben, a Petite mort és a Hat tánc című koreográfiákban gyönyörködhetünk.

Venekei Marianna / Igor Stravinsky

Tűzmadarak

„A nők olyan ösztönnel találják meg a maguk szerelmi táplálékát a földön, mint a madarak a magvakat vagy halakat. Keringenek a végtelen térben, ösztönük vezeti őket tavak, folyók, tengerek és rónaságok fölött, s aztán bonyolult cikázás és kóválygás után, egyszerre lecsapnak. Ösztönük, szemmértékük ilyenkor csodálatosan nyilatkozik meg. Nagy ritkán tévednek, s csak néha esik meg, hogy az áldozat erősebb vagy ügyesebb, s kisiklik csőrükből, mint az ebihal a sirály csőréből. Ilyenkor vijjognak egyet, mint a sirály; s odább szállanak, keringve, körözve, fáradhatatlanul, éberen” – idézi a kissé ironikus Márai Sándor-szöveget Igor Stravinsky csodálatos zenéjére készített, Tűzmadarak című új balettje kapcsán a koreográfus Venekei Marianna.


Thierry Malandain / Christoph Willibald Gluck

Don Juan

(A szereplőket a jogtulajdonos lapzártánk után választja ki.)

Közreműködnek

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Petite Mort

Jiří Kylián cseh koreográfus több táncművet is készített Mozart muzsikájára. A zeneszerző halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt.  Hat nő, hat férfi és hat kard szerepel ebben a különleges hangulatú alkotásban, melyben kellékként fekete, barokk stílusú ruhák, bizarr krinolinok is megjelennek. A darab képi szimbolikája egy olyan világot mutat be, ahol az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az örök emberi szépség együtt létezik sajátos költőiségben. Merész látványosság, elegancia és stílusérzék jellemzik a koreográfusnak ezt az érett korszakából származó balettjét, amely 2013. májusa óta szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárján.

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Hat tánc

…úgy döntöttem, hogy nem alkothatok szimplán egy, a zeneszerző humorérzékét és zenei zsenijét tükröző táncsorozatot. Ehelyett hat, látszólag zavarosnak tűnő képet koreografáltam…” (Jiří Kylián)

Kylián balettjében a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át a mozdulatok nyelvére. Nem akart semmilyen történetet sem elmesélni, inkább a börleszk szótári meghatározásának megfelelően esetlen, rizsporos parókájú, olykor irreálisan viselkedő hősök képtelen helyzeteire, helyzetkomikumaira építette táncdarabját. A nyolc táncos az első pillanatban úgy jelenik meg a színpadon, mintha egy Mozart korabeli panoptikumból lépnének elő, majd éppen a koreográfia újszerűsége, frissessége és szédületes dinamikája okozza, hogy egyre modernebb, időtlenebb hőseivé válnak Kylián abszurd alkotói világának.

Előadások

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem