Giacomo Puccini

EDGAR

kortárs opera 18

december 12., vasárnap 19:00

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Opera két részben, három felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattal

Az Edgar Puccini legritkábban játszott, második operája, amelyet pályája elején, a Lidércek sikere után komponált. A főként a rekvieméről ismert mű drámai hatásokban gazdag, érett zenei megformáltságról tanúskodik. Cselekménye a 14. századi Flandriában játszódik, szereplői beszélő nevű allegorikus alakok, akiknek viszonyain keresztül a történet erkölcsi példázattá lényegül át. Az Edgar a Magyar Állami Operaház 2019-es produkciója előtt Magyarországon egyetlen alkalommal került csak színre. Egy évtizedet kellett várni a színpadi rendezésre, most azonban már repertoárdarabként tér vissza az Opera műsorára.

Részletek

Helyszín
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Dátum
2021. december 12.
Kezdés ideje
19:00
Befejezés ideje
21:30
Szövegíró
Ferdinando Fontana
Rendező
Tulassay Ádám
Díszlettervező
Cziegler Balázs
Jelmeztervező
Szelei Mónika
Dramaturg, magyar nyelvű feliratok
Kenesey Judit
Angol nyelvű feliratok
Arthur Roger Crane
Betanító karnagy
Erdélyi Dániel
Karigazgató
Csiki Gábor
A gyermekkar vezetője
Hajzer Nikolett

Előadások

Bemutató: 2019. június 1.

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem

Cselekmény

I. felvonás
Egy flandriai falu terén Edgar ébredezik egy átmulatott áprilisi éjszaka után. A férfi egy szerelmi háromszögben őrlődik a szelíd Fidelia iránt érzett szerelem és az érzéki, mór Tigrana iránti szenvedély között. Fidelia fivére, Frank is Tigrana után sóvárog, ám a nő csak kigúnyolja őt. 
A vasárnapi templomi imát Tigrana vérlázító éneke zavarja meg, a falubeliek pedig haragjukban elfogják és kínpadra akarják vonszolni a közösség szemében kezdetektől fogva kívülálló nőt. Edgar avatkozik közbe: hogy a falubelieket megfékezze, felgyújtja saját házát és kiszabadítja Tigranát. Örökre el akarják hagyni a falut, de váratlanul Frank állja útjukat. Fidelia és apja, Gualtiero aggódva figyeli a két férfi párharcát, amelyben Frank megsebesül. A közösség megátkozza a menekülő Tigranát és Edgart.
II. felvonás
Egy másik falu kocsmájában Edgar kiábrándultan figyeli Tigranát és a többi élvhajhászt; fájó szívvel gondol vissza arra az áprilisi reggelre, amikor Fidelia szerelmet vallott neki. Katonamuzsika közeledő zajára figyel fel, és a csapat élén maga Frank jelenik meg. Edgar meg akarja ragadni a lehetőséget, hogy új, becstelen életétől elmenekülhessen: kiengeszteli Frankot és csatlakozik embereihez. Tigrana könyörög Edgarnak, hogy ne hagyja el őt, de a férfi hajthatatlan.
III. felvonás
Edgar falujától nem messze gyászoló tömeg vesz körül egy koporsót, amelyben – úgy hiszik – a hősi halált halt Edgar teste fekszik. A halott érdemeiről Frank emlékszik meg dicsérő szavakkal, egy szerzetes azonban, – aki nem más, mint az álruhás Edgar, – a férfi bűneit kezdi sorolni. Egyedül Fidelia veszi védelmébe a holtat. Tigrana is elmerészkedik a temetésre, hogy búcsút vegyen halott szerelmétől. A „szerzetes” őt zsarolja meg, hogy igazolja a legsúlyosabb vádakat a hitvány Edgar ellen. A felháborodott tömeg már épp a bűnös férfi holttestére ront, amikor a „szerzetes” leleplezi magát. Edgar új életet akar kezdeni Fidelia oldalán; kiátkozza Tigranát, akit utolér a falu bosszúja.

Kritikai visszhang

Tény, hogy ritka az olyan opera, amelyben a zene és a szövegkönyv olyan eltérő minőséget képvisel, mint az Edgar esetében. Az Eiffel Műhelyház Bánffy-termében most bemutatott produkció mégis arról győzött meg engem, hogy a rossz, olykor egyenesen nevetséges librettó miatt sem szabadna a darabot ennyire mellőzni. Puccini ragyogó zenéje – ha azt megfelelő színvonalú előadói gárda szólaltatja meg – jóval többet érdemelne.”
Csák Balázs, Operaportál