Sarkissova K. / Venekei M. / J. Kylián / Seregi L. / Animal Cannibals / A. Wilkinson / W. A. Mozart / Dohnányi E.

Francia krémes

kortárs balett 16 premier

Balett est három részben

Mint a francia krémes különböző rétegei, úgy épülnek egymásra az esten látható táncművek. A koreográfiákat jelentősen meghatározza zenéjük: a gospel, a spirituálé világát hordozó Joyful! a Magyar Nemzeti Balett egykori első táncosnője, Sarkissova Karina és az Animal Cannibals együttműködése. Csajkovszkij és a Beatles előtt tiszteleg Venekei Marianna The Beatlecracker Suite című darabja, amely műfajok közt kanyargó, kivételes élményt ígér a közönségnek. Jiří Kylián Mozart-művekre készített két alkotásában merész látványossággal és eleganciával, majd helyzetkomikumra épülő szédületes dinamikával tiszteleg a zeneszerző géniusz előtt. Az est zárásaképpen Seregi László Változatok egy gyermekdalra című koreográfiája kerül színre, együttműködésben a Magyar Táncművészeti Egyetemmel.

Sarkissova Karina / Animal Cannibals

Joyful!

Az Észak-Amerikába hurcolt afrikai rabszolgák utódai a gospel, a spirituálé világán keresztül élik meg hitüket; itt a bensőséges kezdet gyakran ünneplésbe, napsütéses és dinamikus hálaadásba torkollik. Ez a világ jelenik meg a táncesten, melyhez az Opera BigB®andje is csatlakozik, szólistájuk Kozma Orsi, Jónás Gabriella és Tibes lesz. A koreográfiát a Magyar Nemzeti Balett első magántáncosnője, Sarkissova Karina alkotja meg. Az Animal Cannibals közreműködésének köszönhetően az amerikai zenekultúra másik meghatározó műfaja, a rap is színesíti majd az estet.

Közreműködnek
Ivanova-Skoblikova Sofia Starostina Kristina Radziush Mikalai Kekalo Iurii Lagunov Ievgen
A Magyar Nemzeti Balettintézet növendéke
Magyar Lóránt

Venekei Marianna / Arthur Wilkinson

The Beatlecracker Suite

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Petite Mort

Jiří Kylián cseh koreográfus több táncművet is készített Mozart muzsikájára. A zeneszerző halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt.  Hat nő, hat férfi és hat kard szerepel ebben a különleges hangulatú alkotásban, melyben kellékként fekete, barokk stílusú ruhák, bizarr krinolinok is megjelennek. A darab képi szimbolikája egy olyan világot mutat be, ahol az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az örök emberi szépség együtt létezik sajátos költőiségben. Merész látványosság, elegancia és stílusérzék jellemzik a koreográfusnak ezt az érett korszakából származó balettjét, amely 2013. májusa óta szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárján.

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

Hat tánc

…úgy döntöttem, hogy nem alkothatok szimplán egy, a zeneszerző humorérzékét és zenei zsenijét tükröző táncsorozatot. Ehelyett hat, látszólag zavarosnak tűnő képet koreografáltam…” (Jiří Kylián)

Kylián balettjében a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot ültette át a mozdulatok nyelvére. Nem akart semmilyen történetet sem elmesélni, inkább a börleszk szótári meghatározásának megfelelően esetlen, rizsporos parókájú, olykor irreálisan viselkedő hősök képtelen helyzeteire, helyzetkomikumaira építette táncdarabját. A nyolc táncos az első pillanatban úgy jelenik meg a színpadon, mintha egy Mozart korabeli panoptikumból lépnének elő, majd éppen a koreográfia újszerűsége, frissessége és szédületes dinamikája okozza, hogy egyre modernebb, időtlenebb hőseivé válnak Kylián abszurd alkotói világának.

Seregi László / Dohnányi Ernő

Változatok egy gyermekdalra

Seregi László 1978-ban alkotta meg alig félórás koreográfiáját Dohnányi Ernő azonos című ciklusára. Az egyfelvonásos táncmű egyszerű történetet mesél el, amelyben az élet bölcsessége rejlik: zaklatott és rohanó világunk gondterhelt emberét arra emlékezteti, mindig őrizze meg a gyermekkor derűjét és tisztaságát. Seregi e szavakkal nyilatkozott művéről: „A darab alapgondolata, hogy lázas világunkban nem lenne szabad elfelejteni a gyermekkor édes hangjait, dalait, e romlatlan világot. Aki szívében képes megőrizni a mély lelki rétegekbe beágyazott emlékeit, az felvértezettebb, boldogabb, szabadabb ember.”

Előadások

Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad
Erkel Színház – Nagyszínpad