FrenchLateNight

kortárs opera 18

Egyfelvonásos operák, magyar nyelven, magyar és angol felirattal

Lendvay: A tisztességtudó utcalány / Saint-Saëns: A sárga hereceg/nő

Az Opera 2014-ben indult, 18 éven felülieknek ajánlott LateNight sorozata A Francia Múzsa Évadában is a szezon tematikájához illeszkedik. A műsor két francia tárgyú egyfelvonásos operát vonultat fel Székely Kriszta rendezésében.
Ha operatémáról esik szó, számomra nem előfeltétel, hogy irányzatok valamelyikének tegyen eleget. Sokkal fontosabb – talán a legfontosabb –, hogy az általam választott témában társadalmi háttere legyen az ember sorsának; a drámai anyag olyan érzelmi-indulati töltést hordozzon, hogy a zene magasrendű társként közvetítse az emberi szóval el nem mondhatót” – írta Sartre darabján alapuló operájáról Lendvay Kamilló. Lizzie tipikus sartre-i hős, akinek egy ártatlan ember életéről kell döntenie, miközben a saját egzisztenciája is kockán forog. Sorsát az dönti el, miként él a választás szabadságával.
Saint-Saëns operája egy drogfüggő fiú kétségbeesett menekülési kísérletét mutatja be a szürke valóság elől. A drog hatására megjelenő Nagy Sárga Ismeretlen azonban legalább annyira gyönyörködtető, mint amennyire ijesztő. Attól függ, honnan nézzük: ami belülről (ideig-óráig) mennyország, az kívülről pokol lehet. Talán ez az a közös pont, ahol a bennünk, a vágyainkban rejlő másság, idegenség tragikomikus felismerése megtörténhet, ami szükséges ahhoz, hogy két ember – esetünkben Kornélis és Léna – egymásra találjon.

Camille Saint-Saëns

A sárga herceg/nő

Az Opera évek óta tartó, népszerűségnek örvendő, szigorúan 18 éven felülieknek ajánlott késő esti sorozata 2015 után ismét francia tematikát vonultat fel. A FrenchLateNightra azonban ezúttal nem a Zeneakadémián, hanem az Opera saját játszóhelyén, az Eiffel Műhelyházban kerül sor. Saint-Saëns operája egy drogfüggő fiú kétségbeesett menekülési kísérletét mutatja be a szürke valóság elől. A drog hatására megjelenő Nagy Sárga Ismeretlen azonban legalább annyira gyönyörködtető, mint amennyire ijesztő. Attól függ, honnan nézzük: ami belülről (ideig-óráig) mennyország, az kívülről pokol lehet. Talán ez az a közös pont, ahol a bennünk, a vágyainkban rejlő másság, idegenség tragikomikus felismerése megtörténhet, ami szükséges ahhoz, hogy két ember – esetünkben Kornélis és Léna – egymásra találjon. Az Opera produkcióját Székely Kriszta rendezte – azonnal, első e műfajú munkájával észre vétetve magát.

Karmester
Hámori Máté
Léna
Szemere Zita
Kornélis
Balczó Péter
A herceg/nő

Lendvay Kamilló

A tisztességtudó utcalány

„Ha operatémáról esik szó, számomra nem előfeltétel, hogy irányzatok valamelyikének tegyen eleget. Sokkal fontosabb – talán a legfontosabb –, hogy az általam választott témában társadalmi háttere legyen az ember sorsának; a drámai anyag olyan érzelmi-indulati töltést hordozzon, hogy a zene magasrendű társként közvetítse az emberi szóval el nem mondhatót” – írta operájáról Lendvay Kamilló. Jean-Paul Sartre darabján alapul az opera, így a 2020/21-es évad francia operasorozatának a részét képezi. Lizzie tipikus sartre-i hős, akinek egy ártatlan ember életéről kell döntenie, miközben a saját egzisztenciája is kockán forog. Sorsát az dönti el, miként él a választás szabadságával. Lendvay Kamilló eredetileg tévéoperának szánt műve – melynek címszerepét az Opera fiatal szopránja, Pászthy Júlia alakította. Ezúttal a LateNight-sorozatban, az Eiffel Műhelyház színpadán kap helyet. Az Opera produkcióját Székely Kriszta rendezte.
Karmester
Hámori Máté
Lizzie
Keszei Bori
Fred
Balczó Péter
Néger
Cser Krisztián
Clark szenátor
Káldi Kiss András
Első rendőr
Biri Gergely
Második rendőr
Erdős Attila

Előadások

Kritikai visszhang

A tisztességtudó utcalány helyenként a dodekafónián és azon túl is merészkedő opera tele van erőteljes és hatásos effektusokkal, valamint olyan kamarazenei igényességű szakaszokkal, amelyek miatt igazán megéri elővenni Lendvay művét. Különösen akkor, ha olyan elkötelezett zenekari-énekesi megvalósításban kerül előadásra, mint most.
László Ferenc, Magyar Narancs

A sárga hercegnő egy fiatal rendező figyelemre méltó próbálkozása a zenés színház területén. Székely Kriszta egyrészt remek színészvezetőnek bizonyult, másrészt izgalmas, delíriumos álommá varázsolta A sárga hercegnőt. (…) Álom és valóság határán játszódó szürreális látomása erős atmoszférát teremtetett, ügyesen helyezte új kontextusba az eredeti történetet, és asszociációk sorára adott alkalmat.”
Péter Zoltán, Operaportál