Solymosi Tamás – Mirzoyan Albert – Prokofieva Irina – Jiří Kylián – Harald Lander

KLASSZIKUS BRAVÚROK

klasszikus balett 16

április 20., szombat 19:00

Magyar Állami Operaház
Jegyvásárlás

Négy egyfelvonásos balett három részben

Paquita-szvit, Petite Mort, Hat tánc, Etűdök

A Magyar Nemzet Balett talán legelegánsabb estjére invitálja a nézőt az Operaház csodálatos színháztermébe: a szimfonikus zenekarral kísért, klasszikus technikára épülő egyfelvonásos táncművek a műfaj igazi gyöngyszemei. A Paquita-szvit virtuóz szólói, duettjei és együttesei igazi jutalomjáték a balettművészek számára, a világhírű Jiří Kylián Mozart műveire készített koreográfiái megmutatják a balett komoly és humoros arcát, míg az Etűdök betekintést enged a színpadhoz vezető út állomásaiba.

Részletek

Helyszín
Magyar Állami Operaház
Dátum
2024. április 20.
Kezdés ideje
19:00
Befejezés ideje
22:00

M. Petipa – Solymosi T. – Mirzoyan A. – Prokofieva I. / L. Minkus – É. Deldevez

PAQUITA-SZVIT

A produkció a Klasszikus bravúrok c. esten belül látható, amely az alábbi linken érhető el

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/klasszikus-bravurok-2023/


Kevés olyan alkotás keletkezett a klasszikus balett történetében, amelynek annyi verziója létezne, amennyi a Paquita-szvitnek vagy másképpen a Paquita Grand pas (classique)-nak. Marius Petipa készítette az eredeti Paquita című francia balettből az új darabot, amelyből karöltve Ludwig Minkus zeneszerzővel összeválogatta a főbb számokat. A művet az 1882-es oroszországi bemutatója óta máig úgy adják elő a világban, hogy annyi variációt és szólót használnak fel, és akár külső forrásból hozzátesznek, amennyit az adott produkció koreográfusa megálmodik. A darab további különlegessége, hogy gyakran a fellépő táncosok a saját személyükre szabottan határozzák meg, mely számot táncolják. Az Operaház színpadán ezúttal Mirzoyan Albert, Prokofieva Irina balettmesterek és Solymosi Tamás balettigazgató, a Magyar Nemzeti Balett nagy mesterei dolgozzák át és viszik színre Petipa koreográfiáját.

Koreográfia Marius Petipa nyomán
Mirzoyan Albert Prokofieva Irina Solymosi Tamás
Zeneszerző
Ludwig Minkus Édouard Deldevez Riccardo Drigo Daniel Auber Nyikolaj Cserepnyin Yuli Gerber
Díszlettervező
Oleg Molchanov
Jelmeztervező
Rományi Nóra
Próbavezető balettmesterek
Aradi Mária Dózsa Imre Mirzoyan Albert Prokofieva Irina
A Magyar Nemzeti Balettintézet növendékeit betanította
Chernakova Olga Kirejko Dmitrij Taraszovics

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

PETITE MORT

A produkció a Klasszikus bravúrok c. esten belül látható, amely az alábbi linken érhető el

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/klasszikus-bravurok-2023/


A Holland Táncszínházat több mint negyed századon át irányító Jiří Kylián nem ismeretlen a magyar közönség számára. Néhány egyfelvonásosa szerepelt már a Magyar Nemzeti Balett repertoárján, mert Kylián alkotásainak ott a helye minden olyan társulat műsorrendjében, ahol fontosnak tartják, hogy a múlt értékei mellett saját korunk balettművészetének kiemelkedő egyéniségeit is bemutassák a nézőknek. Kylián kivételes tehetségű koreográfus, aki a műfaj alapjaira építve szélesítette ki annak határait. Legfontosabb ihletője a muzsika, lendületes táncfolyamatai elsősorban a zeneművek hangulatait és szerkezetét tükrözik. Koreográfiái – bár soha nem mesélnek történeteket – közérthetők, teli vannak felejthetetlen karakterekkel. Kylián több táncművet is készített Mozart muzsikájára. A zeneszerző halálának 200. évfordulóján egy különleges balettel tisztelgett a nagy komponista előtt. Hat nő, hat férfi és hat kard szerepel ebben az alkotásban, melyben kellékként barokk stílusú ruhák, bizarr krinolinok is megjelennek. Merész látványosság, elegancia és stílusérzék jellemzi a koreográfusnak ezt az érett korszakából származó balettjét, amely 2013 májusa óta szerepel a Magyar Nemzeti Balett repertoárján.

Koreográfus
Jiří Kylián
Zeneszerző
Wolfgang Amadeus Mozart
Díszlettervező
Jiří Kylián
Jelmeztervező
Joke Visser
Világítástervező
Jiří Kylián Joop Caboort
Világítás/Műszaki adaptáció
Joost Biegelaar
Betanító balettmester
Cora Bos-Kroese Elke Schepers Shirley Esseboom
Próbavezető balettmester
Prokofieva Irina Tanykpayeva Aliya

Jiří Kylián / Wolfgang Amadeus Mozart

HAT TÁNC

A produkció a Klasszikus bravúrok c. esten belül látható, amely az alábbi linken érhető el

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/klasszikus-bravurok-2023/


„…úgy döntöttem, hogy nem alkothatok szimplán egy, a zeneszerző humorérzékét és zenei zsenijét tükröző táncsorozatot. Ehelyett hat, látszólag zavarosnak tűnő képet koreografáltam…” – nyilatkozta Jiří Kylián a Hat táncról. Kylián a burleszk szótári meghatározásának megfelelően esetlen, rizsporos parókájú, olykor irreálisan viselkedő hősök képtelen helyzeteire, helyzetkomikumaira és Mozart játékosságára építette táncdarabját. A táncosok mintha egy Mozart-korabeli panoptikumból lépnének elő, majd éppen a koreográfia újszerűsége, frissessége és szédületes dinamikája miatt egyre modernebb, időtlenebb hőseivé válnak Kylián abszurd alkotói világának. A Hat tánc azon kevés kortárs balettmű egyike, amely magas szintű klasszikus iskolázottságot kíván, ugyanakkor képes szívből megnevettetni mindenkit, aki csak látja: gyermektől az aggastyánig. Jiří Kylián a Magyar Állami Operaház Seregi-díjának tulajdonosa lett 2015-ben.

Koreográfus
Jiří Kylián
Zeneszerző
Wolfgang Amadeus Mozart
Díszlettervező
Jiří Kylián
Jelmeztervező
Jiří Kylián
Világítástervező
Jiří Kylián Joop Caboort
Világítás/Műszaki adaptáció
Joost Biegelaar
Betanító balettmester
Yvan Dubreuil Shirley Esseboom
Próbavezető balettmesterek
Szirb György Venekei Marianna

Harald Lander / Carl Czerny – Knudåge Riisager

ETŰDÖK

A produkció a Klasszikus bravúrok c. esten belül látható, amely az alábbi linken érhető el

https://www.opera.hu/hu/musor/megtekint/klasszikus-bravurok-2023/


Az Etűdök olyan egyfelvonásos balett, amely óriási kihívást jelent a balettegyüttesek számára. Témája maga a klasszikus balett-technika, az iskola, a mindennapok tréningje, tudás és szakma fokmérője. Talán ezért is nevezte Arlene Croce neves amerikai tánckritikus a művet „anti-balettnek”. Mert a balettben hagyományosan a tánctudás tökéletességét a tartalom szolgálatába állítva mutatják be a közönségnek, a fáradságos mindennapi gyakorlás általában rejtve marad a nézők elől. A napi munka ugyanis a táncos számára a balettteremben zajlik, ott formálódik a tánc „szókészlete”, kinek-kinek saját testén, amely azután a színpadon a koreográfiák előadásához ad alapot. A közönség már csak az eredményt látja. Harald Lander dán koreográfus azonban úgy döntött, hogy beavatja a nézőt: színpadon mutatja be, hogyan épül fel a balettgyakorlat, hogyan diadalmaskodik a klasszikus mozdulatok és lépések letisztult szépsége még akár a fizika törvényei felett is. Az Etűdök budapesti újrafelfedezése óta hatalmas lehetőség a társulat  zólistáinak, és élvezetes, látványos szórakozás a közönségnek.

Koreográfus
Harald Lander
Zeneszerző
Carl Czerny
A zenét a baletthez Czerny művei nyomán szerezte
Knudåge Riisager
Művészeti tanácsadó
Lise Lander
Betanító balettmester
Johnny Eliasen
Próbavezető balettmesterek
Balaban Cristina Mirzoyan Albert Pongor Ildikó

Előadások

Magyar Állami Operaház
Magyar Állami Operaház
Magyar Állami Operaház
Magyar Állami Operaház
Magyar Állami Operaház
Magyar Állami Operaház
05. Hágai Katalin bérlet
Magyar Állami Operaház
27. Szőnyi Nóra bérlet
Magyar Állami Operaház
06. Dózsa Imre bérlet