M. Petipa / Solymosi T. / Mirzoyan A. / Prokofieva I. / W. Forsyte / H. Lander / L. Minkus / L. Delibes / F. Schubert /

Korlátok nélkül

klasszikus balett premier

Balettest két részben

Magyarországi bemutató

Korlátok nélkül. Három klasszikus balett, amelyek a kivitelezhetőség határait feszegetik, s amelyek a táncosoktól emberfeletti teljesítményt, virtuóz technikai tudást kívánnak meg. William Forsythe A tökéletesség szédítő ereje című darabját a klasszikus technika előtt való igazi főhajtásnak szánta, Harald Lander Etűdök című egyfelvonásosa pedig szó szerint a technikáról, annak gyakorlásáról, elsajátításáról szól. Az esten bemutatkozik egy új produkció is: Mirzoyan Albert, Irina Prokofieva és Solymosi Tamás a Paquita-szvitben a legendás koreográfus, Ludwig Minkus egyik gyöngyszemét dolgozza át.

William Forsythe / Franz Schubert

A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude

William Forsythe amerikai balettművész és koreográfus alkotásai a klasszikus technikából indulnak ki, de akár a szélsőségekig képes továbbgondolni azokat. Ennek példája A tökéletesség szédítő ereje című 11 perces darab is, amely három női és két férfi táncosra készült: szólók, pas de deux-k, pas de trois-k és együttesek váltakoznak cselekmény nélkül Schubert 9. („Nagy”) szimfóniájának virtuóz és fennkölt utolsó tételére.
A klasszikus technika előtti főhajtás ez a mű, amely ma már az egyik legnagyobb kihívásokat támasztó rövid balettnek számít. A Középre, kissé megemelve után ez a második Forsythe-darab, amelyet a Magyar Nemzeti Balett repertoárra tűz.

„Kecses, éteri és pontos.” (Horeczky Krisztina, Tánckritika.hu)

M. Petipa / Solymosi T. / Mirzoyan A. / Prokofieva I. / L. Minkus / É. Deldevez / L. Delibes / R. Drigo / D. Auber

Paquita-szvit

Kevés olyan alkotás keletkezett a klasszikus balett történetében, melynek annyi verziója létezne, amennyi a Paquita-szvitnek vagy másképpen Paquita Grand Pas (classique)-nak. Marius Petipa készítette az eredeti Paquita című francia balettből az új darabot, melyből karöltve Ludwig Minkus zeneszerzővel összeválogatta a főbb számokat. A művet az 1882-es oroszországi bemutatója óta máig úgy adják elő a világban, hogy annyi variációt és szólót használnak fel, akár külső forrásból hozzátesznek, amennyit az adott produkció koreográfusa megálmodik. Sőt a darab különlegessége, hogy gyakran a fellépő táncosok a saját személyükre szabottan határozzák meg, mely számot táncolják, vagy éppen az ő számukra készített koreográfiát adják elő.


Az Eiffel Műhelyház színpadán ezúttal Mirzoyan Albert, Prokofieva  Irina balettmesterek és Solymosi Tamás balettigazgató, a Magyar Nemzeti Balett nagy mesterei dolgozzák át és viszik színre Petipa koreográfiáját.

Szóló lány
Melnik Tatiana Tanykpayeva Aliya Lee Yourim
Szóló fiú
Leblanc Gergely Timofeev Dmitry Balázsi Gergő Ármin
Pas de trois lány 1. (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Ivanova-Skoblikova Sofia Kosyreva Diana Sorokina Nadezhda
Pas de trois lány 2. (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Sharipova Elena Felméry Lili Wakabayashi Yuki
Pas de trois fiú (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Taran Dumitru Lagunov Ievgen Morimoto Ryosuke
A vizek cárnője variáció (Petipa / Pugni: A kis púpos ló)
Balaban Cristina Wakabayashi Yuki
Női variáció a Candaules királyból (Petipa / Drigo / Pugni: Le Roi Candaule)
Felméry Lili
Auber-variáció (Gzovsky / Auber: Grand Pas)
Balázsi Gergő Ármin
Auber variáció (Gzovsky / Auber: Grand Pas)
Palumbo Valerio Antonio Bäckström Mattheus
Armida variáció (Fokin / Tcherepnin: Le Pavillon d Armide)
Wakabayashi Yuki Sorokina Nadezhda Sharipova Elena
Talizmán variáció (Petipa / Gusev / Drigo: The Talisman pas de deux)
Rónai András Morimoto Ryosuke Topolánszky Vince
Ámor variáció (Petipa / Minkus: Don Quijote)
Takamori Miyu Pap Adrienn
Spanyol variáció (Petipa / Minkus: Grand Pas)
Balaban Cristina
Coppélia variáció (Saint-Léon / Petipa / Delibes: Coppélia)
Timofeev Dmitry Leblanc Gergely Guerra Yago
Trilby variáció (Petipa / Gerber: Trilby)
Lee Yourim Ivanova-Skoblikova Sofia Lee Yourim
Szilfid variáció (Petipa / Drigo: La Sylphide (1892))
Melnik Tatiana Tanykpayeva Aliya Skrypchenko Olha
Férfi variáció (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Leblanc Gergely Timofeev Dmitry Balázsi Gergő Ármin
Első női kettős
Földi Lea Horányi Adrienn Starostina Kristina Pisla Artemisz
Második női kettős
Furuhashi-Huber Inès Omarova Adema Chernakova Olga
Harmadik női kettős
Pokhodnykh Ellina Konstantinova Anastasiia
Paquita-lányok
Sawatzki Aglaja Mizinova Liudmila Golovyna Yuliya Krupp Anna Szelényi Dóra Adachi Yuiko Kerényi Barbara Allen Marianne

Harald Lander / Carl Czerny / Knudåge Riisager

Etűdök

Az Etűdök Harald Lander koreográfus egyik legkiemelkedőbb alkotása, melyet 1948-ban alkotott a Dán Királyi Balett számára. A balett az öt pozíció bemutatásával, gyakorlásával kezdődik a balettrúd mellett, s a próbatermi munkafolyamatok egyes részeinek bemutatásán keresztül jut el végül az elkészült Előadás nagy fináléjáig. Az Etűdök a balett-táncosok mindennapi munkáját mutatja meg a maga letisztult valójában és nagyszerűségében: a klasszikus balett szépségét és esztétikáját, illetve a Tánc örömét és izgalmát.


„Ezek a balettdarabok az elejétől a végéig virtuozitást és komoly technikai tudást igényelnek. (…) Különösen kiemelném a balettmesterek kiválóságát és a táncegyüttes pazar teljesítményét.” (Graham Watts, Bachtrack)

Előadások

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem