M. Petipa / Solymosi T. / Mirzoyan A. / Prokofieva I. / W. Forsyte / H. Lander / L. Minkus / L. Delibes / F. Schubert /

KORLÁTOK NÉLKÜL

klasszikus balett premier

Balettest három részben

Korlátok nélkül. Egy klasszikus és két neoklasszikus balett, amelyek a kivitelezhetőség határait feszegetik, s amelyek a táncosoktól emberfeletti teljesítményt, virtuóz technikai tudást kívánnak meg. William Forsythe A tökéletesség szédítő ereje című darabját a klasszikus technika előtt való igazi főhajtásnak szánta, Harald Lander Etűdök című egyfelvonásosa pedig szó szerint a technikáról, annak gyakorlásáról, elsajátításáról szól. Az est harmadik darabja a premier mű: Mirzoyan Albert, Irina Prokofieva és Solymosi Tamás a Paquita-szvitben a legendás koreográfus, Marius Petipa egyik gyöngyszemét dolgozta át.

M. Petipa / Solymosi T. / Mirzoyan A. / Prokofieva I. / L. Minkus / É. Deldevez / L. Delibes / R. Drigo / D. Auber

Paquita-szvit

Kevés olyan alkotás keletkezett a klasszikus balett történetében, melynek annyi verziója létezne, amennyi a Paquita-szvitnek vagy másképpen Paquita Grand Pas (classique)-nak. Marius Petipa készítette az eredeti Paquita című francia balettből az új darabot, melyből karöltve Ludwig Minkus zeneszerzővel összeválogatta a főbb számokat. A művet az 1882-es oroszországi bemutatója óta máig úgy adják elő a világban, hogy annyi variációt és szólót használnak fel, akár külső forrásból hozzátesznek, amennyit az adott produkció koreográfusa megálmodik. Sőt a darab különlegessége, hogy gyakran a fellépő táncosok a saját személyükre szabottan határozzák meg, mely számot táncolják, vagy éppen az ő számukra készített koreográfiát adják elő.


Az Eiffel Műhelyház színpadán ezúttal Mirzoyan Albert, Prokofieva  Irina balettmesterek és Solymosi Tamás balettigazgató, a Magyar Nemzeti Balett nagy mesterei dolgozzák át és viszik színre Petipa koreográfiáját.

Szóló lány
Melnik Tatiana Tanykpayeva Aliya Sharipova Elena
Szóló fiú
Balázsi Gergő Ármin Timofeev Dmitry Palumbo Valerio
Pas de trois lány 1. (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Takamori Miyu Balaban Cristina Hangya Rita
Pas de trois lány 2. (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Wakabayashi Yuki Felméry Lili Figueiredo de Santana Salomé
Pas de trois fiú (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Morimoto Ryosuke Rónai András Bäckström Mattheus
Spanyol variáció (Petipa / Minkus: Grand Pas)
Balaban Cristina Kosyreva Diana Carulla Leon Jessica
Auber variáció (Gzovsky / Auber: Grand Pas)
Palumbo Valerio Ortega de Pablos Alberto Nakamura Junnosuke
Armida variáció (Fokin / Tcherepnin: Le Pavillon d Armide)
Pap Adrienn Takamori Miyu Barbaglia Matilde Noemi
Talizmán variáció (Petipa / Gusev / Drigo: The Talisman pas de deux)
Rónai András Morimoto Ryosuke Topolánszky Vince
Trilby variáció (Petipa / Gerber: Trilby)
Lee Yourim García Carriera Claudia Sharipova Elena
Szilfid variáció (Petipa / Drigo: La Sylphide (1892))
Melnik Tatiana Tanykpayeva Aliya Skrypchenko Olha
Férfi variáció (Petipa / Minkus / Deldevez: Paquita)
Balázsi Gergő Ármin Timofeev Dmitry Palumbo Valerio
Első női kettős
Földi Lea Horányi Adrienn Sawatzki Aglaja
Második női kettős
Furuhashi-Huber Inès Omarova Adema
Harmadik női kettős
Pokhodnykh Ellina Konstantinova Anastasiia
Paquita-lányok
Horányi Adrienn Sawatzki Aglaja Mizinova Liudmila Golovyna Yuliya Krupp Anna Adachi Yuiko Kerényi Barbara Roselli Lisa Sorokina Nadezhda
Közreműködnek
a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei

William Forsythe / Franz Schubert

A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude

William Forsythe amerikai balettművész és koreográfus alkotásai a klasszikus technikából indulnak ki, de akár a szélsőségekig képes továbbgondolni azokat. Ennek példája A tökéletesség szédítő ereje című 11 perces darab is, amely három női és két férfi táncosra készült: szólók, pas de deux-k, pas de trois-k és együttesek váltakoznak cselekmény nélkül Schubert 9. („Nagy”) szimfóniájának virtuóz és fennkölt utolsó tételére.
A klasszikus technika előtti főhajtás ez a mű, amely ma már az egyik legnagyobb kihívásokat támasztó rövid balettnek számít. A Középre, kissé megemelve után ez a második Forsythe-darab, amelyet a Magyar Nemzeti Balett repertoárra tűz.

„Kecses, éteri és pontos.” (Horeczky Krisztina, Tánckritika.hu)

Harald Lander / Carl Czerny / Knudåge Riisager

Etűdök

Az Etűdök Harald Lander koreográfus egyik legkiemelkedőbb alkotása, melyet 1948-ban alkotott a Dán Királyi Balett számára. A balett az öt pozíció bemutatásával, gyakorlásával kezdődik a balettrúd mellett, s a próbatermi munkafolyamatok egyes részeinek bemutatásán keresztül jut el végül az elkészült Előadás nagy fináléjáig. Az Etűdök a balett-táncosok mindennapi munkáját mutatja meg a maga letisztult valójában és nagyszerűségében: a klasszikus balett szépségét és esztétikáját, illetve a Tánc örömét és izgalmát.


„Ezek a balettdarabok az elejétől a végéig virtuozitást és komoly technikai tudást igényelnek. (…) Különösen kiemelném a balettmesterek kiválóságát és a táncegyüttes pazar teljesítményét.” (Graham Watts, Bachtrack)


A koronavírus helyzetre való tekintettel, kizárólagosan a2022 április-májusra tervezett Etűdök előadások vontakozásában, Lise Lander kivételes engedélyt adott a Magyar Nemzeti Balettnek arra, hogy élő zenekari kíséret nélkül adja elő a balettet.

Előadások

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem