G. Balanchine / W. Forsythe / H. Lander / P. I. Csajkovszkij / L. Delibes / F. Schubert / K. Riisager

Limitless

klasszikus balett 12

Klasszikus balett est két részben

Határtalanul. Négy klasszikus balett, mely a kivitelezhetőség határait feszegeti. Mely a táncosoktól emberfeletti teljesítményt, virtuóz technikai tudást kíván meg. George Balanchine koreográfiáiban, a Téma és variációkban és a Sylvia Pas de Deux-ben a klasszikus balett könnyed eleganciája jelenik meg. William Forsythe A tökéletesség szédítő ereje című darabját a klasszikus technika előtt való igazi főhajtásnak szánta, Harald Lander Etűdök című egyfelvonásosa pedig szó szerint a technikáról, annak gyakorlásáról, elsajátításáról szól. Egy est, mely bemutatja, hogy amire az emberi test képes, szinte határtalan.

George Balanchine / Léo Delibes

Sylvia Pas de Deux

A klasszikus balettet megújító George Balanchine gyakran értelmezte újra a balett-történet népszerű témáit, ezért a táncos neoklasszicizmus megteremtőjét is benne tisztelhetjük. Diána nimfájának történetből 1876-ban Léo Delibes írt egész estés balettet, amely később több alkotót is megihletett. Köztük Seregi Lászlót, akinek Sylvia című atelier-komédiáját az Opera ma is műsoron tartja. Balanchine 1950-ben New York-ban bemutatott koreográfiája a klasszikus műfaj gyöngyszemeként ragyog ki a mester modern alkotásainak sorából. A 12 perces mű igazi technikai bravúr, melyet 2019-ben mutatott be először a Magyar Nemzeti Balett.



George Balanchine / Pjotr Iljics Csajkovszkij

Téma és variációk

Csajkovszkij az 1877-es Hattyúk tava és az 1890-es Csipkerózsika megírása között négy zenekari szvitet írt, melyek bár nem táncművek számára készültek, George Balanchine szerint azonnal a tánc képzetét hívják elő. A Téma és variációk, ez a ma már klasszikusnak számító koreográfia, csakúgy, mint Balanchine Ballet Imperial című műve, az orosz klasszikus balett fénykorát idézi, annak állít emléket. A szimfonikus balett, mely nem a narratívával, hanem magán a táncformán keresztül kíván kommunikálni a közönséggel, a Harmadik zenekari szvit utolsó tételére készült. Az egész mű a klasszikus balett könnyed eleganciáját és szerkesztési elveit hordozza, míg minden táncmozdulat a zenei tétel finom történéseire reagál, és a zenei kompozícióval együtt épül a végső polonéz utolsó katartikus akkordjáig.

„A Magyar Nemzeti Balett társulata ezt a neoklasszikus kihívást [amit a Téma és variációk jelentett] táncos könnyedséggel teljesítette. (…) Az elegáns díszletet Rózsa István tervezte, a jelmezeket Rományi Nóra alkotta, a fénydizájn pedig Solymosi Tamás balettigazgató munkája.” (Ira Werbowsky, Der neue Merker)

William Forsythe / Franz Schubert

A tökéletesség szédítő ereje – The Vertiginous Thrill of Exactitude

William Forsythe amerikai balettművész és koreográfus alkotásai a klasszikus technikából indulnak ki, de akár a szélsőségekig képes továbbgondolni azokat. Ennek példája A tökéletesség szédítő ereje című 11 perces darab is, amely három női és két férfi táncosra készült: szólók, pas de deux-k, pas de trois-k és együttesek váltakoznak cselekmény nélkül Schubert 9. („Nagy”) szimfóniájának virtuóz és fennkölt utolsó tételére.
A klasszikus technika előtti főhajtás ez a mű, amely ma már az egyik legnagyobb kihívásokat támasztó rövid balettnek számít. A Középre, kissé megemelve után ez a második Forsythe-darab, amelyet a Magyar Nemzeti Balett repertoárra tűz.

„Kecses, éteri és pontos.” (Horeczky Krisztina, Tánckritika.hu)

Harald Lander / Carl Czerny / Knudåge Riisager

Etűdök

Az Etűdök Harald Lander koreográfus egyik legkiemelkedőbb alkotása, melyet 1948-ban alkotott a Dán Királyi Balett számára. A balett az öt pozíció bemutatásával, gyakorlásával kezdődik a balettrúd mellett, s a próbatermi munkafolyamatok egyes részeinek bemutatásán keresztül jut el végül az elkészült Előadás nagy fináléjáig. Az Etűdök a balett-táncosok mindennapi munkáját mutatja meg a maga letisztult valójában és nagyszerűségében: a klasszikus balett szépségét és esztétikáját, illetve a Tánc örömét és izgalmát.


„Ezek a balettdarabok az elejétől a végéig virtuozitást és komoly technikai tudást igényelnek. (…) Különösen kiemelném a balettmesterek kiválóságát és a táncegyüttes pazar teljesítményét.” (Graham Watts, Bachtrack)

Előadások

Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem
Eiffel Műhelyház – Bánffy Miklós terem