Téli fagyi

kortárs opera 12

Kamaradarabok Mozart jegyében

Háromfogásos a desszert: Mozart egyfelvonásos színházi paródiájából, A színigazgatóból kiderül, hogy a színi direktornak bizony nincs könnyű dolga, ha több énekesnő verseng a primadonnaposztért. A csók- és halálosztó VIII. Henrik király asszonyairól szóló darab Shakespeare-szövegeket és magának a királynak a muzsikáját felhasználó, keserű humortól sem mentes produkció. Végül A telefon. Egy fiú szerelmet akar vallani egy lánynak, csakhogy a lánynál ott a telefon, ha csörög, fel kell venni. A mára valóban aktuálissá vált problémát egy hetvenéves bájos operán keresztül láthatja a közönség.

VIII. Henrik feleségei

A zenei összeállítás gerincét a Libby Larsen: Last Words of the Wives of Henry VIII dalciklus adja.

VIII. Henrik
Pallag Márton
Henrik feleségei
Zavaros Eszter
Udvaronc
Csémy Balázs

Wolfgang Amadeus Mozart

A színigazgató

Az énekesnők egymást tapossák a társulati helyekért, és minél több gázsit próbálnak kipréselni a direktorból, aki (természetesen) anyagi gondokkal küzd. Épp azon tépelődik, hogy mit érdemes játszatnia a színházában: „Tegye a kezét a szívére: nem épp a legrosszabb darabokkal keressük a legtöbb pénzt, és nem a mesterműveknél üres a nézőtér?” Madame Silberklang „pártfogója” anyagi támogatásáról biztosítja a direktort, amennyiben kedvesét szerződteti. A hölgyek „versenyt énekelnek”: egy-egy bravúráriában mutatják be, milyen hangi virtuozitással rendelkeznek; s miközben mindketten komoly témáról énekelnek, igyekeznek „leénekelni” riválisukat. Majd egy tercettben hisztérikusan próbálják egymás koloratúráit túlszárnyalva bizonygatni, hogy melyikük a Primadonna.

Karmester
Tóth Sámuel Csaba
Hans Buff, színházigazgató
Bátki Fazekas Zoltán
Brigitte Herz, a felesége
Bernáth Éva Rőser Orsolya Hajnalka
Szelim Hekeri, műanyagmágnás
Julia Silberklang, amatőr primadonna
Szemere Zita Horti Lilla
Johann Vogelsang, tenor
Mukk József Szappanos Tibor

Gian Carlo Menotti

A telefon

Sok minden hiúsított már meg lánykérést: nem egyeztek bele a szülők, elszerették a menyasszonyt, esetleg a vőlegényt, haláleset történt, háború tört ki, és még sorolhatnánk. Az amerikai Ben lánykérésének útjába szintén akadály gördül – bár kevésbé drámai, mint a fentiek. Persze ne csodálkozzon az ember, ha élete párja történetesen telefonfüggő. 
L’amour à trois. 
A G. Schirmer, INC. kiadóval és jogtulajdonossal kötött megállapodás alapján.

Előadások

Cselekmény

VIII. Henrik feleségei
VIII. Henrik erotikától fülledt, botrányoktól és besúgásoktól szennyes udvara csalások és megcsalások, rágalmak és igaz vádak, váló- és konstruált perek, haláli és halálos tréfák színhelye. A féktelen és életveszélyes uralkodó „mellékállásban” költő és zeneszerző. Terveinek, döntéseinek és választásainak tükrében öt különböző nő jelenik meg: Aragóniai Katalin, Boleyn Anna, Jane Seymour, Anne of Cleves és Catherine Howard – a király boldog és megboldogult asszonyai. Az előadásban megjelennek a királyi udvar különleges szereplői, és elhangzanak VIII. Henrik saját zenei szerzeményei és versei, az udvarhoz kötődő költők remekei, Shakespeare színdarabjainak részletei, valamint romantikus operarészletek és kortárs zenék.

A színigazgató

Az énekesnők egymást tapossák a társulati helyekért, és minél több gázsit próbálnak kipréselni a direktorból, aki (természetesen) anyagi gondokkal küzd. Épp azon tépelődik, hogy mit érdemes játszatnia a színházában: „Tegye a kezét a szívére: nem épp a legrosszabb darabokkal keressük a legtöbb pénzt, és nem a mesterműveknél üres a nézőtér?” Madame Silberklang „pártfogója” anyagi támogatásáról biztosítja a direktort, amennyiben kedvesét szerződteti. A hölgyek „versenyt énekelnek”: egy-egy bravúráriában mutatják be, milyen hangi virtuozitással rendelkeznek; s miközben mindketten komoly témáról énekelnek, igyekeznek „leénekelni” riválisukat. Majd egy tercettben hisztérikusan próbálják egymás koloratúráit túlszárnyalva bizonygatni, hogy melyikük a Primadonna.

A telefon
Ben elutazása előtt meglátogatja szerelmét, Lucyt, és titkon nagy dologra készül: meg akarja kérni a lány kezét. A nagy pillanatban azonban rendre megcsörren a telefon, szerelme pedig hosszasan csacsog rajta. Ben elkeseredésében még a telefonkábelt is megkísérli elvágni, de a nagy kérdést végül mégsem sikerül feltennie: muszáj indulnia, hogy elérje a vonatát. Távozása után nem sokkal Lucynél újra csörög a telefon: Ben az, egy fülkéből telefonálva kéri meg végül szerelme kezét, aki boldogan mond igent. Szerelmi duett – a telefonon keresztül.



Kritikai visszhang

[VIII. Henrik] „A rendező talán sejti, hogy a tragikus felhangokkal csínján kell bánni, (…) így a negyedik és ötödik nőnél már a humoros elemek kerülnek előtérbe. (…) Jó ez a folyamat, szerencsés az érzelmek és a hangulat hullámzása, amelyhez a kellő arányban adagolt, összesen kilenc zenei megállás is hozzájárul.” 
Makk Zsuzsa, Mezei néző

[A telefon] „A kétszemélyes darab néhány táncossal és egy sétálgató telefonnal kiegészülve igen szórakoztató, és az okostelefonok idején nagyon is aktuális szórakozást jelent.” 
Wolfgang Kutzschbach, Das Opernglas