Philip Glass

Veszedelmes éden (Les Enfants Terribles)

kortárs táncjáték 14 premier

Philip Glass balett-operája Jean Cocteau története alapján francia nyelven, magyar és angol felirattal

Színpadra alkalmazta: Philip Glass és Susan Marshall

Ritka az a mű operaszínpadokon, ahol énekesek és táncosok azonos jelentőséggel vannak színen, a történet az ő közös, kölcsönös kifejezőerejükből bontakozik ki. Ez látható a Veszedelmes éden című balett-operában, melyet Philip Glass, a világhírű zeneszerző komponált Jean Cocteau trilógiájának utolsó részéből. Paul és Lise történetében a két gyerek a saját képzeletük alkotta világ foglya és áldozata, játékaik során olyan világot hoznak létre, amit már nem tudnak elválasztani a valóságtól. A darab felfogható Cocteau képzelet és kreativitás transzcendens erejébe vetett hitének, melyben az énekesek és táncosok felváltva mutatják be az eseményeket.

Les Enfants Terribles 
Philip Glass operája
Jean Cocteau története alapján
Philip Glass és Susan Marshall feldolgozásában
© 1996 Dunvagen Music Publishers Inc. engedélyével.



Karmester
Dobszay Péter
Elisabeth (ének)
Rálik Szilvia
Elisabeth (tánc)
Furuhashi-Huber Inés
Paul (ének)
Dobák Attila Kósa Lőrinc e.h.
Paul (tánc)
Taravillo Mahillo Carlos
Gérard (ének)
Ódor Botond
Gérard (tánc)
Bajári Levente
Agathe / Dargelos (ének)
Kálnay Zsófia Molnár Anna
Agathe (tánc)
Boros Ildikó
Dargelos (tánc)
Rónai András
Narrátor
Szemenyei János
Anya (tánc)
Gyarmati Zsófia
Michael (tánc)
Kerényi Miklós Dávid
Házvezetőnő (tánc)
Sorokina Nadezhda
Orvos (tánc)
Hak Guus Marten
Nagybácsi (tánc)
Kohári István
Próbakisasszony (tánc)
Pesel Anita Tiffany
Zongorán közreműködik
Kálvin Balázs Tóth Sámuel Csaba Zsoldos Bálint

Előadások

Bemutató: 2020. november 21.

Cselekmény

Philip Glass művében a valóság és a fantáziálás párhuzamos időben, az opera és a balett nyelvén egymásra játszva, mindvégig újabb és újabb fénytörésbe helyezi a történetet.
Paul és Elisabeth (Lise), a különös testvérpár saját fantáziavilágában él egy lakásban, a szomszéd szobában haldokló anyjukkal. Paul megsérül, mert iskolatársa, Dargelos megdobja hógolyóval, így gyógyulásáig otthon kell maradnia. Az összezártságban a testvérek egyre inkább elszakadnak a külvilágtól, az egymástól való függésben élve ki vad fantáziáikat. Mindezt ők Játéknak neveznek el, ami, bár ártatlanul indul, egyre visszásabbá válik, főleg az édesanyjuk halála utáni trauma és az összezártság hatására. Gérard, a barátjuk nyer egyedül bebocsáttatást ide, mintegy a Játék nézőjeként.
Lise unni kezdi a bezártságot: beáll egy kalapboltban modellnek. Itt ismerkedik meg Agathe-tal, kolleginájával, akit meghív magukhoz. Agathe kísértetiesen hasonlít Dargelos-ra, emiatt lassan elviselhetetlenné válik a szoba belső feszültsége Lise újabb kitörési kísérlete a házasság: választottja a dúsgazdag Michael, aki azonban rövidesen meghal autóbalesetben.  
Paul egyre inkább belehabarodik Agathe-ba, ezt azonban Lise képtelen elfogadni, mindent megtesz, hogy ne teljesüljön be a szerelem: előbb Gerard-ral próbálja összeboronálni a lányt, majd Paul Agathe-nak írott szerelmes levelét tünteti el. Paul, mivel nem kap választ levelére, mérget vesz be. Túl későn derül ki számára Lise ármánykodása, a méreg már megtette a dolgát. A kezdetben ártatlannak tűnő, dominancián alapuló Játék halálos tragédiába torkollik.