MaszkaBál – Fekete Attila operaestje (2020. november 7.)

Cikk borítókép

2020. november 7-én a főként hőstenor szerepeiről ismert Kamaraénekes, Fekete Attila operaestjét élvezhették a MaszkaBál közvetítésének nézői 20:00 órától a Facebookon és az Origón.

Fekete Attila még főiskolásként debütált az Operaházban 1997-ben, Parpignol szerepében a Bohéméletben, néhány évvel később pedig már Rodolfót énekelte. Több mint két évtizedes pályája során a legnagyobb hőstenor szerepeket formálta meg Puccini, Verdi, Wagner és Gounod operáiban, emellett számos magyar szerző (Erkel, Kodály, Dohnányi, Petrovics, Vajda) művében is emlékezetes alakításokat láthatott tőle a közönség. Neve a tengerentúli operarajongók előtt sem ismeretlen, fellépett Detroitban, Torontóban és a New York-i Carnegie Hallban is. 2006-ban Liszt Ferenc-díjjal tüntették ki, 2013/14-ben az Opera Kamaraénekesévé választotta, 2020-ban a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével ismerték el munkásságát. Operaestjén Donizetti, Verdi és Erkel műveiből adott elő részleteket. Egyik vendége Kriszta Kinga szoprán volt, a meglepetésvendég Kiss Diána kiléte pedig a műsor hagyományaihoz híven a közvetítés közben derült ki. Az est rendezője Kovács Katalin, műsorvezetője Gyüdi Melitta volt, zongorán közreműködött Szennai Kálmán.

„Készen kell állni a kínálkozó alkalmakra” – interjú Fekete Attilával

A Magyar Opera Napja alkalmából Erkel műveivel, valamint Verdi és Donizetti részletekkel egyaránt készült a Liszt-díjas Kamaraénekes tenor ma esti MaszkaBál áriaestjére. A tudatos szerkesztés szempontjain túl Fekete Attila mesélt arról is, miért örül vendégművésze, Kriszta Kinga beugrásának, illetve, milyen formában dacol a jelenlegi járványhelyzettel.

Hunyadi László, Bánk bán, Dózsa György: impozáns válogatást állított össze a nemzeti opera megteremtőjének műveiből.

Amikor az Operától megkaptam ezt az időpontot, nagyon adta magát a dátum, aminek gyerekkoromban még egészen más aktualitása volt. De Istennek hála, ezen a napon már elég régóta Erkel Ferenc születésnapjához kötve a Magyar Opera Napját ünnepeljük, ezért a műsor jelentős részében nemzeti operaszerzőnk műveiből énekelek részleteket.

Novemberben, mindenszentek és halottak napja után pár nappal Verdi Requiemjének részlete is egyértelmű választásnak tűnik.

Igen, az „Ingemisco”-nak az általános megemlékezésen túl van néhány személyes vonatkozása is. November 6-án van Kocsis Zoltán halálának évfordulója, aki immár negyedik éve nincs köztünk, így Verdi dallamaival róla is megemlékeznék, illetve az idén sajnálatos módon elmaradó Requiem hangversenyek csekély pótlásául szánom Verdi halotti miséjének részletét. Az emlékezéshez kapcsolódva megemlíteném a Király áriáját Erkel Hunyadi Lászlójából, amelyben 17 éve a címszerepet éneklem, ezért nem volt még lehetőségem elénekelni V. László dallamait. Ezzel a szerep egyik legendás alakítójára a nagyszerű Szabó Miklósra szeretnék emlékezni, illetve a sok évvel ezelőtt fiatalon elhunyt Albert Tamásra, akivel sokszor énekeltem együtt.

Fernando románca A kegyencnőből első hallásra szokatlan választásnak tűnik, viszont már második alkalommal énekel belőle áriarészletet a MaszkaBál sorozatban.

Amikor október 24-én Gál Erika vendégeként léptem fel a Maszkabál sorozatban, már akkor arra gondoltam, hogy szeretnék olyasmit énekelni, amit az Operaházban eddig nem igazán volt lehetőségem, mert az eddig itt eltöltött 23 évben a nemrégiben újra bemutatott Lammermoori Lucián kívül bel canto operák, Donizetti és Rossini opera seriái nincsenek műsoron. Persze, a vígoperáikat játsszuk: A sevillai borbély, újabban az Olasz nő Algírban, Szerelmi bájital, Don Pasquale, illetve még konzis koromban szerepelt a repertoáron Rossini Mózese. Igaz, 2004-től kezdve pár évig nagy sikerrel játszottuk Bellini Normáját, és később Pollione szerepét Torontóban is énekeltem June Anderson partnereként. A Fernando áriája Donizetti A kegyencnőjéből az egyik ária volt, amit rendszeresen vittem meghallgatásokra, előéneklésekre, a Bohémélet „Che gelida maniná”-ja, és Oronte áriája mellett Verdi Lombardok című operájából. Ezért 24-én elénekeltem a „Spirto gentil”-t, de már akkor is elkezdtem foglalkozni ezzel a, talán picit még magasabbra írt I. felvonásbeli áriával, ami rögtön a darab első perceiben hangzik el, úgyhogy ezt most megpróbálom, remélem sikerülni is fog.

Eredetileg Fried Péter lett volna a vendége, de ha jól tudom Kriszta Kingához, akivel a Bánk bánból adják elő a nagyúr és Melinda duettjét, szintén kedves színpadi emlékek kötik.

Kinga beugrásának legalább úgy örültem, mint mikor korábban felmerült a lehetőség, hogy Péterrel énekelhetek. Így szervesen tudunk kapcsolódni a műsor Erkel-blokkjába. Bánk és Melinda kettősét nagy sikerrel énekeltük a középiskolásoknak szóló OperaKaland-sorozatban, azt megelőzően pedig Hunyadit és Gara Máriát is sokat játszottunk együtt. Az öröm mellett a művészi koreográfia is nagyon jól sikerült, hiszen Melinda áriáját is elénekli Kinga, és ehhez kapcsolódóan hangzik el a mi kettősünk.

Hogyan érinti a pandémiás helyzet? Miként éli meg, mi az, mi erőt ad ebben az időszakban?

Az egyik része persze a szomorúság, mikor sajnos nagyon szép előadások és koncertek maradnak el, a másik része pedig a dacos küzdeni akarás, hogy lelkiekben és hangilag is készülök a jövőre, akár közelebbi, hirtelen jövő lehetőségekre, ha kapok egy felkérést, mert meggyőződésem, hogy készen kell állni a kínálkozó alkalmakra, gondolva arra is, hogy ha egyszer feloldják ezeket a korlátozásokat, mi már szinte azonnal vissza tudjunk térni a régi kerékvágásba.

Műsor:

Donizetti: A kegyencnő – Fernando románca az I. felvonásból („Una vergine, un' angel di Dio”)
Verdi: Messa da Requiem – Ingemisco
Bartók: Este a székelyeknél – előadja: Szennai Kálmán
Erkel: Hunyadi László – László áriája az I. felvonásból („Van végre néhány nyugodt pillanat... Ó, szállj hozzám ég angyala”)
Puccini – Manon Lescaut – Manon áriája a II. felvonásból („In quelle trine morbide”) – előadja: Kiss Diána
Erkel: Hunyadi László – A Király áriája a III. felvonásból („Hosszú az éj… Én rabja képzeletnek”)
Erkel: Bánk bán – Melinda áriája a II. felvonásból („Ölj meg engemet, Bánk”) – előadja: Kriszta Kinga
Erkel: Bánk bán – Melinda és Bánk duettje a II. felvonásból („Hol van fehér homlokod liljom virága”) – közreműködik: Kriszta Kinga
Erkel: Dózsa György – Dózsa esküje az I. felvonásból („Én, Dózsa György, most hitet teszek róla”)

A közvetítés visszanézhető ITT.  

Fotó: Kummer János