MaszkaBál – Kálmándy Mihály operaestje (2020. szeptember 26.)

Cikk borítókép

2020. szeptember 26-én 20:00 órától Kálmándy Mihály baritonnal, a Magyar Állami Operaház Kamaraénekesével találkozhattak a MaszkaBál című est nézői az Opera Facebook-közvetítésében és az Origón.

A számos rangos kitüntetéssel (köztük Kossuth-díjjal) elismert énekes nemcsak hazánkban, de külföldön is jelentős karriert tudhat magáénak. A közönség körében elsősorban Verdi nagy bariton szerepeivel, köztük az ikonikus Nabuccóval ért el sikereket, melyek közül többet is megidézett a MaszkaBál műsorában. Kálmándy Mihály egyik vendége a szintén Kamaraénekes Váradi Zita volt, aki Mozart-darabokkal készül a közvetítésre, a meglepetésvendégben pedig ezúttal is egy pályakezdő művészt, Megyimórecz Ildikót köszönthettük. Az est műsorvezetője Mona Dániel, rendezője Mányik Albert volt, zongorán közreműködött Szennai Kálmán.

„Akkor is a tökéletességre kell törekedni, mikor nincs alkalmunk a hivatásunknak élni” – villáminterjú Kálmándy Mihállyal

Ikonikus Verdi-szerepek mellett Gounod, Puccini és Mozart egy-egy figuráját is megidézi a MaszkaBál szombat esti koncertjén Kálmándy Mihály. A Kossuth-díjas bariton az est kapcsán egészsége megőrzésének receptjét is megosztotta.

Milyen szempontok alapján állított össze a műsorát?

Azoknak az operáknak a fontosabb részleteit gyűjtöttem egy csokorban, amiket az elmúlt néhány évben nem énekeltem az Operában. Így került egymás mellé Nabucco, Posa márki és Macbeth, illetve az egyik kedvencem, Frank áriája az Edgarból, amit még több mint tíz éve adhattam elő a darab koncertszerű magyarországi bemutatóján az Operaházban. A líraibb vonalat Gounod Faustjából Valentin imája képviseli. Igyekeztem a szépet, a harmonikust a tragikussal és a drámaival ötvözni, és hogy a közönség olyan darabokat hallhasson tőlem, amikben az elmúlt években nem volt része.

A Kamaraénekesek közül Váradi Zitát választotta partneréül, akivel a Don Giovanniból énekelnek duettet. Hogyan esett erre a műre a választásuk?

Zitával nagyon sok a közös bennünk, nagyon hasonlóan gondolkodunk operáról, operajátszásról, ezért úgy éreztem, ő lehet a legjobb választás. Nagyon régen énekeltünk már közösen, viszont ezt a Don Giovanni-duettet mindketten jól ismerjük. Ezzel oldjuk is egy kicsit a Verdi-áriák drámai atmoszféráját, hiszen csodálatos játéklehetőség is van benne.

Hogy éli meg a vírus okozta nehéz időket? Mi az, ami erőt ad ebben a kihívásokkal teli időszakban?

Ha profin akarunk csinálni valamit, akkor olyankor is a tökéletességre kell törekedni, amikor nincs alkalmunk a színpadon a hivatásunknak élni. Most ez van, ilyen körülmények közt kell túlélni. Az előadások elmaradása elsősorban egzisztenciális értelemben jelent problémát, ettől függetlenül a hangomat, a technikámat és az egészségemet nagy ambíciókkal tartom karban. Ennek megvan a napi rituáléja, ami nem változott az elmúlt 30 évben. Egészségesen étkezem, és igénybe veszem a fokhagyma, hagyma, torma, zeller, a csípős paprika és a fűszerek fertőtlenítő erejét a szervezetem karbantartásához. Amúgy pedig, ha tehetjük, kiránduljunk sokat, mert a légfürdő a legszebb dolog. El kell menni Dobogókőre, kitenni magunkat a friss levegőnek, ez a legjobb megoldás, illetve a hideg-meleg vizes gyógymódok.

Műsor:

Verdi: Nabucco – Nabucco imája a IV. felvonásból (’Dio di Giuda!’)
Verdi: Don Carlos – Posa áriája a III. felvonásból (’Per me giunto è il dì supremo’)
Puccini: Manon Lescaut – Sola, perduta, abbandonata – közreműködik: Megyimórecz Ildikó
Verdi: Macbeth – Macbeth áriája a IV. felvonásból (’Pietà, rispetto, amore’)
Bach: Fisz-dúr prelúdium és fúga – közreműködik: Szennai Kálmán
Gounod: Faust – Valentin imája a II. felvonásból (’Avant de quitter ces lieux’)
Mozart: Figaro házassága – Susanne rózsaáriája ('Deh, vieni, non tardar, o gioia bella') – közreműködik: Váradi Zita
Puccini: Edgar – Frank áriája az I. felvonásból (’Questo amor, vergogna mia’)
Mozart: Don Giovanni – Zerlina és Don Giovanni kettőse az I. felvonásból (’Là ci darem la mano’) – közreműködik: Váradi Zita 

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Rákossy Péter