MaszkaBál – Sáfár Orsolya operaestje (2020. szeptember 27.)

Cikk borítókép

2020. szeptember 27-én 20:00 órától a MaszkaBál sztárvendégeként Sáfár Orsolya lépett az Eiffel Műhelyház Hevesi Sándor termének színpadára és a Facebook-, valamint az Origo-közvetítés nézői elé.

A főként Mozart, a 19. századi romantikus operairodalom, valamint Puccini szoprán szerepeiről ismert énekesnő számtalan versenydíj és kitüntetés tulajdonosa, a Magyar Állami Operaház 2018/19-ben adományozta neki a Kamaraénekes-címet. A MaszkaBál keretében Donizetti, Goundod és Bizet egy-egy darabja mellett több Puccini-áriát is előadott, a Bohémélet egyik részletében pedig a szintén Kamaraénekes Boncsér Gergely volt a partnere. A meglepetésvendég, a pályakezdő művész, Ruszó Alexandra a Parasztbecsület egyik részletét adta elő. A közvetítés hangulatához vetített festmények (köztük Vincent van Gogh és Gustav Klimt művei) is hozzájárultak.  Az est műsorvezetője Ókovács Szilveszter, rendezője Magyar Orsolya volt, zongorán közreműködött Katona Anikó.

„Igyekszem egy olyan maszkot kifejleszteni, amiben jól lehet próbálni” – villáminterjú Sáfár Orsolyával.

A Operaház Kamaraénekeseinek MaszkaBál című önálló estjei keretében ma 20 órai kezdettel Sáfár Orsolya lép a kamerák segítségével a közönség elé. A Magyar Ezüst Érdemkereszttel és Oláh Gusztáv-emlékplakettel is kitüntetett művész a Szerelmi bájital, a Carmen, a Rómeó és Júlia, valamint a Turandot egy-egy részlete mellett tekintélyes Bohémélet-blokkal is készül az estére.

Milyen szempontok szerint állította össze az est programját?

Több rendezőelvet is összeegyeztettem. Szerettem volna megjeleníteni azt a világot, ami a legközelebb áll hozzám a színpadon. Így válogattam a már játszott szerepeim közül a műsorba Adina, Micaëla, Mimì és Liù áriáit, míg Júlia keringőjére Gounod művéből a francia tematikájú évadra való tekintettel esett a választásom. Nagyon-nagyon szeretem ezt az operát, és él bennem a remény, hogy egyszer talán elénekelhetem ezt a szerepet.

Boncsér Gergellyel a Bohéméletből énekelnek közös számot, miért erre a műre esett a választása?

Mimì áriája az elsők között volt, amit kiválasztottam, aztán mikor kiderült, hogy Gergő lehet a partnerem, egyértelművé vált, hogy ezt a Rodolfo-Mimì duettet lenne jó előadni, amire örömmel mondott igent. Gergő egy áriát is énekel, így a műsor végén egy egész kis Bohémélet-blokk várható.

Hogyan alakította át az életét a járványidőszak?

A vírus kapcsán elég hullámzó a kedélyállapotom, leginkább a bizonytalanságot nehéz megélni egy olyan pályán, ami a szabadúszó énekesektől amúgy is nagy rugalmasságot kíván. Ilyenkor fontos, hogy folyamatosan felkészültek legyünk, ha lehet, előre dolgozzunk, illetve karbantartsuk a hangunkat és a testünket, mert az izmok két-három hét után már kezdenek felejteni. Emellett igyekszem egy olyan maszkot kifejleszteni, amiben teljes értékűen lehet jól próbálni. Hagyományos arcmaszkkal rendpróbán még csak-csak elénekelget az ember, de próbálok olyan megoldást találni, ami nem csúszik le, nem szippantom be, hanem bátran tudok benne hangot képezni, miközben egymást is tudjuk védeni. Hátha ennyi csak a záloga, hogy a jövőben is tovább dolgozhassunk.

Bár a családom tavasszal teljesen bezárkózott, most nyitottabban állok a felkérésekhez, mint amilyenek az évad elején a koncertszerű Carmen-előadások is voltak, annak pedig külön örültem, hogy most önálló áriaesttel állhatok a nézők elé. Mindezeken túl végig ott motoszkál a fejemben, hogy vajon többszöri nekifutás után novemberben meg tudjuk-e tartani Gyöngyösi Levente A Mester és Margaritájának bemutatóját, vagy még érleljük egy kicsit tovább a hangokat és karaktereket, ami akár hozzá is adhat a darabhoz.

Műsor:

Donizetti: Szerelmi bájital – Adina áriája ('Prendi, per me sei libero')
Puccini: Turandot – Liù áriája az 1. felvonásból ('Signore ascolta')
Gounod: Rómeó és Júlia – Júlia keringője
Bizet: Carmen – Micaëla áriája ('C'est des contrebandiers... Je dis, que rien ne m'épouvante')
Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza áriája („Voi lo sapete, o Mamma”) – közreműködik: Ruszó Alexandra
Puccini: Bohémélet – Rodolfo áriája az 1. felvonásból ('Che gelida manina') – közreműködik: Boncsér Gergely
Puccini: Bohémélet – Mimì áriája az 1. felvonásból ('Sì , mi chiamano Mimì')
Puccini: Bohémélet – Rodolfo és Mimì kettőse az 1. felvonásból ('O, soave fanciulla...') – közreműködik: Boncsér Gergely

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Emmer László