MaszkaBál – Schöck Atala és Cseh Antal operaestje (2021. február 26.)

Cikk borítókép

2021. február 26-án Schöck Atala alt és Cseh Antal basszbariton áriaestjükön Mozart és Bizet népszerű darabjai mellett az orosz operairodalom remekeiből, valamint ritkábban hallható olasz művekből válogattak. A közvetítés 20:00 órától volt látható a Facebookon és az Origón.

Schöck Atala 1998-ban nyerte meg a Simándy József Énekversenyt, 2000-ben pedig harmadik helyezést ért el a Magyar Rádió Énekversenyén. Még ugyanebben az évben megszerezte diplomáját a Zeneművészeti Főiskola Tanárképző Intézetében. A Magyar Állami Operaház közönsége 2004-ben ismerhette meg, azóta is a színház egyik nélkülözhetetlen szólistája. Szeged és Budapest után hamarosan Drezda, Frankfurt, Prága, Bécs, Palermo, Torino, Brüsszel, Sevilla, Párizs és Bayreuth közönsége is megismerhette tehetségét. Az Opera a 2016/17-es évad Kamaraénekesévé választotta, munkásságát 2017-ben pedig Liszt Ferenc-díjjal ismerték el. Operaszerepei mellett rendszeresen énekel barokk és klasszikus oratóriumokban is.

Cseh Antal tanulmányait a Szegedi Tudományegyetem Zeneművészeti Főiskolai Kar magánének szakán végezte, de ezzel párhuzamosan elkezdte a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem operaénekesi szakát, ahol 2006-ban tett záróvizsgát. Több országos és nemzetközi énekverseny díjazottja volt, és részt vett olyan kiemelkedő művészek mesterkurzusain is, mint Polgár László, Renato Bruson, Jevgenyij Nyesztyerenko, Vásáry Tamás és Marton Éva. A Magyar Állami Operaházban 2007-ben debütált az Andrea Chénier-ben, azóta számos szerepben láthatta a budapesti közönség, valamint a határon túli vendégelőadások nézői.

Az est művészeti vezetője: Kovács Katalin
Zongorán közreműködött: Doman Katalin
Műsorvezető: Mona Dániel

„Egészen más úgy kezdeni egy estet, hogy egymásba kapaszkodva indulunk” – interjú Schöck Atalával és Cseh Antallal

Olasz, orosz és francia nyelvű áriák is felcsendülnek 2021. február 26-án Schöck Atala alt és Cseh Antal basszbariton áriaestjén. Mozart és Bizet népszerű darabjai mellett az orosz operairodalom remekeiből, valamint ritkábban hallható olasz művekből válogatnak az Eiffel Műhelyház háziszínpadán. A közvetítés 20:00 órától látható a Facebookon és az Origón. Az estre való felkészülésről, a műsorszámok válogatásának szempontjairól és a közeljövőről is kérdeztük a művészeket.

Milyen régre nyúlnak vissza az első közös szakmai élményeik? Hol szerepeltek együtt először?

Schöck Atala: Évekkel ezelőtt a Háry Jánosban dolgoztunk együtt, valamint ősszel egy OperaSzerda alkalmával a Székely fonó-keresztmetszetbe ugrott be Toncsi, mert Haja Zsolt kollégánk beteg lett. Valahogyan eddig mindig Kodály-mű hozott össze minket egy-egy előadásban.

Cseh Antal: Az első közös emlékem –  akkor én még a Szegedi Nemzeti Színházban kórustag voltam –, hogy Gounod Faustjából énekli Atala Siebel szerepét. Akkor hallhattam őt először. Utána többször is szerepeltünk együtt, például a Háry Jánosban az Erkel Színházban, és a Székely fonót említem én is. Nagyon jó együtt dolgozni Atalával, gyorsan megtaláljuk a közös hangot. 

Mi alapján válogatták össze az est szólószámait?

Sch. A.: Nem olyan könnyű úgy összeállítani egy ilyen típusú műsort, úgy, hogy nekem már volt egy önálló operaestem, és most újabb három rám jellemző áriát kellett találnom. Sok szempontnak kell megfelelni: nem szerettem volna, ha olyan áriák mellett teszem le a voksomat, amelyeket korábban többen választottak. Fontos az is, hogy változunk az évek alatt, hiszen nem úgy énekel az ember, mint húsz évvel ezelőtt, és a felkészülés ideje is döntő tényező.

Biztos voltam benne, hogy Carmen Seguidilla-áriája rákerül a listámra. Azt láttam, hogy ezt nem sokan építették be a MaszkaBál-estekbe, és szerettem volna a drámaival szemben a könnyedebb oldalamat megmutatni.

Szerettem volna továbbá oroszul is énekelni, hiszen ezen a nyelven olyan gyönyörű repertoárt tudunk megmutatni, ami igazán különleges. Paulina áriájához kivételes kötődésem van. Ezt a szerepet a Pikk dámából tizenévvel ezelőtt énekeltem, akkor még Jurij Szimonov volt a darab karmestere, akivel sokat dolgoztunk ezen az árián külön is. Most elővettem, kinyitottam a kottát, és benne voltak a Jurij Szimonov beleírásai, úgyhogy egészen elérzékenyültem. Tavaly az első COVID-hullám idején lett volna vele egy koncertem, de sajnos ez nem jött létre, remélem, tudjuk pótolni majd.

Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriáját főiskolás koromban énekeltem utoljára, és ez most nagy kihívást jelentett. Igen klassz mezzo-főszerep ez, jó lesz megmutatni, hogy egy bel canto áriában hogyan érvényesül a hangom. A műsorban három különböző nyelvű ária hallható így, ami külön öröm számomra.

Cs. A.: A szólamtársaimat meghallgattam korábbi MaszkaBál-estekből és próbáltam úgy összeállítani a műsort, hogy ne legyen ismétlődés, de figyelemmel legyek arra is, hogy legyen benne ritkaság. Az ismertebb duett után ismeretlenebb szólószámokat választottam. Sok Verdi-áriát ismerünk, de az Attila című operából Attila áriáját talán kevésbé.  Mozart: Don Giovanni – Leporello Regiszter-áriáját szintén hasonló szempontok alapján választottam.

Muszorgszkij: Borisz Godunov – Varlaam bordala is különleges, utóbbi oroszul hangzik el a másik két olasz nyelvű ária mellett.

Hogyan esett a duettre a választásuk?

Sch. A.: Egy pillanat alatt összeállt, hogy mi újszerű módon a duettel indítanánk. Egyikünk sem énekel már Mozart-repertoárt, hiszen általában Mozart-szerepeket a művészek a karrierjük elején kapnak, valamint a struktúrába is jobban illeszkednek ezután a drámaibb áriák. Egészen más úgy kezdeni egy estet, hogy egymásba kapaszkodva indulunk, minthogy egy nehéz áriával egyedül áll ki az ember.

Cs. A.: A duett-választásban nagy kérdések nem voltak.  Ez egy nehéz párosítás, kevés ilyen van a zeneirodalomban. Közösen döntöttünk el, hogy a Così fan tutte című operából, Guglielmo és Dorabella duettje hangzik majd el tőlünk, és abban is egyet értettünk, hogy korban egyikünknek sem való már. (nevet)

Nehéz egy mezzo-altnak és basszbaritonnak közös duettet találni?

Sch. A.: Nagyon. Ez az egy jöhetett szóba, mert a másik négyet már hallhatták más pároktól a nézők. 

Milyen produkciókban találkozhat még önökkel a közönség a közeljövőben?

Sch. A.: Április elején Johann Sebastian Bach – Felix Mendelssohn-Bartholdy Máté-passiójában, majd Donizetti Az ezred lánya című operájában láthatnak leghamarabb a nézők, erre készülök már, ma is volt korrepetícióm. Ez egy vicces szerep nagyon, ízig-vérig vígopera. Májusban Francis Poulenc A kármeliták című operájában is megnézhetnek, de találkozhatnak velem hamarosan Miklósa Erika és Kolonits Klára gálaestjein is.

Cs. A.: Február 27-én szombaton az Opera Otthonra sorozat holnapi műsorában, a Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című operában játszom a börtönigazgató, George Benton szerepét. Giacomo Meyerbeer A hugenották című operájából kereszmetszetre készülünk, és szintén május hónapban egy új bemutatóban, Gioachino Rossini – Wolfgang Amadeus Mozart – Darius Milhaud Figaro3 című különleges műfajú operamixében láthatnak a nézők.

Műsor:

Mozart: Così fan tutte – Guglielmo és Dorabella duettje az I. felvonásból („Il core vi dono”) – Schöck Atala és Cseh Antal
Mozart: Don Giovanni – Leporello Regiszter-áriája az I. felvonásból („Madamina, il catalogo è questo”) – Cseh Antal
Bizet: Carmen – Seguidilla az I. felvonásból („Près des remparts de Séville”) – Schöck Atala
Muszorgszkij: Borisz Godunov – Varlaam bordala az I. felvonásból („Kak vo gorode bylo vo kazani”) – Cseh Antal
Csajkovszkij: A pikk dáma – Paulina áriája az I. felvonásból („Da, vszpomnyila... padrugi milije”) – Schöck Atala
Verdi: Attila – Attila áriája a II. felvonásból („Mentre gonfiarsi l'anima”) – Cseh Antal
Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriája a III. felvonásból („Fia dunque vero... Oh mio Fernando”) – Schöck Atala

A közvetítés visszanézhető ITT.

Fotó: Nagy Attila