Tovább a tartalomhoz

Alan Buribajev a kazahsztáni Astana operaház vezető karmestere.  Az RTE Szimfonikus Zenekarban 2016-ig töltötte be határozatlan idejű vezető karmesteri megbízását, azelőtt pedig 2006 és 2011 között a Norrköping Szimfonikus Zenekar, illetve 2007 és 2012 között a holland Brabants Szimfonikus Zenekar vezető karmestere volt, valamint az oszakai Japan Century Szimfonikus Zenekar vendég vezető karmestere 2014-től 2018-ig.

Az intenzitásáról és spontaneitásáról ismert karmestert éppúgy dicsérik precizitásáért, mint zeneiségéért, sikerei folytán pedig rendszeres vendégkarmesteri meghívásokat kap a legnívósabb produkciókba.  A közelmúlt és közeljövő legjelentősebb felkérései között említendő az NHK Szimfonikus Zenekar, a Helsinki Filharmonikusok, a Finn Nemzeti Opera, a Szentpétervári Szimfonikus Zenekar, a Royal Philharmonic Orchestra, az Auckland Filharmónia, a Stavanger Szimfonikus Zenekar és a Sankt Gallen-i Szimfonikus Zenekar dirigálása.  Ezen kívül vezényelte már a Kjúsúi Szimfonikus Zenekart, a Belgrádi Filharmonikusokat, a Szentpétervári Filharmonikusokat, az Orosz Nemzeti Zenekart és a Német Szimfonikus Zenekart Berlinben, az Oslói Filharmonikusokat, továbbá az NDR Hamburg, Tonkünstler, BBC Symphony, Tokió Metropolitan, Leipzig Gewandhaus, Düsseldorf, Birminghami és Göteburgi Szimfonikus Zenekarokat, a Londoni és Drezdai Filharmonikusokat, valamint a BBC National Orchestra of Wales, a BBC Scottish Symphony Orchestra, Ulster Orchestra zenekarokat és a Maláj Filharmonikus Zenekart.
Buribajev emellett az Opéra National de Lyon egy Csajkovszkij: A pikk dáma produkciójában is közreműködött karmesterként.  Nagy tiszteletnek örvend egész Japánban, ahol már az ország szinte összes nagyobb zenekarát vezénylete.  Miután A Bolsoj zenekarának egyesült-királyságbeli turnéján debütált a zenekarral, azonnal felkérést kapott tőlük Prokofjev A három narancs szerelme című operájának dirigálására 2011 decemberében, és azóta is rendszeresen szerepel a társulattal.

Buribajev az Astana Szimfonikus Zenekar vezető karmestereként, illetve a Meiningeni Színház zenei igazgatójaként kezdte pályáját, ahol nagy gyakorlatra tett szert az opera területén olyan produkciókban való közreműködésével, mint Offenbach: Hoffmann meséi, Mozarttól az Idomeneo és a Figaro házassága, Janacek Jenufája, Webertől A bűvös vadász, illetve Strausstól a Salome.

Alan Buribajev 1979-ben született zenész család sarjaként: édesapja csellista és karmester, édesanyja pedig zongorista.  Kitüntetéssel diplomázott a Kazah Állami Konzervatóriumban mint hegedűművész és karmester, majd karmesteri tanulmányait a Bécsi Zeneművészeti Egyetemen folytatta Uros Lajovic keze alatt.  A zágrábi Lovro von Matacic Karmesterversenyen elért győzelme után nemzetközi szinten is felfigyeltek tehetségére, amelynek köszönhetően több európai zenekartól is felkérést kapott.  2001-ben bejutott a koppenhágai Malko Karmesterverseny döntőjébe, ahol nem osztottak első díjat, ő pedig különdíjat kapott „kiemelkedő tehetségének és ígéretes jövőjének” elismeréseképpen.  Alan Buribajev ezután első helyezést szerzett az Antonio Pedrotti karmesterversenyen 2001-ben.

Alan Buribayev