Tovább a tartalomhoz
Andrew Foster-Williams basszbaritonművész mind az opera- mind a koncertszínpadon keresett énekesként lép fel, sokoldalú hangképzésének köszönhetően pedig repertoárja Bach, Gluck, Händel és Mozart klasszikusaitól Britten, Debussy, Sztravinszkij és Wagner modernebb műveiig terjed.

Andrew Foster-Williams karrierjét a barokk stílus kiemelkedő művészeként kezdte, az utóbbi évadokban azonban a színpadi művek irányába is elmozdult sikeres Pizarro (Fidelio) alakításával a Theater an der Wien és a Philharmonie de Paris színpadán, illetve a mindenki által egyhangúan elismert Telramundként való debütálásával Wagner Lohengrinjében a neves karmester, Yannick Nézet-Séguin vezényletével a Festival de Lanaudière alatt.  Ezután Balstrode kapitányt formálta meg Christoph Loy megosztó Peter Grimes produkciójában a Theater an der Wienben, valamint kimagasló alakítást nyújtott Nick Shadow (A kéjenc útja), Donner (A Rajna kincse) és Gunther (At istenek alkonya) szerepében, mellyel tovább emelte már így is nagyra becsült operarepertoárjával kivívott sikerét. Ezen kívül olyan drámai készségeket csillogtatott meg többek között Lysiartként való debütálásával Christof Loy új Euryanthe előadásában a Theater an der Wienben Constantin Trinks pálcája alatt, valamint Kurnewalként a Trisztán és Izoldában a La Monnaie színpadán Alain Altinoglu vezényletével, amellyel nemrégiben számos színházi rendező elismerését vívta ki – az Opéra szavaival élve „a nagy gyakorlattal rendelkező énekesekre jellemző energiával és teljes szabadsággal alkalmazott, szenzációs hangképzésével tapasztja magára a közönség figyelmét”.

Különösen nagy sikereket aratott a francia operairodalom szerepeiben, melyek közül érdemes kiemelni Golaud (Pelléas és Mélisande) megformálását, Escamillóként való debütálását Kasper Holten látványos Carmen rendezésében a Bregenzi Fesztivál úszó színpadján, valamint az Opéra National de Bordeaux különleges előadásán való fellépését, amelyet Cervantes halálának 400. évfordulójára állítottak össze Ravel Don Quichotte à Dulcinée című dalciklusának és Massenet Don Quijote című operájának felhasználásával Marc Minkowski vezényletével. Az Opernhaus Zürich színpadán 2021-ben debütált a négy gonosztevő szerepében az Andreas Homoki új rendezésében színpadra vitt Hoffmann meséiben Antonino Fogliani vezényletével, amely szerepeket tavaly ismét magára öltötte Barrie Kosky fantasztikus produkciójában a Komische Oper Berlin színpadán.  A Palazzetto Bru Zane kiadó Opéra français sorozatának rendszeresen felkért vendégművészeként nemrégiben megjelent lemezei között említendő Joncières Dimitri című operája, Gounod Cinq-Mars című operája, a 2018-as Nemzetközi Klasszikus Zenei Díj által a legjobb operaként kitüntetett Proserpine Saint-Saënstól, valamint Foster-Williams legutóbbi albuma Gounod Faustjával, amely 2020-ban megkapta az Opus Klassik „legjobb XIX. századi opera” kategóriában kiosztott díját.

Hatalmas diszkográfiájában továbbá olyan albumok sorolandók fel mint a Gyászkantáta II. József halálára Beethoventől a San Francisco Symphonyval (Tilson Thomas) az SFSMedia kiadásában, és a The Seasons című album a Gabrieli Consort and Players együttessel (McCreesh) a Signum kiadásában, amely bekerült a 2017-es Gramophone Award díj shortlistjére. DVD-felvételei között érdemes kiemelni a Gramophone Award díjas The Fairy Queen előadást a Glyndebourne Festival Opera közreműködésével (Christie).

Andrew Foster-Williams jelentős koncertfelkérések sorozatának köszönhetően napjaink legünnepeltebb zenekaraival és karmestereivel dolgozhatott együtt. Ezek között említendő a The Cleveland Orchestra és Franz Welser-Möst, a Salzburg Mozarteum és Ivor Bolton, a San Francisco Symphony és Michael Tilson Thomas, a Royal Concertgebouw Orchestra és Richard Egarr, a Hong Kong Philharmonic Edo de Waart vezénylete alatt, a Gulbenkian Orchestra Lorenzo Viottival, valamint a Dalia Stasevska által dirigált Sibelius Festival.  Foster-Williams koncertrepertoárja éppoly változatos mint amilyen széleskörű: megtalálhatjuk benne Bach Máté passióját, Brahms Német requiemjét, Beethoven IX. szimfóniáját, Britten Háborús requiemjét, Schönberg Gurre-Lieder kantátáját, Janáček Ó-szláv miséjét és Mahler VIII. szimfóniáját.

A 2022/23-as évadra tervezett legjelentősebb fellépései között említendő a Hoffmann meséinek egy új produkciója a Göteborgs Operan színpadán Sébastien Rouland vezényletével, valamint Dvorak Stabat Matere a Brüsszeli filharmonikus Zenekarral Kazushi Ono által vezetve.
Andrew Foster-Williams