Don Pasquale
OPERA IC AUDIOFIL SOROZAT
Részletek
Ajánló
Vannak olyan napok, amelyeken Operaházunk azért nem játszhat, mert estig próbák folynak a színpadán. Vannak olyan nézőink, akik csak kedvezménnyel tudnák meghallgatni kedvenc slágerdarabjukat. És léteznek olyan művek, amelyek bár nagyon népszerűek, minden évadban mégsem tudjuk adni azokat a produkciók torlódása, a program kötelező változatossága miatt. Mindezen gondokat egyszerre orvosolhatja az OPERA új sorozata, az IC, amely nevében a vasfüggöny angol kezdőbetűit hordozza (iron curtain), de egy expresszvonat sebességével is válhat népszerűvé. Sorozatszerűen csak a következő évadba kerül, de már a futó szezonban is bemutatjuk "degusztációs céllal" néhány estén ezt a több mint hangversenyszerű, szinte félszcenírozott operajátszási formát. A címek nagy szerzők legnagyobb művei, amelyek viszont kisebb kórusigénnyel, kevesebb, ám kifejezetten nagy szólistafeladattal bírnak.
A megelőző díszletes színpadi próba után alig 60 perccel a 20% kedvezményt érvényesített rajongó az Operaház vasfüggönyét leeresztve találja. A hatalmas, dupla acéllap 170 m2-es felülete nemcsak a mögötte lévő, másnap soron következő produkciót takarja el, hanem audiofil igényeket kielégítő hangvetőként is szolgál majd. Ugyanerre az Ybl-metszettel díszített óriási felületre vetítünk ki egyedi videóinstallációt, ennek felső részén magyar és angol nyelven helyezzük el a szövegfordítást. A zenekar szokás szerint árokban foglal helyet, a válogatott, elsőrangú vokális szólisták viszont - a vasfüggöny ajtaján kilépve - a rivaldában, a színpad legelején ülnek, s ha énekelnek, természetesen állnak.
A forma kvázi koncertszerű, ám a szereplők kottát nem használnak, viszont korhű jelmezt igen, arcuk-kezük-testük szabad a dramatikus gesztusokhoz. A közreműködő énekkar az épület különböző pontjairól látja el feladatát, erőteljes térhangzással meglepve a közönséget. És mindebből egyetlen igen fontos, közös élmény nyerhető: a vendégekhez sokkal közelebbi, a míves részleteket felnagyító, a normál színpadi működéshez képest sokkal intenzívebb, színesebb dinamikai skálájú, valóban lemezminőségű hangzás csodája Magyarország így minden bizonnyal legjobb akusztikájúvá tett nézőterén: az Operaház kvázi koncerttermében.
A 2025/26-os BMW évad során két Don Pasquale- és két Kékszakállú-este vezeti be az OPERA IC műfaját, míg a következő szezonban Don Giovanni, Tosca és Rigoletto audiofil hangversenyelőadások sorozatai is várhatók.
Korhatár
Előadások
Cselekmény
I. felvonás
Don Pasquale agg kora ellenére nősülni készül. Tervezett házasságát azonban nem a szerelem vezérli, hanem a fukarság és a bosszúvágy. Jelenleg ugyanis örökségének egyetlen várományosa az unokaöccse, Ernesto, aki makacsul ellenáll nagybátyja ostoba parancsának, miszerint azt a gazdag nőt kell elvennie, akit bácsikája kiszemelt neki. Csakhogy Ernesto Norinába, a fiatal, szép, ám szegény özvegyasszonyba szerelmes. Don Pasquale megelégeli a fiú engedetlenségét, ezért meg akarja fosztani örökségétől. És, hogy a unokaöccsét még jobban bosszantsa, megházasodik. Ez esetben Ernesto végképp nem kérheti meg Norina kezét, mert vagyontalanul semmit sem tud nyújtani neki.
Malatesta doktor látszólag támogatja Don Pasquale nevetséges nősülési szándékát. Valójában azonban meg akarja leckéztetni az öregembert, ezért egy cselt eszel ki.
Malatesta azzal az örömteli hírrel érkezik a férfi házába, hogy egy földre szállt angyalt talált menyasszonynak, aki nem más, mint saját húga. Olyan szépnek, szelídnek és alázatosnak írja le a lányt, hogy a férfi azonnal beleszeret, anélkül, hogy valaha látta volna. Amikor Ernesto megtudja, hogy barátja, Malatesta segédkezik Don Pasqualénak, sőt egyetlen húgát ajánlja nőül, hatalmasat csalódik. Búcsúlevelet ír Norinának, és el akarja hagyni a várost.
Mivel Don Pasquale sosem látta még Norinát, Malatesta terve szerint ő fogja eljátszani a doktor húgát, Sofroniát. Norina boldogan benne van a játékban, ha ez segít abban, hogy Ernestóval egybekeljenek.
II. felvonás
Norina szerény vidéki lányként jelenik meg Don Pasquale előtt, akit már a férfi jelenléte is halálos zavarba hoz. Don Pasquale nagy hevületében vagyona felét és a teljes „parancsnokságot” Sofroniára ruházza át a házasságlevélben. Közben megérkezik a semmit sem sejtő Ernesto, ám mielőtt leleplezhetné a csalást, Malatesta beavatja a játékba. A ráruházott hatalommal élve az ál-feleség Norina pokoli zűrzavart kelt Don Pasquale életében.
III. felvonás
Norina meggondolatlanul költekezik, folyamatosan megszégyeníti a ház urát, még pofon is vágja a lassan önmaga árnyékává váló férfit. Amikor Don Pasquale egy Sofroniának szóló szerelmes levelet talál, végképp betelik nála a pohár. Már bánja, hogy megnősült, és nem engedte Ernestónak elvenni Norinát. Malatesta újabb cselt eszel ki: tanácsa szerint Don Pasquale úgy szabadulhat meg a pokoli házasságtól, hogy lehetővé teszi Ernesto és Norina házasságát. Ugyanis, ha új nő érkezik a házba, Sofronia biztosan odébbáll. A nagybácsi boldogan engedélyezi unokaöccsének a frigyet, még pénzt is ajánl hozományul, csak megszabaduljon makrancos feleségétől. Ekkor a cselszövők felfedik a titkot. Don Pasquale mindenkinek megbocsát: belátja balgaságát és áldását adja a szerelmesekre.
Koncertkalauz
Bevezetés
A Don Pasquale szakadatlan lendülettel áramló remekmű, vérbeli opera buffa, melyben a legkülönfélébb érzelmek és hangulatok peregnek szinte filmszerű gyorsasággal akár egyetlen jeleneten belül is. Az operában legalább nyolc-tíz népszerű szám van: ezek közül Ernesto szerenádja („Com’e gentil”) meg Don Pasquale és Malatesta hadarókettőse („Cheti, cheti immantinente”) tűnik a legelnyűhetetlenebbnek. Donizetti két vígoperájának időtlenségét (a Szerelmi bájitalét és a Don Pasqualéét) szükségtelen bizonygatni. Nyilvánvaló frissességük és variabilitásuk (lényegében nincs stabil történelmi meghatározottságuk, inkább időtlen lelkialkat-térképek) túlélésre predesztinálja őket. Ráadásul talán nem túlzás azt állítani, hogy e művekben Donizetti modern színházat működtet a tragikus fennköltséget megcélzó súlyos operáihoz viszonyítva, melyek némelyike ma már inkább afféle zenés történelmi panoptikumnak hat ahhoz a közvetlen tárgykezeléshez képest, amit itt tapasztalhatunk.
Csehy Zoltán (Opera138)