Tovább a tartalomhoz

Bár az elképzelés részletei változtak, egy dolog a projekt első percétől biztos: az Eiffel Műhelyház tiszteleg majd az épület vasutas múltja előtt, és egy gőzmozdony kiállításával fogja minden nap emlékeztetni az odalátogatókat az egykor a járműjavítóban folyó munkálatokra. És ha még csak egyetlen mozdonyról volna szó…

327.141 – ez a bűvös szám, melyet érdemes megjegyezni, ugyanis ez a mozdony áll majd bent, a csarnok belsejében. A 327-es szériát alig két évig gyártották (1911-től 1912-ig), 130 példány készült ebből a jó, gyors és könnyed típusból. A 141-es – anyakönyvezett nevén 327.016-os – igazi háborús menekült, aki 1941-ben tért haza Jugoszláviából, és változtatott nevet, hogy a háború elvesztése esetén nehogy megtalálja őt a repartíciós bizottság. A terv sikerült: magyar mozdony maradt! 57 év szolgálat után, 1969. november 4-én nyugdíjazták, vagyis selejtezték le. A mozdonyt és a hozzá csatlakozó szerkocsit a teljes lepusztulástól mentette meg az Operaház: megóvja a szerelvény állagát, pótolta a hiányzó darabokat, de nem fényesítette ki, kicsit romosan hagyta, hogy az idő vasfogát is jelképezze.

A mozdonyhoz természetesen kocsi is jár, a 327.141-es egy műemléki védelmet élvező, favázas étkezőkocsit „vontat” majd maga után. Ez a tíkfából készült kocsi lesz az Eiffel Műhelyház büféje. Természetesen ez a vagon is ki lett csinosítva, a hiányzó részeket tölgyfából pótolták. A mozdony – mely már a 2017-es évadnyitó eseményen is megtekinthető volt –, a szer- és étkezőkocsi a kivitelező Strabag és a MÁV Nosztalgia szakemberinek közös megállapodása alapján az előcsarnokban kapott helyet, ahova a tervek szerint a csarnok kivitelezésének első szakaszában be kellett kerülniük, mert a bontással eltűntek a sínek.

Állt Istvántelken egy másik mozdony, a 301-es szériából való 301.006-os gőzös, mely egyike annak a kettőnek, mely a sorozat 22 darabjából túlélte a 20. századot. (A 001-es például Matuska Szilveszternek köszönheti halálát.) Ennek a mozdonynak azt ígérték, ő áll majd bent a Műhelyházban. Sem neki, sem a 301-es mozdonyok rajongóinak nincs oka aggodalomra: ez a szerelvény is Kőbányára költözött, a csarnokot körülvevő hatalmas park lesz az otthona.