
A keresztes háborúk idején játszódó Armida párkapcsolati drámáját, egy szakítást történetét mutatják be mai keretek között a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió és a San Diegó-i Opera Neo fiatal énekesei 2025. június 21-én az Eiffel Műhelyházban. A kortárs produkciót, ami egy hónappal később Amerikában is vendégszerepel, Almási-Tóth András rendezi, a Magyar Állami Operaház Zenekarát Kozma Péter dirigálja.
Az első kereszteshadjárat idején a pogány varázslónő, Armida a keresztes lovagokat elcsábítva téríti el őket Jeruzsálem elfoglalásától. Bűvköréből a legnagyobb keresztény hős, Rinaldo sem menekül, akibe még Armida is beleszeret. Rinaldót két barátja, Ubaldo és Clotarco igyekszik feloldozni Armida bűbája alól, sikerükhöz azonban fájdalommal teli, rögös út vezet.
Torquato Tasso 16. századi itáliai költő A megszabadított Jeruzsálem című eposza a barokk kor egyik alapművének számított, amelynek nyomán – Tankréd és Clorinda története mellett – Armida drámájából több tucat opera született. Feldolgozta mások mellett Monteverdi, Lully, Händel, Vivaldi, Gluck, Salieri, de Rossini és Dvořák is írt a témában zenés színpadi művet. Haydn legtöbbet játszott és legtöbbre tartott operájában Armida és Rinaldo elválására helyezte a hangsúlyt, így az OPERA és a San Diegó-i Opera Neo koprodukciójában az alkotók a szakítás történetére koncentráltak és értelmezték át azt kortárs kamaradrámává, ahol napjainkban egy toxikus kapcsolatban két egymástól elválni képtelen ember konfliktusát kísérhetik nyomon a nézők.
Az előadásban a San Diegó-i Opera Neo fiatal művészeit Emily Helenbrook (Armida), Katherine Malone (Zelmira) és Tyrese Byrd (Ubaldo) képviselik, míg az OPERA Marton Éva Nemzetközi OperaStúdiójának tehetségei közül Pál Botond (Rinaldo), Balázs Norbert (Idreno) és Ortan Vivienne (Clotarco) vesz részt az előadásban. A darabot Almási-Tóth András, az OperaStúdió művészeti vezetője rendezi, akinek több évtizedes zeneakadémiai tapasztalattal rendelkezik a fiatal énekesekkel való közös munkában. Rendszeres alkotótársai közül az előadás jelmezeit Márton Richárd tervezi, míg a különleges színpadi tér Izsák Lili a Poppea megkoronázásához tervezett díszletelemeinek felhasználásával készült el. Az előadásban hangsúlyos szerepet kap a fizikai színház és a mozgás, amit Lázár Eszter koreografált, a darabot felvezető, amerikai független filmeket idéző bejátszást és az előadás vizuális elemeit pedig Czeglédi Zsombor készítette. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Kozma Péter, az Opera Neo alapítója és művészeti vezetője dirigálja.
A 2025. június 21. Eiffel műhelyházbéli bemutatót követően az előadás július 18-án és 19-én lesz látható a UC San Diego Park & Market rendezvényközpontban. Nem ez az első együttműködés a Magyar Állami Operaház és a 2012 óta működő Opera Neo között: hasonló koprodukcióban volt látható 2022-ben Amerikában és itthon Mozart Az álruhás kertészlány című operája is.
Joseph Haydn Armida című darabját 1784-ben mutatták be Eszterházán, ami 58 előadásával a hercegi udvar legsikeresebbnek operájának bizonyult, és a szerző maga is ezzel a zenés színpadi művével volt a leginkább elégedett. A későbbiekben Pesten, Pozsonyban, Bécsben is előadták, majd az 1804/05-ös torinói bemutató után több mint 160 évre feledésbe merült. A 20. században először 1968-ban Bernben láthatta a közönség, majd az 1980-as évektől készültek belőle újabb színpadi változatok. Az Eiffel műhelyházi produkció a darab első előadása az OPERÁ-ban.