
A Magyar Állami Operaház visszautasítja azokat a manipulatív, hamis állításokat, amelyeket a Magyar Narancs szerzője szerdán, az OPERA egyik szakszervezeti vezetőjével legalább egy évtizede ápolt, a lap hasábjain nyomon követhető szoros munkakapcsolata révén publikált.
A Magyar Állami Operaház főigazgatója által használt szolgálati személygépkocsit az intézmény a BMW Group Magyarországgal kötött korábbi támogatói szerződései értelmében a vezetőségi flotta egyik darabjaként kapta használatra. Nem igaz tehát a szakszervezeti vezető állítása, hogy a BMW dedikáltan a Dalszínház művészei számára ajánlotta volna fel a személygépkocsikat. A járműgyártóval folytatott 10 éves, gyümölcsöző stratégiai együttműködés során ugyanakkor valóban volt olyan periódus, amikor operai művész külön márkanagyköveti felkérést kapott a BMW Group Magyarországtól.
A szponzoráció keretében biztosított személygépkocsikat nem az OPERA vezetése választja ki, annak kizárólagos joga a BMW Group Magyarországot illeti, ugyanakkor a BMW Group Magyarország által rendelkezésre bocsátott járművek használata, azok beosztása az OPERA kompetenciájába tartozik.
A támogatók által biztosított járműszponzoráció – vezetői flotta – hasonló léptékű intézményeknél bevett gyakorlatnak számít, érdemi terhet nem ró az intézmény költségvetésére, ráadásul másokkal ellentétben – takarékossági okokból – az OPERA hivatali sofőröket sem alkalmaz, ami felsővezetői pozíciók mellett ugyancsak általánosnak mondható.
A Magyar Narancs cikkében és más cikkekben feltüntetett gépjárműár nem felel meg a valóságnak, az OPERA számára biztosított típus listaáron csaknem harmadával kerül kevesebbe. A cikkben használt „királyi felhajtó” kifejezés a szerző – vagy ihletőjének – manipulatív és dehonesztáló találmánya feltehetően azért, hogy az olvasóban az „urizálás” hamis képét erősítse. A két szimmetrikus bejárat neve az operai szóhasználatban Dalszínház utcai és Hajós utcai kocsifeljáró. Az OPERA saját területének számító felhajtót a vezetőség takarékossági okokból, valamint a márkakommunikáció keretében az autók reprezentálása céljából használja parkolásra.
Mindezekkel Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke is pontosan tisztában van, hiszen évek óta próbálja aláásni az OPERA és a BMW Group Magyarország közti együttműködést például azzal, hogy a stratégiai partnert megkerülve a németországi anyacégnél fogalmazott meg hamis vádakat a Magyar Állami Operaház vezetéséről, most pedig az OPERA főigazgatójára tett durván sértő és dehonesztáló kijelentéseket megalapozatlanul, érzékelhetően azzal a céllal, hogy lejárassa az intézmény vezetőjét, a sajtó, a közvélemény és nem kevésbé a szakszervezeti tagok félrevezetéséből egyéni tőkét kovácsoljon és tárgyalási pozíciójának javítását remélve nyomást gyakoroljon a Dalszínház vezetésére. Az évtizedes gyakorlat, amivel a Magyar Narancs szerzője az operaházi szakszervezeti vezetőnek kedves témákat kiszolgálja, ennek további közvetett bizonyítéka. Súlyosan személyeskedő kijelentéseivel a szakszervezeti vezető szembe megy a vezetésével kikényszerített, hatályos Kollektív Szerződés rendelkezéseivel is. Ebben a szakszervezetek vezetői és az OPERA vezetősége arról is megállapodtak, hogy nem lehet olyan magatartást tanúsítani, amely a másik fél jogát, jogos érdekét sérti, továbbá elköteleződtek a konfliktusok megelőzése iránt, valamint a kialakult konfliktusok békés, egymás és képviselőik személyiségi jogát tiszteletben tartó megoldására.
Bárány Balázs megnyilvánulásaival súlyos károkat okoz a Magyar Állami Operaház jó hírnevének, azt a látszatot keltve, hogy az intézmény jogszerűtlen módon juttattja a támogató gépjárműveit vezetőknek – miközben az állításokkal szemben az OPERA nem rendelkezett és nem rendelkezik saját vagy bérelt szolgálati autókkal. Emellett a szakszervezeti vezető súlyos károkat okoz az OPERA művészeinek és munkatársainak is, amennyiben hangulatkeltése hatására a félrevezetett közönség távolmarad az intézmény előadásaitól, ezáltal közvetve veszélybe sodorva az Dalszínház munkavállalóinak, köztük szakszervezeti tagjainak béremelését, amit az intézmény csak saját bevételeiből tud finanszírozni. A szakszervezeti vezető lépése annak tükrében különösen visszatetszést keltő, hogy az intézményt támogató, mintaszerű működésű stratégiai partnerét is igaztalanul sodorja kellemetlen helyzetbe.