Tovább a tartalomhoz

Négy évtized több ezer előadásának teljes jelmezkollekcióját ajánlja fel a Magyar Állami Operaház az Országos Színháztörténeti Múzeumnak és minden érdeklődő színháznak. (Fotógaléria)

Az Erkel Színházban tárolt, százezres nagyságrendű jelmezkészletből először az ország operákat is játszó színházai, valamint a Zeneakadémia válogathattak. A teátrumok képviselőit Mozsár István, az Operaház ügyvezető igazgatója vezette körbe az Erkel raktáraiban. 

„Az Operaház összesen négyszázezerre becsülhető jelmezkészletének csaknem a felét tároljuk az Erkelben. Felbecsülhetetlen értékekről, operajátszásunk nemzeti ereklyéiről van szó, amelyeknek méltó helyet kell biztosítanunk most, az Erkel Színház küszöbön álló felújításai munkálatai előtt” – mondta Mozsár István a válogatáson megjelent színházi szakembereknek. A jelmezkészletet a Nemzeti Erőforrás Minisztériummal történt konzultáció után először az Országos Színháztörténeti Intézet muzeológusai válogatták át, és el is szállítottak belőle több teherautóval. A jelmezekből az OSZMI állandó- és időszaki kiállításokat rendez majd, és az ő feladatuk lesz az értékes színháztörténeti relikviának számító kosztümök állagmegóvása is.

Az Operaház ezután az ország operajátszó színházainak, valamint a Zeneakadémiának ajánlotta fel, hogy válogassanak a készletből. Némethné Kökényesi Györgyi, a Győri Nemzeti Színház jelmezműhelyének vezetője több opera – A rózsalovag, a Gioconda, a Dózsa Görgy és a Don Giovanni – teljes jelmezkollekcióját rendelte meg, ez több mint ezer kosztümöt jelent. Ádám Lili, a Debreceni Csokonai Színház képviseletében főként a cipőkre és a cilinderekre koncentrált, de nagy tételben érdekelték a modern darabokhoz készített elegáns öltönyök és férfiingek is. Almási Tóth András rendező, a Zeneakadémia tanára szintén a modernebb rendezések kollekciói iránt érdeklődött, meg is rendelte többek között Zsótér Sándor híres 2003-mas produkciójának, A törpének (Zemlinsky) teljes jelmezkészletét. Almási Tóth hangsúlyozta, hogy nemcsak az operavizsgákhoz van szükségük a kosztümökre, hanem a felújítás után újra megnyíló Zeneakadémia saját előadásaihoz is, hiszen az új épületrészben lesz egy kamaraszínpad, ahol operákat is bemutatnak majd.

Mozsár István a válogatás során felhívta a szakemberek figyelmét arra, hogy az Operaház nem szeretné elaprózni a készletet, ezért elsősorban teljes kollekciókat (egy-egy előadás összes jelmezét) szeretnék átadni a színházaknak. A nem ritkán több mint száz darabból álló öltözék-együttesekhez a teátrumok jelképes összegért juthatnak hozzá, hiszen a cél elsősorban az, hogy az értékes ruhák ne raktárakban porosodjanak, hanem továbbra is aktívan „játsszanak”, részei maradjanak a magyarországi színjátszásnak. A mai válogatás után a következő körben az összes hazai teátrum is lehetőséget kap arra, hogy átnézze az Erkel Színházban tárolt kollekciót és átvegye azokat a jelmezeket, amelyeket saját produkcióiban hasznosítani tud.