Az Ariadné Naxoszban című opera május 17-étől látható, Anger Ferenc rendezésében, nemzetközi hírű énekesekkel. A főbb szerepekben: Vizin Viktória, Szabóki Tünde, Rácz Rita és Thomas Piffka. Vezényel Héja Domonkos. (Videó és fotógaléria)
Az Ariadné Naxoszban Magyarországon ritkán játszott mű, utoljára 1967-ben mutatták be, és mindössze két évig, 1969-ig volt műsoron. A produkció sajtótájékoztatóján Ókovács Szilveszter főigazgató elmondta, hogy a Strauss-operák visszaemelését a repertoárba Héja Domonkos mb. főzeneigazgatóval már két éve célul tűzték ki, "e törekvés része ez a bemutató is, csúcspontja pedig a jövő évi Strauss150 Fesztivál. Az Ariadné operaházi bemutatójának igazi különlegessége az, hogy a darabban szinte minden közreműködő debütál benne, egyedül a karmester dirigálta egyetlen egyszer a darabot, a többiek számára ez az első alkalom, hogy megformálhatják karakterüket."
Egy mitológiai témájú, magasztos opera seria és a commedia dell’ arte bohókás kedélye kerül egymás mellé e műben. Anger Ferenc rendező megfogalmazása szerint "a rendezői koncepciót is alapvetően a kettősség, a komédia és a szomorújáték egyidejű jelenléte határozta meg. Strauss maga is azt a kérdést feszegeti: lehet-e, szabad-e gyakorlati szempontok érdekében műfajokat összekeverni – nos, szerintem a válasz egyértelműen igen, sőt ezen belül is muszáj új megközelítésekhez nyúlni." Héja Domonkos a darab zenei különlegességét hangsúlyozta: "Strauss korábbi darabjait óriási zenekarra írta, az Ariadnéban azonban mindössze harminchat zenekari művészt foglalkoztat, a szerző mégis elérte, hogy a darab úgy szól, mint az Istenek alkonya. Az énekesekre hihetetlenül nagy feladatot ró, ugyanakkor hitelesen ábrázol emberi érzéseket. Az egész mű görbe tükröt tart a művészek, és a gazdag sznobok elé."
A főszereplők, Szabóki Tünde (Ariadné), Vizin Viktória (Komponista), Rácz Rita (Zerbinetta) és Thomas Piffka (Bacchus) elmondták, hogy mindannyian régóta kacérkodtak már ezzel a rendhagyó Strauss művel, amely a leggyakorlottabb énekeseket is próbára teszi, és rengeteg energiát követel, ám a próbafolyamat alatt annyira összecsiszolódott a csapat, hogy a hangi-technikai követelmények nem jelentettek problémát.
A „kettő az egyben-opera” hősei több mint négy évtized után térnek vissza a budapesti Opera színpadára, ahol történetük Zöldy Z. Gergely elrajzolt, valószerűtlen, játékos látványvilágában elevenedik meg. Az udvarmester prózai szerepében, a német librettó hiteles tolmácsolójaként Ausztria elismert prózai színésze, Franz Tscherne lép színpadra.
A történet
A keretjáték szerinti bécsi estély láthatatlan házigazdája úgy dönt, hogy az időt megtakarítandó egyszerre szólaljon meg a vendégek szórakoztatására megrendelt két előadás. Kétségbeesett ifjú komponista, szeszélyes primadonna és ugyancsak szeszélyes tenor, egy méltóságteljesen prózai udvarmester meg egy teljes komédiástrupp az előjátékban, majd az egymással csodálatos-furcsán összefésült két műfaj az ünnepi produkcióban. A hűtlenül elhagyott, sőt Naxosz szigetén rútul kitett bús Ariadné és Bacchus isten szerelmes egymásra találásával, valamint a komédiások derűs közjátékaival és közbevetéseivel. Életigenlő kommentárjaik legfontosabbikát a vidám társaság üdvöskéje, Zerbinetta énekli a fonaláról elhíresült, reményvesztett krétai királylánynak: hosszú vigasztaló szólója az operairodalom egyik legnehezebb koloratúráriája.
A produkció adatlapjáért kattintson IDE.
A produkció sajtótájékoztatójáról készült videó: