Tovább a tartalomhoz

Szerda esti operaházi koncertje előtt a világhírű operadíva, Renée Fleming, valamint a kocert karmestere, Kristjan Järvi rövid találkozót adott a sajtónak. Renée Fleming elmondta: koncertprogramja és a repertoárja megválasztásban egyaránt a maga útját járja.

(MTI) - Az amerikai szoprán szerint az operalátogató közönség ma már nem csupán a törzsrepertoárra, tehát a sokat játszott Verdi- és Puccini- művekre kíváncsi, hanem szívesen fedez fel újdonságokat, régen nem hallott ritkaságokat.

A Chichagói Lyric Opera tanácsadójaként, de más fórumokon is rámutatott, mennyi megismerésre méltó mű található például a francia irodalomban. A saját repertoárját illetően azt fogalmazta meg: ha fel is hívták a figyelmét valamilyen alkotásra, az mindig a legszemélyesebb döntése volt, hogy mit énekel el André Previn A vágy villamosa című kortárs operájától Massenet Thaisán át Händel Rodelindájáig. Elárulta az is, hogy John Corigliano Ghost of Versailles című alkotását is örömmel ismerte meg és alakította a furcsa - opera az operában - történetben Rosinát.

A szerdaihoz hasonló koncertprogramokról az a véleménye: jó lehetőséget kínálnak arra, hogy beavassák a hallgatót a különleges művekbe, felhívják a figyelmet arra, mit nyújt még a páratlanul gazdag operairodalom. A Ruszalka című Dvorák-operával kapcsolatban, amelynek első felvonásbeli áriáját Budapesten is megszólaltatja, felidézte: egyetemi kollégista korában valakitől cseh nyelven hallott egy epizódot, később egy menedzser ajánlotta neki a művet és akkor tudatosult benne, hogy ezt a gyönyörű alakot érdemes életre keltenie.

Ami a rendezőkhöz és karmesterekhez fűződő kapcsolatát illeti, az együttműködést tartja legfontosabbnak és nem azt, hogy az első pozícióra törjön valaki. Renée Fleming sokat köszönhet a nagy karmesterek közül Solti Györgynek, valójában ő nyitotta ki a világszínpadot előtte. "Ha hibáztam a ritmusban, a vállamat ütögetve terelt a helyes útra" - emlékezett a mesterre.

Renée Fleming háziasszonyként is nagy szerepet vállal a Metropolitan Operából Magyarországon is látható élő operaközvetítésekben. De szereplőként is kedveli a produkciókat, bár a közvetítések erős koncentrációt kívánnak, nemcsak a partnerre kell figyelnie, hanem arra is, hogy melyik az épp üzemben lévő kamera. A "normál" előadásokon több erős gesztust használhat, hiszen amit az objektív közel visz, az a nézőtéren ülő számára kevés lehet.

A világ legnagyszerűbb szopránjának tartott Renée Fleming híres az eleganciájáról, ebben a világ nagy divatházai segítik. Ugyanakkor rendkívül érzékeny a társadalmi problémák iránt, a fiatalok képzése a szívügye, ezért nyerte el 2011 áprilisában a Fulbright Életműdíjat.

Mivel a Juilliard Schoolban dzsesszéneklést is tanult, szívesen dolgozott Leonard Cohennel, legújabb CD-jén dzsesszdívákkal énekel: Cassandra Wilsonnal, Diana Krall-lal, Melody Gardot-val, Norah Jonesszal és Ruth Cameronnal.

Szerda esti budapesti koncertjére jelenik meg a The Inner Voice (A belső hang) című kötete a dalszínház kiadásában. Műsorán Richard Strauss-, Massenet-, Puccini-, Dvorák-, Leoncavallo- és Zendonai-művek részletei mellett Lehár Víg özvegyéből is énekel.

 

 

Renée Fleming és Horváth Ádám a művésznő The Inner Voice című könyvének magyar kiadását mutatja be

 

 

Győriványi Ráth György, Renée Fleming, Horváth Ádám és Kristjan Järvi

 

A sajtóanyagot letöltheti itt.