A nagy számok örvénye. Akár ezzel a tréfás mottóval is jellemezhetnénk a Magyar Állami Operaház 2013-mas naptári évét. Nyugodjanak meg: nem végtelen adatoszlopok és excel táblák következnek. Kizárólag a legérdekesebb statisztikákból csemegéztünk, hogy ezzel is megmutassuk: mennyi élmény, katarzis és varázslat töltötte be az Operaházat és az Erkelt a mögöttünk álló évben, mennyi „leg”-gel büszkélkedhetünk, mennyi munka, adni akarás és szeretet áradt tőlünk, Operásoktól, Önök felé. És persze: folyt. köv. 2014-ben is!
584 RENDEZVÉNY
427 opera- és balettelőadás (268 az Operaházban, 136 az Erkel Színházban, 23 Japánban és Kínában)
12 premier
3 nagy felújítás (Parsifal, Tannhäuser, Salome)
1 Verdi-fesztivál
30 repertoárprodukció
16 hangverseny, dalest
18 kiállítás és tárlat
77 diák- és ifjúsági foglalkozás, előadás
18 egyéb, színes rendezvény (könnyűzene, gálák, táncestek, szabadtéri események stb.)
549.000 NÉZŐ
Ebből 47.000 külföldi turnén
24.018 bérlettulajdonos, ebből 72.703 bérletes előadás-látogató
100.000, CD-lemezzel elért magyar család (Útravaló2013 CD valamennyi itthoni és külhoni magyar állampolgár születéséhez)
54.000 középiskolás látogató (OperaKaland - 122 város, 300 oktatási intézmény, 2 sorozatban 43 Erkel színházi előadás)
19.000 Facebookos rajongó (95%-kos növekedés egy év alatt, két évre vetítve 350%-os!)
480 Facebook-bejegyzés
182 hír weboldalunkon (www.opera.hu)
12 televíziós felvétel és közvetítés
20 rádiófelvétel és közvetítés
Több tízezer sajtó- és köztéri megjelenés
19 nagyobb, nyomtatott kiadvány (5 magazin, 4 rendkívüli szám, 6 lemez, 1 könyvtrilógia, 3 nagy évad-tájékoztató brosúra)
Több ezer fotó
51 videó
1.700.000.000 Ft összesített jegy- és bérletbevétel (álomhatár!)
1.010 munkatárs (ebből 291 új állás létesült az Erkel Színház újranyitásával)
260 szerződéses magyar művész
69 külföldi vendégművész (44 énekes, 11 karmester, 14 alkotó)
13 partner-együttes (MR Szimfonikusok, Danubia Zenekar, Kolozsvári Magyar Opera, Concerto Budapest, Orfeo Zenekar, MR Énekkar, Budapesti Stúdió Kórus, Honvéd Férfikar, Zeneakadémia, Magyar Táncművészeti Főiskola, Győri Balett, Pécsi Balett, Honvéd Táncegyüttes)
AZ ÉV LEGFONTOSABB TÉNYE: AZ ERKEL SZÍNHÁZ MEGNYITÁSA
A legnagyobb közép-európai, ültetett színházi nézőterének helyet adót jErkel 136 előadásának átlagos látogatottsága 74%-os volt, amely az 1.819 pótszék nélküli ülőhellyel számolva minden előadáson átlag 1.373 látogatót jelent. Mivel az Operaház befogadóképessége 1.260 ülőhely, és ennek kihasználtsága 2013-ban 92%-os volt, ez az arány azt jelzi, hogy a felújítás miatt 2013-ban még csak 5 hónapon át játszó Erkel működésével az összintézményi opera- és balettelőadásokat látogatók száma bőven több mint kétszeresére emelkedett.
A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ TEHÁT MAGABIZTOSAN ŐRZI ABSZOLÚT ELSŐ HELYÉT A HAZAI SZÍNHÁZI ÉLETBEN!
Az Opera „nyolc boldogsága”:
1. LEGNAGYOBB LÉTSZÁM (1000 feletti létszámú alkalmazott, mintegy 400 szerződéses művész és rendszeres szolgáltatói munkatárs 2014-ben)
2. LEGNAGYOBB BEFOGADÓKÉPESSÉG (pótszékezve 1.900 fő –Erkel Színház; 1.300 fő – Operaház)
3. LEGNAGYOBB ELŐADÁSSZÁM (500 opera-, balett- és kísérleti előadás, 100 gyermekprogram, 80 gála, koncert, dalest, egyéb esemény 2014-ben)
4. LEGNAGYOBB REPERTOÁR (mintegy 100 mű és produkció, ezekből az 2013/14-es évadban 51 különféle előadás forog)
5. LEGNAGYOBB NÉZŐSZÁM (immár 750 ezret meghaladó lehet turnékkal és az Erkel Színház egész éves működésével 2014-ben)
6. LEGNAGYOBB BEVÉTEL (2.2 mrd Ft – bérlet- és jegybevétel, kölcsönzés, rendezvények, turnék, TAO már 2013-ban is)
7. LEGNAGYOBB TÖRZSKÖZÖNSÉG (77 ezer bérletes az Erkel Színház újranyitásával)
8. LEGNAGYOBB TÁMOGATÁS (7.6 milliárd Ft-os állami támogatás a 2014-es pénzügyi év kezdetén)
A Magyar Állami Operaház 2014-ben minden téren eléri működőképes méretének határát, amellyel – a párizsi mellett – az egyik legnagyobb összművészeti centruma, integrált operaintézménye a világnak. Indokolja ezt (extra társadalmi szerepvállalása mellett) az ország zenei és tánchagyománya, a magyar tehetségnevelés és művészeti élet ma is érvényes nemzetközi reputációja és az ország történelmi sajátosságaiból is eredő, Budapest-központúság is. Az Opera pedig a jövőben is élni kíván a rá ruházott felelősséggel: nemcsak az operajátszás, a klasszikus balett és a filharmóniai tudással bíró zenekari játék magyarországi fenntartása múlik rajta, s így nemcsak a Zeneakadémián és a Magyar Táncművészeti Főiskolán végzettek legnagyobb felvevője, de áttételesen, énekművészeken-karmestereken-alkotókon és más segítségnyújtásokon keresztül segít életben tartani a nagy vidéki színházi központok, valamint a határon túli magyarlakta területek opera- és táncéletét is.
Az Opera emellett kész új beruházásokat indítani (Operaház és Üzemház felújítása, Műhelyház építése, Zenekari Próbacentrum korszerűsítése, hangszerbeszerzés), immár egész évben két nagyszínházban játszik, kamaraszínházi működésbe kezd, szabadtéri előadásokat és vidéki vendégszerepléseket szervez, megteszi a közönségnevelés és a művészképzés (OperaStúdió) terén a szükséges további lépéseket, folytatja társadalmi programjait, és újabb ázsiai útra indul – továbbá működési reformjának súlyát immár a művészi munkára, a minőségi előrelépésre, a repertoár átalakítására, felfrissítésére helyezi.
Boldog új évet az Opera jelenlegi és jövőbeni vendégeinek!