Csaknem tíz évvel az előző premier után ismét Lukács Gyöngyivel Lady Macbeth szerepében mutatta be Verdi zenedrámáját, a Macbethet a Magyar Állami Operaház.
Az új produkciót, amelyben Cakó Ferenc homokanimációi is szerephez jutnak, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon március 22-én láthatta először a közönség. A Macbeth áprilisban még egyszer, majd júniusban négyszer kerül színre az Operaházban.
"Számomra a Macbeth arról szól, hogy az ember milyen végtelenül kiszolgáltatott a politikában, a hatalomban, de a magánéletben is, nem véletlenül szerepel ma világszerte a fontosabb házakban" - mondja a darabról Szinetér Miklós rendező.
A Macbethet azért tartják sokan kevésbé népszerű operának, mert nincs benne olyan líra szerelmi szál, mint a Traviatában vagy a Rigolettóban. Szinetár Miklós szerint azonban Macbeth és Lady Macbeth viszonya sistergően erotikus, de tükrözi a mű azt az érzelmi változást is, amely a főhős és Banquo barátságát tönkreteszi.
A címszerepet Alexandru Agache énekli, aki ezzel a figurával bejárta a fontos operaszínpadokat. A Ladyt éneklő Lukács Gyöngyi - aki civilben is Agache társa - 27 évesen, Londonban, a Covent Gardenben találkozott először a szereppel. "Nagyon jól megtanultam, de most visszahallgatva a felvételt, tudom, túl fiatal voltam. Ehhez a szólamhoz technikailag, kondícióban és lelkileg is meg kell érni. Azt hiszem, most uralom teljesen a Lady alakját" - tartja a szerepről az énekesnő.
A produkciót vezénylő Győriványi Ráth György szerint Verdi munkásságában a Macbeth-tel új korszak kezdődött, ez az opera jelzi a belcanto örökséggel való szakítását, és azt, hogy elkezdte megkövetelni librettistáitól a jó minőségű szövegkönyveket. Verdi az 1840-es ősbemutató után átdolgozta, javította operáját Budapesten a párizsi változatot adták elő, de "egy ajándékkal", a firenzei első verzióból ugyanis beemelik Macbeth halálát, így ezt a remek áriát is hallhatja a közönség.
Részlet az előadásból: