Társulat

Aleš Briscein

Aleš Briscein

magánénekes
tenor

A cseh tenor, Aleš Briscein a 2021-22-es évadban Anatolij Kuragin szerepét játssza Prokofjev Háború és béke című művének új, Calixto Bieito rendezésében készült produkciójában, Genfben. Hazájában számos színházban és fesztiválon lép fel sokféle szerepben, mint például Jiri (Dvořák: A jakobinus), Ladislav (Smetana: Két özvegy), a Herceg (Rusalka), Albafloria gróf (Martinu: Mirandolina), Jaromér (Fibich: Pád Arkuna), Lukas (Smetana: A csók), Alfredo (La Traviata), Pollione (Bellini: Norma), illetve a Lohengrin címszerepében. Nemrégiben remekelt Albert Gregor szerepében a genfi Grand Théâtre-ben megrendezett Janáček A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos) című művében, játszott a prágai Nemzeti Színházban és a Mariinszkij Színházban színpadra vitt Rodion Shchedrin Lolita című operájában, övé volt a címszerep a Frankfurtban Stefan Soltesz vezényletével előadott Smetana Dalibor című darabjában, debütált Paul szerepében Korngold A halott város című operájának új produkciójában a berlini Komische Operben és a drezdai Semperoperben, elénekelte Filka Morozov szerepét Janáček Feljegyzések a holtak házából című művének új produkciójában a müncheni Állami Operában, illetve Szergej szerepét a Kisvárosi Lady Macbeth című, Ostrava városában megrendezett darabban, debütált Albert Gregor szerepében a berlini Deutsche Operben megrendezett A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos) című darabban, illetve övé volt Tamburmajor szerepe a Theater an der Wien színházban Leo Hussain vezényletével és Robert Carsen rendezésében színpadra került Wozzeck című darabban, Grazban debütált Zemlinksky Der Zwerg című darabjának címszerepében, szerepelt az Anyegin új produkciójában a berlini Komische Operben, a savonlinnai operafesztiválon debütált Skuratov szerepében a Feljegyzések a holtak házából című darabban és Albert Gregor szerepét is énekelte A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos) koncertszerű előadásában Jiří Bělohlávek vezénylete alatt a BBC Proms ünnepségen. A Prágai Állami Operaház társulatával Japánban turnézott, ahol Pollione szerepét énekelte Bellini Norma című operájában, majd Hongkongban járt a Brnói Nemzeti Színház társulatával, ahol Alber Gregor szerepét énekelte a Glagolita mise című darabban.

Humperdinck Királyfi és királylány című operájának királyfi szerepében debütált a frankfurti operaházban, a Teatro Comunale di Bolognában énekelte Laca szerepét Janacek Jenůf című operájában, Rómában énekelt Sztravinszkij Menyegző (Les Noces) című darabjában, majd vendégként szerepelt a Così fan tutte új rendezésében a Komische Operában és a Jenůfa új rendezésében Grazban. Szerepelt Andrej-ként a Komische Operában megrendezett Csajkovszkij Mazeppa című operájában, illetve Steva szerepében is tündökölt a  Jenůfa című darabban a müncheni Bajor Állami Operaházban.
2012 nyarán hatalmas sikert ért el az Erl városában megrendezésre kerülő Tiroli Fesztiválon Gustav Kuhn rendezésében előadott Wagner Lohengrin című darabjának címszerepében, majd Smetana ritkán játszott operájában, a Két özvegyben is énekelt Angers és Nantes városaiban. 2011 nyarán a Salzburgi Fesztiválon debütált A Makropulosz-ügy (Věc Makropulos) új produkciójában Esa-Pekka Salonen vezénylete alatt, Christoph Marthaler rendezésében. Ezenkívül vendégként szerepelt Nürnberg, Vancouver, Tokió, Ciprus, Lille, Caen, Antwerpen, Velence, Bécs, London és Frankfurt városaiban is. Sok éven keresztül rendszeresen fellépett a párizsi Opéra Bastille-ban, ahol többek között eljátszotta Kedril szerepét a Feljegyzések a holtak házából című darabban, Jeník szerepét Az eladott menyasszonyban, illetve Kudriash szerepét Kátya Kabanovában.

Aleš Briscein olyan híres karmesterekkel dolgozott már együtt, mint Christoph von Dohnanyi, Valeri Gergiev, John Fiore, Sylvain Cambreling, Kent Nagano, Tomas Netopil, Esa Pekka Salonen, David Zinman és Sir John Eliot Gardiner. Koncerteken többek között énekelte már Beethoven 9. szimfóniáját és a Missa solemnist, Dvořák Stabat mater című darabját, illetve Janáček Glagolita miséjét, amelyet nemrégiben adott elő Prágában és Londonban.