Boris Eifman / ifj. Johann Strauss

A PYGMALION-HATÁS

kortárs balett 12

2024. május 19., vasárnap 17:00

Magyar Állami Operaház

Ajánló

Balett két felvonásban

Az előadás hossza: , 1 szünettel.
A görög mitológia szerint a nőtlen király és szobrász, Pygmalion beleszeretett saját művébe, olyan tökéletes és élethű női szobrot faragott. Ahogyan a Pygmalion-hatás című balettban Leon, a sztárbalett-táncos igazi táncosnőt farag a szegény sorból érkező Galából. „Ez a balett koreográfiai értelmezése művész és műve mítoszának, mely rávilágít arra, hogy a művészet és az élet mennyire összefonódik, mégsem ugyanaz. A balett középpontjában egy nyomorban élő pimasz lány áll, aki a versenytánc világában találkozik a gazdagsággal, az előadói tökéllyel, ahol a szépség és a mozgás csalóka könnyedsége csak kemény munkával érhető el, míg a látszólag vonzó színpadi hírnév nem védi meg az embert a magánytól. A híres táncos vezetésével a hősnő egy olyan ösvényre lép, ahol a test mozgásának transzformációja kezdetben szórakoztató kísérletnek tűnik, ám valódi drámába torkollik” – mondja Boris Eifman, az ifj. Johann Strauss virtuóz zenéjére készült tragikomikus balett koreográfusa. Eifman a hetvenes években kezdett koreografálni, s művei közül az irodalmi ihletésű balettalkotásait értékelik a legtöbbre. Együttese, az Eifman Ballet – amely modernitásával és kifejezőerejével forradalmasította a klasszikus táncművészet fogalmát Oroszországban – számtalan külföldi turnén vett részt. Eifman koreográfiái számos helyen színpadra kerülnek. A Magyar Állami Operaház közönségének is volt már alkalma megcsodálni munkáját, hiszen láthatta a Dosztojevszkij-regény alapján készült Karamazov testvérek című balettjét.

Részletek

Helyszín
Magyar Állami Operaház
Dátum
2024. május 19.
Kezdés ideje
17:00
Befejezés ideje
19:30

Cselekmény

Első felvonás
Gala apjával, az iszákos Holmesszal a nyomornegyedben él, a városba érkező turistákat csábítja városnézésre apja kocsiján. Mindeközben vágyakozva figyeli a felső tízezerhez tartozó versenytáncosokat, köztük a legjobbakat, Leont és partnerét, Teát. Leon élete összehasonlíthatatlanul csillogóbb; házvezetőnője, Greta és szobalányai minden kívánságát lesik fényűzően berendezett otthonában. A bajnok első látásra tökéletes életét egy váratlan esemény árnyékolja be. A soron következő táncversenyen partnerével hibáznak, nem hozzák el az első díjat.
Gala apjának züllött barátai járókelők fosztogatásából élnek, a verseny után Leont is megtámadják. Gala a férfi védelmére kel és elkergeti támadóit. Leon hálája jeléül meghívja házába a fiatal lányt. A szobalányok és Greta – aki titkon szerelmes munkaadójába – azonban nem részesítik őt szívélyes fogadtatásban. Egy újabb váratlan látogató toppan be Holmes személyében, aki tekintélyes összeget zsarol ki Leontól, eladja a lányát. Gala távozik a házból.
Az addig teljesen ismeretlen, ám nagyon csábító világgal való találkozás mély nyomot hagy benne; egyszerre ébred fel a vágy, hogy táncosnővé váljon és gyúl szívében vonzalom Leon iránt.
A zord külvárosban a frissen szerzett pénzen dorbézoló Holmes és cimborái nyugovóra térnek. Holmes álmában megjelenik az Angyal, aki megtiltja buja vágyainak megélését, eltiltja tőle az italt és a nőket.
Gala elhatározza, elmegy a táncpróbára, ezzel pedig nagy felfordulást okoz. A közösség ellenségesen fogadja az esetlen idegent. Egyedül Leon lát fantáziát a lányban, fogadást köt az edzővel, hogy versenygyőztest farag belőle.
Második felvonás
Miután Leon házában a szolgálólányok „szalonképes” állapotba hozzák Galát, kezdetét veszik a kemény edzések. A fiatal lány azonban másképp képzelte a felkészülést. Minden egyes mozdulat megtétele valóságos harc közte és mestere között. Teste nincs hozzászokva a terheléshez, a mozgásformához, ellenáll a tánc szokatlan finomságának. Mindennek tetejébe Greta vezetésével a szobalányok folyamatosan gúnyt űznek belőle.
Holmes lelkiismeretével vívódik, végül feladja a küzdelmet és megszegi az ivás és a dorbézolás tilalmát. Hallva lánya szenvedését igyekszik védelmére kelni, de Gala nem akarja, hogy Leonnak bármi baja essen.
A csüggedt Gala újfent a külvárosban találja magát. Leon felkeresi, és eljövendő fényes sikerekkel kecsegtetve visszacsábítja a próbaterembe. Az egykori bajnok módszerei azonban továbbra sem célravezetőek. Új technikához nyúl hát és egy csodálatos mozgású „táncoló babává” változtatja a lányt.
Tea okulva a korábbi verseny kudarcából, magához édesgeti az előző verseny bajnokát és együtt készülnek a következő megmérettetésre. Leon elviszi Galát a táncórára, ahol legnagyobb megdöbbenésre a versenytársak hatalmas fejlődésnek lehetnek tanúi. Ám mindenki csupán a mesternek gratulál, a tanítványt semmibe veszik. Az edző végül mégis méltányolja teljesítményét.
Elérkezik a táncverseny napja, Gala és Leon fantasztikus produkciójukkal elnyerik a fődíjat, Tea ismét hoppon marad. A közösség tagjai éljenzik az új sztárpárt. Megérkezik Holmes, akit az apai büszkeség megbánásra késztet. Leon azonban képtelen szemet hunyni a lány múltja felett, elválásuk elkerülhetetlenné válik.
A nyomornegyedbe visszatérő Galát gúny és kacagás fogadja, menekülni kényszerül. Boldogtalanságában csak Leonra tud gondolni, vágya azonban örökre beteljesületlen marad.

Kritikai visszhang

"A Boris Eifmanra oly jellemző stílus társadalomkritikát hordoz, közhelyeket villant fel, lélekállapotokat fest, és érzelmeket tesz láthatóvá. A legmeglepőbb a főként kortárs táncból építkező formanyelv, amit időnként klasszikus elemekkel vegyít. Mindez a gyors mozdulatok egymásutániságával igencsak próbára teszi a táncosokat, akik ezúttal spicc-cipő helyett magas sarkú tánccipőt viselnek."

Ira Werbowsky, Der neue Merker